Merinoull underställ?

Hej!
Är det ngn som har erfarenheter av att cykla i ett sånt underställ? Och är det något speciellt märke som är mkt bättre än ngt annat? Tror niu det behövs?

Merinoundertröjor är åretruntplagg, även om återförsäljarna envist vägrar fatta det.
Jag använder dagligen min tunna Icebreaker 150-tröja som enda plagg på överkroppen och cyklar en mil åt varje håll. Funkar hur bra som helst. En fördel är att det räcker att hänga på vädring när man kommer hem, man behöver inte tvätta ofta. Den luktar aldrig värre än "våt ull".

Nackdelen är slitstyrkan, inte så att den slits generellt, men det är väldigt lätt att det repas små hål i tyget.

Jämfört med syntet leder ullen inte vidare svetten lika bra, utan binder den till plagget. Men ull kyler inte som bomull när den blir fuktig.

Om du med "underställ" även menar långkallingar är det nog inget som behövs i första taget.
 
Hej!

Jag är helt ny här på utsidan. jag har börjat cykelpendla sedan 5 månader. Jag cyklar ca 12 K enkel väg och jag håller ett bra tempo på min Nishiki cyklocross. På Cykloteket försöker de sälja på mig ett Merinounderställ till hösten/vintern. Är det ngn som har erfarenheter av att cykla i ett sånt underställ? Och är det något speciellt märke som är mkt bättre än ngt annat? Tror niu det behövs?

Vänligen

Sifrol

Om inte butiken har det på rea för tillfället finns det ingen anledning att köpa nu. Om just du behöver ett underställ när du cyklar är ganska svårt att svara på. Det beror på hur mycket värme du arbetar upp när du cyklar, var i landet du bor m.m. Om cyklingen är enda anledningen att du skulle köpa ett underställ är det bättre att avvakta. Du kommer själv upptäcka om det blir för kallt utan. Själv brukar jag, långt in på vintersäsongen, trampa till och från jobbet i jeans, t-shirt och skaljacka. En tunnare halsduk tycker jag mig ha mer nytta av än en underställströja, de dagar det är kallt.
 
Det måste ju finnas nåt lågprisalternativ till Icebreakers Tshirtar? Har letat, men man hittar mest långärmade, tjockare varianter. Känns ju inte så kul att lägga mycket stålar på slitagegrejer.
 
Det finns massvis till alternativ om du tittar dig omkring.
Alla behöver inte alltid att i ull. Kan man skölja upp fungerar syntet utmärkt. Sen finns det en uppsjö av blandfiberprodukter, plast-ull, siden-ull.
Men få av de här finns i alla svenska butiker. Nätet och andra källor är bra. Mitt senaste merinoullställ köpte jag i Syrien till en löjligt låg peng.
Fler ullställ dör sannorlikt tvättdöden än slits ut. Min 50öring.
 
Jag köpte nyligen en långärmad rosa underställströja från Aclima i deras tunnaste variant. Den fick följa med upp till fjällen för en veckas vandring och sen har jag tvättat den i maskin en gång, helt enligt tvättinstruktionerna. Döm om min förvåning när jag tog fram tröjan härom dagen och upptäckte att den har blivit alldeles hålig. Hade jag haft kvitto kvar hade jag gått tillbaka med den. Man ska inte acceptera att ett klädesplagg går sönder efter så kort tid. Nästa gång jag köper en underställströja som jag vill kunna ha även som en snygg träningströja utan något över så köper jag inte merinoull.
 

Cannonball

Gäst
Har pröva bägge, nöjd. Men betänk att unisex betyder att det inte finns någon gylf!
Tvättas helst för hand och aldrig med någon form av centrifug.

Ok, tack!
Är det stor skillnad på de? Jag misstänker att det ena är lite varmare..
 
Senast ändrad:
Det finns två slags värme i ull-blandfiberställen, gåvärme och stillavärme. Ego upplever syntet-ullställen som varmare vid gång. Men tjockare ren-ullställ som varmare vid stillasittande.
Att hålla huden torr vid arbete är blandställens fördel och som vanligt vid lågaktivitet gäller det att bygga på luftisoleringslagret. Rymliga byxor och jackor är även de viktiga delar, liksom halsduk, mössa och vantar. En lättare börs brukar kyla den med.
 
någon som har tips på hur man får en ylletröjja att sluta klia?
Den jag har är Aclimas i 100% Ull.

Om det kliar eller inte är så personligt... det är helt enkelt inte säkert att du kan få den att sluta klia. Men slitage är ju ett sätt :)

Jag använder aclima, icebraker och Krone... ingen av dessa kliar på mig. ska kanske säga att jag kan sätta på mig en vanlig ylle-kofta utan nått under (det killar lite, men inte så det stör)... min fru kan inte ens använda icebrakers finaste utan att klia sig halvt fördärvad...

Du får helt enkelt leta efter finare material. Merinon fins ju i olika kvalisorter... har för mig att jag sett kashmir ull användas i nån tröjja... vet inte hur det är. annars får du helt enkelt ge upp (det är aldrig försent för det) och ha ylle som andra lager och syntet/ siden närmast kroppen.

BZ/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
diwic Merinoull - yeah, right Kläder 35
macgunde Overall/onepeace i merinoull? Kläder 9
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
rJohansson Hänga woolpower på galge? (Merinoull) Kläder 15
moa_k40 supertunn merinoull liner strumpa Kläder 2
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
Mansson Merinoull Kläder 0
skallagrimson merinoull eller ej Kläder 100
Jocke B Merinoull med lycra? Kläder 4
Still Alive Djurplågeri bakom Merinoull? Kläder 36
Alvide Balaclava i microfleece eller merinoull? Kläder 7
mathias Merinoull - Djurhantering Kläder 38
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.