Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

MSR pocket rocket

Efter att de senaste deceniet kört med MSR XGK i alla lägen så har jag av er blivit omvänd att köra på gas, har idag skaffat en pocket rocket.. E den inte bra så kommer jag att hemsöka er!!

Hur var det nu, räknar man 70g bränsle om dagen per person a' 2 varma måltider?

Hur stor är förlusten på en gasflaska?

FJS90/91; sa:
Efter att de senaste deceniet kört med MSR XGK i alla lägen så har jag av er blivit omvänd att köra på gas, har idag skaffat en pocket rocket.. E den inte bra så kommer jag att hemsöka er!!

Förlusten på en gasflaska?

Efter att ha lekt labbnörd i köket med stoppur & digital våg kom jag fram till att min brännare gör av med ca 5 gram / minut på full fräs. En 225 ml flaska har ca 220 gram gas (skiljer kanske lite på märke, blandning etc). Så då får jag ca 44 minuter bränntid, som räcker till att koka upp 1 liter vatten minst 14 gånger. Detta var nog inte till någon större hjälp, men man kan ju testa på detta vis med sina egna kärl & brännare hemma om man vill veta ganska precist.. Var rätt bra när jag skulle räkna ut om slattar ur flera flaskor skulle räcka för en planerad tur - Jag vägde då flaskorna, drog av tomvikten och fick fram ung hur mycket bränntid de hade kvar..

[Ändrat av jarlmoden 2003-07-30 kl 14:51]

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
FJS90/91; sa:

Patric,Patric vad säger du....
hemsöka oss... det är ju inte snällt...
men jag kan gratulera dig att du har gjort ett bra val...
gas är smidigast på sommar,MSR XKG kan du ha ifall du gör några "Vinter" turer i skåne;)
det ända jag kan gnälla på MSR P-R är att det är lite instabilt ifall du inte har plan mark...
sen kan du sluta med att räkna gas vikt.du behöver bara 2 st gasflaskor på vandrigen..så enkelt är det...

Tomvikten

En full, stor primusbehållare (nr 2202) innehåller 450g gas och väger 600g full. Bra att veta tomvikten när du kommer hem och vill veta hur mycket du gjort av med. De stora behållarna är mindre bra till de små "skruva på" köken, det blir vingligt.

Primus benstöd är ett bra köp som kan rädda massa god mat.

Kan man elda upp all gasen i flaskan? Eller hur mycket är det man inte får ut pga lågt gastryck?
Sista slatten väger cirka ett halvt gram vid havsytan. Kan det räcka till en liten omelett på ett kolibri-ägg tro? Tränar man sina handmuskler kan man nog krama ihop flaskan och få ut det allra sista..

Vad kostar gasflaskan?

Har funderingar på att skaffa en sk fickraket. Har sett den för 400kr exkl bränsleflaska. Hur mycket kostar en sådan, samt gas?

FJS90/91; sa:

det var en väldigt pessimistisk beräkning! Men det beror förstås på
hur långa uppkoken är. Jag har rationaliserat min proviant
(c:a 660 gram/dag) så att maten kräver tre uppkok, per dag,
av högst en halv liter vatten (kaffe, potatismos
och Knorreria), därutöver 4-5 minuter småkok
(Knorrerian). Med den strategin räckte en 220-grams-burk
senast nästan 11 dagar.

il C.

Re: Tomvikten

Vandrare; sa:
En full, stor primusbehållare (nr 2202) innehåller 450g gas och väger 600g full. Bra att veta tomvikten när du kommer hem och vill veta hur mycket du gjort av med. De stora behållarna är mindre bra till de små "skruva på" köken, det blir vingligt.

Primus benstöd är ett bra köp som kan rädda massa god mat.

Mm, jag är så ängslig så jag håller i kärlet med tång
under hela tillagningen. Verkar funka.

il C.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips