Naturkompaniets Marginaler

Fick deras nya katalog igår, överlag ganska rejäla påslag.

Hittade dock några värstingar; sid113 mer eller mindre ett helt vanligt spännband som du köper på biltema för 19:- NK klipper till med 699:-

sid 29, nån plastkratta till "bärplockare" för 299:-

sid 129, ett hundkoppel i nylon för 349:-

ovanstående lär det vara flera 1000% påslag på. priser som folk uppenbarligen sväljer med hull och hår.


sen finns ju dom "normala" överprissättningarna, vilket i praktiken innebär nån hundring mer rakt över hela sortimenet.

gerber gator machete 399:- jula 289:- = 40% dyrare, för att bara ta ett exempel

med tanke på Naturkompaniets ställning och dominas kan man förmoda att inköpspriserna redan är lägre än hos de flesta konkurrenterna. När jag läser nya katalogen får jag dessutom en klar känsla av att tillverkarna går in och sponsrar ytterligare mot att dom som tex på sidorna 133, 158, 167 får presentera sig lite mer ostört.

Det är klart att dom har mycket och väl instatt personla, stora och lättillgängliga lokaler ganska centralt, men frågan är om inte vi konsumenter ändå mjölkas lite väl hårt?

Borde inte dessa marginaler och påslag indikera att det finns utrymme för flera aktörer?
 
det e ju coolare

att ha en kasse från NK än Jula! eller inte!
NK m.fl. tar ohemult mycket betalt för att hålla med inkompetent personal (undantag fins) och flådigare lokaler.

T.o.m Get Out/ Säck som jag annars ser som bra butiker har rätt rejäla påslag (visst påslag är motiverat)

Clasan/ Jula m.fl. har ofta samma saker (när det gäller HW) men till ett mycket lägre pris.

Ja det finns utrymme för andra. Men de får nog hålla sig till webben och växa därifrån.

BZ/
 
Tillgänglighet, kataloger o sortiment hemma, allt kostar och som i Lund där butikshyrorna åker raket krävs det nog vissa pålägg för att inte åka ut på KK. Det är tur att man har för mycket redan...
 
Utgångspunkten är väl att en butik kan bestämma till vilket pris en vara ska säljas.
I ett monopol sätts marknaden ur spel, men så är det inte här. Vill man köpa sina buntband för
699 spänn så får man.

Men man måste inte ;).

Hmm...själv var det länge sedan jag handlade från nk, idag finns ju alla
möjligheter att få ett axplock av priser både inom och utom landet. Rena smörgåsbordet :).

//J
 
visst

får butikerna sätta vilka priser de vill
men det är bannemig inte motiverat och vi som har lite innanför pannbenet struntar ju i att betala nk's priser.

Men detta är ju ännu ett exempel på hur en branch tar död (eller gör sitt bästa i vart fall) på sig självt. De som behöver mest hjälp blir mest upplurade på läktarn och pådyvlade skräp i lyxförpackning och de mer insatta blir förbannade och handlar på annat håll. Tillslut säljer bara nk m.fl. fjällrävendunjackor för arktiska äventyr (men som bara används i city)

Jag klandrar som vanligt kvartals kapitalismen... men så är jag ju Konservativ in i benmärgen :)

BZ/
 
kvartals kapitalismen är ett helvete.
Det går inte att bedriva en sund företagsutveckling på sån kort sikt.

Lika lite som att försöka styra ett land i perioder av 4år....
 
Fritt val

Vilken tur vi lever i ett fritt land.

Jag handlar aldrig på Naturkompaniet när det finns butiker som säljer samma saker till ett lägre pris.

Det tråkiga är att många "nybörjare" på friluftsliv går dit och skräms från friluftsliv pga de höga priserna.

Naturkompaniets idé verkar vara att finnas på så många ställen som möjligt för att deras konkurenter inte ska synas så mycket, ännu en anledning till att välja andra butiker.

zzeezz
 
Tallrikslåda på Naturkompaniet 129 kr
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=68115

Samma låda hos Clas Ohlson 69 kr
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136876890

Alltså 60 kr skillnad. Vet inte hur Naturkompaniet skulle försvara ett sådant stort påslag.
Förhoppningsvis är det personalens löner som är så pass höga så de måste hålla den prisbilden :)

Om det hade varit samma låda ja. Förutom färg och sånt så är det såvitt jag kan se svarta plastbestick i ena och metallbestick i andra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kallefs Naturkompaniets hemsida länkar till Primus. Butiker och leverantörer 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.