MTB / svärväxlad både upp och ner

På senare tid har bakväxeln blivit svårväxlad både vid upp- och nerväxling.
Tidigare har jag haft problem åt bara ett håll och då har man kunnat fixa det genom att justera vajern men det lär ju inte hjälpa den här gången.
Vajrarna är i bra skick och det är de Deore-växel baktill.
Vad kan detta bero på?

//TB
 
Hur gammal är vajern/höljena? Smuts i vajerhöljena ger ökad friktion och därmed sämre växling. Skulle kunna va nåt sånt. Eller att växeln fått sig en smäll och lägena inte längre stämmer.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Gissar också på att du fått vatten i höljena och att begynnande rost helt enkelt gör att vajern löper trögt innuti. Ta isär alltihopa och smörj upp.

Är nyfiken på hur det gick....


R
 
har du cykelställning?

Montera upp cykeln så att du kan vrida runt trampona för hand.
Lägg i minsta drevet bak. Vrid runt vevpartit och kör den bakre växelföraren "med handen" upp och ner. Om växelväljaren följer med lätt från stort till litet drev så borde inte problemet ligga här. problemen för mig brukar synas när kjedjan skall hoppa mellan de två minsta dreven. Går det tungt så måste alla länkar rengöras och smörjas upp.

Vajerhöljet vid bakväxeln (1 - 2 dm) är det som slits först. (kraftig böj, samt närmare smutsen)

Kom jus på att det finns växlar som går åt andra hållet.
Den bakre växelföraren skall ställas så att den går att flytta på med handen.

/Janne
 
Har du kollat trissorna och kedjan m.m.

Kärva vajrar kan nog vara den troligaste boven, men därutöver så kan det vara utslitna trissor på kedjesträckaren på bakväxeln. Trissornas skick har större betydelse för smidig växling än man kan ana i förstone.

Kedjan kan vara utsliten, mät med ett verktyg av typen nedan, har du en stålkassett bak och kedjan töjt sig en procent eller mer så blir det nog byte av kassett också mellen 0,75 och 1 % är det dags att byta kedja och då brukar inte kedja och kassett ha slitit ihop sig ohjälpligt.

Idag cyklade jag och handlade på min långfärdshoj, Deorebakväxeln på den har hängt med i dryga 24 000 km så jag tvivlar på att själva växeln är slut, om den inte fått sig en smäll förståss.
 

Bilagor

  • kedje.jpg
    kedje.jpg
    5 KB · Visningar: 434
Tack för alla tipsen. Jag tror att det beror på en kombination av de orsaker som ni beskriver.
Kasett plus de små dreven i växelföraren är slitna, kedjan är sliten samt att det är lite rost (som jag dock har försökt att smörja bort) i den bakre vajerstumpen.
Nya prylar är beställda från http://www.chainreactioncycles.com/ och det ska nog göra susen.

//TB
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips