MTB / svärväxlad både upp och ner

På senare tid har bakväxeln blivit svårväxlad både vid upp- och nerväxling.
Tidigare har jag haft problem åt bara ett håll och då har man kunnat fixa det genom att justera vajern men det lär ju inte hjälpa den här gången.
Vajrarna är i bra skick och det är de Deore-växel baktill.
Vad kan detta bero på?

//TB

Hur gammal är vajern/höljena? Smuts i vajerhöljena ger ökad friktion och därmed sämre växling. Skulle kunna va nåt sånt. Eller att växeln fått sig en smäll och lägena inte längre stämmer.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Gissar också på att du fått vatten i höljena och att begynnande rost helt enkelt gör att vajern löper trögt innuti. Ta isär alltihopa och smörj upp.

Är nyfiken på hur det gick....

R

har du cykelställning?

Montera upp cykeln så att du kan vrida runt trampona för hand.
Lägg i minsta drevet bak. Vrid runt vevpartit och kör den bakre växelföraren "med handen" upp och ner. Om växelväljaren följer med lätt från stort till litet drev så borde inte problemet ligga här. problemen för mig brukar synas när kjedjan skall hoppa mellan de två minsta dreven. Går det tungt så måste alla länkar rengöras och smörjas upp.

Vajerhöljet vid bakväxeln (1 - 2 dm) är det som slits först. (kraftig böj, samt närmare smutsen)

Kom jus på att det finns växlar som går åt andra hållet.
Den bakre växelföraren skall ställas så att den går att flytta på med handen.

/Janne

Har du kollat trissorna och kedjan m.m.

Kärva vajrar kan nog vara den troligaste boven, men därutöver så kan det vara utslitna trissor på kedjesträckaren på bakväxeln. Trissornas skick har större betydelse för smidig växling än man kan ana i förstone.

Kedjan kan vara utsliten, mät med ett verktyg av typen nedan, har du en stålkassett bak och kedjan töjt sig en procent eller mer så blir det nog byte av kassett också mellen 0,75 och 1 % är det dags att byta kedja och då brukar inte kedja och kassett ha slitit ihop sig ohjälpligt.

Idag cyklade jag och handlade på min långfärdshoj, Deorebakväxeln på den har hängt med i dryga 24 000 km så jag tvivlar på att själva växeln är slut, om den inte fått sig en smäll förståss.

Bilagor

• kedje.jpg
    kedje.jpg
    5 KB · Visningar: 439
Tack för alla tipsen. Jag tror att det beror på en kombination av de orsaker som ni beskriver.
Kasett plus de små dreven i växelföraren är slitna, kedjan är sliten samt att det är lite rost (som jag dock har försökt att smörja bort) i den bakre vajerstumpen.
Nya prylar är beställda från http://www.chainreactioncycles.com/ och det ska nog göra susen.

//TB

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips