Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
MSR Dragonfly el. XGK II?
- Trådstartare Vildkatt
- Start datum
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Var då?
Hej!
Vart? I Lund, Uppsala...?
Vad är för och nackdelarna med Dragonfly vs. XGK nå´n som prövat båda?
GustavOh; sa:Pssst!
Naturkompaniet hade Dragonfly på rea idag.
Hej!
Vart? I Lund, Uppsala...?
Vad är för och nackdelarna med Dragonfly vs. XGK nå´n som prövat båda?
Re: Var då?
Sorry, jo jag såg det på hantverkargatan i stockholm, men de kör väl samma realista i alla affärerna?Vildkatt; sa:Vart? I Lund, Uppsala...?
-Patric-; sa:vad skall det användas till?
Hej!
Jag ska ha det till först och främst långfärdscykling. Men jag kommer nog att använda det till alla "expeditioner" för jag har inget kök.
Det jag undrar om med Dragonfly är hållbarheten på reglaget.
/Georg
Personligen tycker jag att DragonFly är ett riktigt stolpskott. Det kombinerar liksom de sämsta egenskaperna hos Whisperlite och XGK. Om du inte ska ha köket på expeditioner i tredje världen skulle jag definitivt välja Whisperlite som går att reglera ganska bra och som går som en raket på bensin (det är inte så många som vet det men Whisperlite har mer ös än XGK med bensin. Munstycket i XGK är optimerat för fotogen). Tyst är det också samt att det går att vika ihop.
/Magnus
/Magnus
SWE3171; sa:---------------------------
(det är inte så många som vet det men Whisperlite har mer ös än XGK med bensin. Munstycket i XGK är optimerat för fotogen). Tyst är det också samt att det går att vika ihop.
/Magnus
I alla fall mitt XGK har ett fotogen och ett bensinmunstycke som jag byter när jag byter bränsle.
Mikael
Mikael_B; sa:SWE3171; sa:---------------------------
(det är inte så många som vet det men Whisperlite har mer ös än XGK med bensin. Munstycket i XGK är optimerat för fotogen). Tyst är det också samt att det går att vika ihop.
/Magnus
I alla fall mitt XGK har ett fotogen och ett bensinmunstycke som jag byter när jag byter bränsle.
Mikael
Mitt oxå. Så jag antar att alla har det.
Mikael_B; sa:I alla fall mitt XGK har ett fotogen och ett bensinmunstycke som jag byter när jag byter bränsle.
Mikael
Visst är det så, man får med ett GK (gas+kerosene) och ett X (gegga) munstycke. Men åtmistone på XGK som är ett par år gamla så är det som sagt samma munstycke (GK) för både bensin och fotogen. Eller som manualen säger:
"Use the GK Jet for white gas, kerosene, automobile gasoline, aviation (AV) gas and jet fuel.
Use the X Jet for diesel, low quality kerosene and other low quality fuels that burn with a sooty, yellow flame when using the GK Jet"
Nu är det iofs inte omöjligt att MSR har ändrat detta de sista året eller så (mitt XGK är ca 3 år gammalt).
Men annars så är det koktiderna 3.6 min för ren bensin (white gas) och 2.9 min för fotogen som gäller. Detta stämmer ganska bra med mina egna tester; 4.10 med alkylatbensin och 2.58 (!) med fotogen (Statoil Blå). För Whisperlite Intl 600 blev det 3.25 med alkylatbensin och 5.00 med fotogen. 1 liter vatten från 10 grader i 1.75-liters trangiakastrull med lock samt med vindskyddet i alu men ej bottenreflektorn, 20 grader omgivande temperatur vid havsnivå.
Förbaskat bra kök båda två enligt min ringa mening.
/M
Liknande trådar
- Svar
- 42
- Visningar
- 9 K
- Svar
- 3
- Visningar
- 3 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips