Naturkompaniets Marginaler

Vore det inte bättre med att faktiskt jämföra två identiska produkter istället? Att liknande produkter är billigare hos en lågpriskedja än på en premiumkedja är väl hela meningen?
Inte heller är det konstigt om premiumkedjan med dyra innerstadslokaler är dyrare på samma produkt än billighetskedjan i industriområdet.

Gör om, gör rätt:

Leatherman Fuse på Naturkompaniet: 699 kr
Leatherman Fuse på Clas Ohlson: 599 kr

Känns som en ganska normal prisspridning för en van Prisjakt-besökare. Det skiljer mer mellan friluftsbutikerna än mellan friluftsbutikerna och andra butiker (Pinal 795 kr, Outdoorexperten 595 kr) och det är inte en friluftsbutik som är dyrast (billigaarbetsklader.se (!) 865 kr).

Inte heller på Gerber Gator Jr är Naturkompaniet ensamma i dyrtoppen, utan delar den med knivaffärer: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=450554
Enligt Prisjakts statistik är prisspridningen på Gator Jr lägre än på knivar generellt.

Det här är såklart bara två exempel, så om vi ska kunna tycka nåt överhuvudtaget behövs fler.
 
Senast ändrad:
Nyckelringslampa

Olika priser på samma vara är för mig inget nytt
Nyckelringslampa med lysdioder. Jag har inte sett någon skillnad på själva produkten utan jag är rätt så säker på att det är samma produkt .

Jula http://www.jula.se/nyckelringslampa-led-134119 10 kronor

Clas Ohlson http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146957263 39 kronor

GetOut http://www.getout.se/item.asp?item=3662 95 kronor fast då står det Silva på förpackningen

Lokal sportaffär, tror det var Team Sportia 99 kronor fast då står det Silva på förpackningen

Och någonstans har jag sett den för 125 kronor, tror det var hos Sjöräddningssällskapet.

Per
 
nja, om du ska köpa "lastspännare" på biltema, som motsvarar en slackline, så får man ju titta på samma bredd och längd. Det närmaste man kommer är då att man skarvar två stycken, till en kostnad av 400kr.
 
Vad är oskäliga marginaler ?
Om nu NK lyckas sälja sina produkter och göra vinst vid årets slut så kan man väl anta att marginalerna inte varit oskäliga.

Det är upp till varje konsument att avgöra om en vara är värd sitt pris och de företag som har fel prissättning brukar få rätta in sig i ledet p.g.a. just marknadens villkor såvida dom inte kan erbjuda ett mervärde andra inte kan. T.e.x. centralt placerade butiker, varor i lager, etc.

Mjölk på Statoil kl 01:30 på natten kostar 40% mer än på Lidl..........
 
Inte heller på Gerber Gator Jr är Naturkompaniet ensamma i dyrtoppen, utan delar den med knivaffärer: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=450554
Enligt Prisjakts statistik är prisspridningen på Gator Jr lägre än på knivar generellt.


Mjölk på Statoil kl 01:30 på natten kostar 40% mer än på Lidl..........

mitt inlägg hade nog sin grund i att jag kanske minst lika mycket ser naturkomaniet som lidl och inte självklart helt och hållet som statoil.

i de flesta andra branscher är det "den stora" med störst volymer som också mer eller mindre med automatik brukar kunna presentera bäst eller likvärdiga priser.

om vi tex tar fallet med Gerber macheten är jag inte förvånad om naturkompaniet är den åf i landet som kommer att stå för störst volymer, liksom jag förmodar att dom är på många andra produkter för mig är det lite unikt att en så dominerande spelare med sådan självklarhet kan ligga ganska rejält högre i pris år efter år och att detta ses som mer eller mindre självklart från så många håll.

för egen del tycker jag nog det är dags att se att prisjämförelsen någon gång ibland också viktar över till naturkompaniets fördel. och inte bara ligger "rimligt" över alla andra. kort sagt jag tycker dom är lite för gnidna och det visar jag i allt större utsträckning med min plånbok.




Det är upp till varje konsument att avgöra om en vara är värd sitt pris

Ja, är det inte precis just det vi, jag och några till, gör i den här tråden...?!
 
sen vet jag inte riktigt om jag går med på att så stor del av de högre marginalerna kan motiveras med bättre och dyrare butikslägen.

på sina håll är det säkerligen så, men inte är det direkt normal industri-tomt-taxa ute vid tex kungens-kurva, som jula får hosta upp...

ute i sickla betalar nog claes olson och naturkompaniet en hyra som ligger ganska nära varandra.

för övrigt är det ju inte direkt alla citylägen som AA-lägen, att ligga så där lite halv-kass i en cykelkällare, som man gör på kungsholmen tror jag är betydligt billigare än de flesta claesolson och tom många jula butiker.
 
Helt fascinerande hur denna naturkompaniethets med jämna mellanrum kommer upp här på utsidan. Vad är det som gör att det med jämna mellanrum känns att det bara måste debatteras hur deras priser är för höga och att de har oskäliga marginaler? Att en butikskedja kan få så många att känna så mycket tyder ju på att de åtminstone inte lämnar folk oberörda.

Mycket intressant tycker jag

Och innan nu någon drar konstiga slutsatser, jag har inte ens varit inne på en naturkompanietbutik på flera år, trots att jag har en drös av dem runt omkring mig. Har andra leverantörer jag är nöjd med.

Christian
 
Om det är något som är fel med priserna i friluftsbranschen skulle jag vilja säga att det är att prisspridningen är för liten. Det är för liten skillnad mellan den dyraste butiken och den billigaste. Inte för stor.

Några exempel på prisspridningen på några märken enligt Prisjakt:

Friluftsprylar
Ryggsäckar: 8 %
Sovsäckar: 5 %
Tält: 6 %

Annat
DVD-filmer: 28 %
Mobiltelefoner: 16 %
Digitala kompaktkameror: 14 %

Sen kan man ju undvika Naturkompaniet och andra som man tycker är för dyra. Det är ganska lätt att kolla priser idag.
 
Jag handlar då och då på Naturkompaniet men undviker om jag kan. För flera år sen försökte jag pruta lite vid köp av två Hillebergtält och lite till. Han i butiken var lite olycklig men kunde/fick inte göra en spänn på priset sa han. Han trodde dock att det var nåt slags rabattsystem på gång och bad mig kontakta högre ort. Jag fick faktiskt svar, tror det var marknadschef eller liknande (var nog 5-6 år sen), om att eventuella rabattsystem var interna saker och att alla ska betala lika oavsett om man försöker pruta eller inte. Punkt.

Sedan dess är min inställning ganska ljum till företaget Naturkompaniet, inte personal eller butiker, men - de har mycket prylar och finns på många platser vilket är ett plus. Köpte bland annat turskidåkningsutrustning förra säsongen på Kungsholmen och service och bemötande var i topp. Däremot hade jag fått grejerna billigare på andra ställen men hade inte riktigt tid att åka runt.
 
Helt fascinerande hur denna naturkompaniethets med jämna mellanrum kommer upp här på utsidan. Vad är det som gör att det med jämna mellanrum känns att det bara måste debatteras hur deras priser är för höga och att de har oskäliga marginaler? Att en butikskedja kan få så många att känna så mycket tyder ju på att de åtminstone inte lämnar folk oberörda.

Mycket intressant tycker jag


Det är ju inte första gången du visar både fascination och förvåning över att någon tycker annorlunda än dig själv. Det om något tycker jag är förvånande.

Om väldigt många upplever att vi haft en lång, kall och snörik vinter kan det ju ligga nära till hands att tro att vi haft just en lång, kall och snörik vinter...

Eller menar du att om någon tyckt en sak vid ett tillfälle så är det tyckandet för all framtid förbrukat. Med åren lär innehållet här på utsidan bli ganska magert om vi ska praktisera den modellen överlag.




Sant! Det verkar som om Naturkompaniet och Hilleberg är den här sidans kändisar som alla älskar att racka ner på...

Den enkla förklaringen kan ju vara att Naturkompaniet borde vara den genomsnittliga utsidanbesökarens förstahands val, men att dom på något sätt misslyckas med att leva upp till hyfsat rimliga önskemål och därigenom skapar ett missnöje som många vill ge uttryck för.

Mitt behov av bilreservdelar och vissa verktyg tillfredställer jag hos mekonomen.

Mindre små-prylar elartiklar mm hos claes olson

Kläder köper jag ofta på MQ eller Brothers.

Osv osv

I mina ögon, utifrån min målgrupp, alltså lika självklara val fast inom andra produktområden. Till skillnad från naturkomaniet presenterar övriga ett utbud och priser som inte alltid ligger över konkurrenterna. Ibland blir man tom positivt överraskad av något erbjudande eller ngn väl tilltagen rea. Den känslan saknar jag när jag besöker NK.

Precis som i många andra liknande samanhang använder jag internet och framförallt lämpligt forum för att ge uttryck för en upplevelse eller tanke. Det här har inget med hat eller behov av att racka ner att göra. Inte heller kan jag ta fullt ansvar för vad andra tyckt eller tycker. Jag skriver vad jag känner.

Däremot kan man ju fundera på era reaktioner, dom tycker jag är märkliga och bär minst lika mycket spår av upprörda känslor.

Dom är ju mer eller mindre alla av typen; "Gå nån annan stans om det inte passar"

Är det det mest vettiga sättet att bemöta ursprungsfrågan på blir inte jag förvånad om vi ganska snart kan se en tillväxtkurva som viker av söder ut.

Lägg där till att trenden att gå i gooretex, fjällräven, vandrarkängor osv pågått en tid och att en stor del av naturkompaniets mer trendkänsliga (icke genuint naturintresserade?) kunder är snabbrörliga och inte alls på samma sätt att räkna med när influenser och mode svänger.

Sköter man korten väl har man däremot alltid kvar kärngruppen, den typen av kund som i det här fallet har friluftslivet som ett seriöst och livslångt intresse. Det som är min poäng (och uppenbarligen flera andras) med inlägget är att det är tråkigt att inte Naturkomaniet lyckas leva upp till kraven som gör dom till vårat självklara första handsval. På samma sätt som andra stora leverantörer, inom andra områden.
 
Amen flanell. Angående Hillebergtält så är det (nog?) få som tvivlar på att det är bra grejer. Däremot tycker många att de är för dyra och kanske onödigt bombsäkra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kallefs Naturkompaniets hemsida länkar till Primus. Butiker och leverantörer 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.