Service kit till MSR XGK Expedition MF kök

Hade problem med att få en liter vatten att koka, gav upp efter 17 min. Bytte sedan flamspridare då den gammla var skadad och kokar nu på 7min. Flamman blev också märkbart bättre.

Det är mitt första multi fuel kök så jag är lite novis. Ska allt bli så här rött? (Vet inte varför bilden blir upp och ner...)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    20.2 KB · Visningar: 295
Hade problem med att få en liter vatten att koka, gav upp efter 17 min. Bytte sedan flamspridare då den gammla var skadad och kokar nu på 7min. Flamman blev också märkbart bättre.

Det är mitt första multi fuel kök så jag är lite novis. Ska allt bli så här rött? (Vet inte varför bilden blir upp och ner...)

Det ser bra ut. Vad kör du för bränsle?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ska XGK verkligen ge så där gulorange lågor? Vad hände med de blå lågornas magi...

Som sagt var, det ser bra ut vad gäller den röda dysan och flamspridaren
- men de icke-blå lågorna gör mig misstänksam avseende bränslet...

Det ser ut som den lyfter vilken sekund som helst...:cool:

kamera kan överdriva färger - men tex. rostfritt (brännplåten...) kan färga lågan en smula mot gult om det är riktig varmt (vilket det uppenbarligen är av brännplåtens färg) då det behövs ytterst små mängder av något ämne som avdunstar ur plåten för att färga en låga.

Prova lägg någon korn koksalt på brännplåten så lär hela lågan brinna mer eller mindre klargult ett bra tag framöver när brännaren är het.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips