Merinoull underställ?

Jag har ett underställ av Icebreaker, tröja och longfillingar. Detta värmer mycket bra, men ett problem är att tröjan är för kort. Om man böjer sig (tex vid skidåkning) åker lätt tröjan upp. Leta reda på ett underställ där tröjorna är tillräckligt långa så slipper du frysa om ryggen!
 
Jag har en Lundhags Merino och är missnöjd med att den tappar passformen snabbt efter tvätt. Ärmarna blir "hängiga" och muddarna vida alldeles för snabbt. Den är annars skön och det känns som att den aldrig börjar lukta svett jämfört med en Craft syntettröja. Klart missnöjd med att den tappar formen så snabbt - en tröja för 700 spänn. Aero är nog ett bättre val.

1112058.jpg
 
Ull = plantorkning
Även om det inte alltid står att ullplagg ska plantorkas så är det att föredra om man inte vill att de ska töja sig i samband med tvätt.
 
Ull = plantorkning
Även om det inte alltid står att ullplagg ska plantorkas så är det att föredra om man inte vill att de ska töja sig i samband med tvätt.

Har gjort det enligt konsten alla regler, ingen centrifug, plantorkning och givetvis tvättat med tvättmedel som är skonsamt.

Mina Lundhags undertröjor har blivit missfärgade av sol och tappat formen ändå. Icebreaker eller Smartwool har inte det. Den något tjockare från Smartwool har snarare blivit fastare.
 
Min töjer sig så fort jag haft den på mig nån timme, det är inte att den töjer sig vid tvätt. Den sitter som en smäck när den är nytvättad men det känns som att tyget inte har mycket till stretch utan ger med sig som ett par gamla Y-front (nu överdriver jag men hade tröjan varit billig hade jag bytt ut den direkt).

Ull = plantorkning
Även om det inte alltid står att ullplagg ska plantorkas så är det att föredra om man inte vill att de ska töja sig i samband med tvätt.
 
Jag är kanske jävig eftersom vår förening säljer Ullmax. Men kan ändå inte riktigt hålla truten...

Ullmax Merinoset kostar 500 kr
Smartwool set kostar 1500 kr.

Visst kan det finnas en skildnad i kvalitet och passform. Men du bör i alla fall känna på Ullmax prylar innan du bestämmer dig.

Ullmax = 230 gram/m2
ITAB = 180 gram/m2

jag har ett Ullmax underställ som jag köpt på en mässa,men jag är inte så nöjd med det undrstället
passformen efter tvätt är inte så bra tycker jag,o så har jag fått några håll på bröstet,vet ej hur det gått till.

o så kliar det lite med.

mvh/pelka
 
Devold

Jag är mycket nöjd med norska devolds underställ. De håller formen trots misshandel i form av frekvent tvättmaskinstvätt. Har även torktummlat några utan alltför mycket krympning. Vidare är de sydda i en mycket skön ull och några modeller är förlängda baktill vilket är väldigt skönt om vintern.

Provade smartwool för några år sedan, mycket skön men skör - blev väldigt tunn och hålig efter ganska få tvättar. Är dock väldigt nöjd med mina strumpor och sockar från samma tillverkare.

Icebreaker var jag väldigt nöjd med tidigare men deras nya modeller är litet för korta i ärmar men framföralt rygg. Dock fortsatt bra kvalitet. Och snygga modeller.

Woolpower - noppig ull som tappar formen, dessutom stickiga!
 

avslutad210712

Gäst
Har ullmax både merino och ullfrotte samt ett aclima. Ullmax båda typer har jag använt väldigt mycket eller egentligen dagligdags under den tid det är vinterkyla när jag cyklat till och från bussen under 3 års tid. Tycker att ullfrotte-stället tappat formen betydligt mer än merino-stället medans merinostället har sämre hållfasthet vilket knappast är någon större överraskning. Aclima-stället har jag använt betydligt mindre eftersom det är mer eller mindre reserverat för fjällturerna så jag vill inte uttala mig om passformen men däremot lyckades jag sätta håll i kalsongerna när jag skulle dra på mig dem så de är ostadigare än ullmax merino som jag ser det. Kan inte säga att jag tycker att ullmax-ställen kliar så där får det full pott från mig.

I valet och kvalet mellan två Ullmax merino-ställ kontra ett dubbelt så dyrt från en annan tillverkare så är i alla fall mitt val enkelt och det är ullmax. När det gäller Ullmax ullfrotte så skall man vara medveten om att det är varmt och skönt men för min del är det alldeles för varmt för aktiviteter med lite mer ansträngning. Att dra en pulka med ullfrotte-stället med enbart ett goretex-ställ utanpå är inget man vill göra i temperaturer över -10 men å andra sidan klarar man sig ner till -20 utan större problem utan förstärkning med överdragsbyxor och liknande.
 
Jag köpte mig en Icebreaker-tröja av tunnaste modell (Atlas half zip) före jul. Det blev hål i den innan jag tvättade den. Då hade jag bara mys-använt den ett par gånger.

Man undrar ju om man har nåt hemma som äter ullen, men det vara bara ett enda litet hål på ett enda plagg. Hade vi husdjur borde det ju vara ätet på andra ulltröjor också.

Så vete tusan om det är värt att köpa tunna ullunderställ. Inte för 700 kr tröjan i alla fall.
 
va olika det kan vara

Jag har en 150g icebraker kortärmad T-shirt som det gått hål i efter 4 vandringar där den varit den enda kortärmade tröjjan som var med. (dvs använts konstant alla 4 vandringarna).
Hålet har uppkommit där t-shirten gnagt/klämts mot knappen i mina byxor. Klämd mellan en byxknapp och ett midjebälte i 4 veckor... ja det tror jag inte många andra tröjjor klara heller.

Men jag kanske haft tur med mina Ice-brakers och ni haft o-tur.'

Ice brakers boxer-fillingar är också helt underbara :)

BZ/
 
har läst att det finns speciellt ulltvättmedel,finns det i vanliga affärer eller??

har faktiskt aldrig tänkt på det själv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
diwic Merinoull - yeah, right Kläder 35
macgunde Overall/onepeace i merinoull? Kläder 9
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
rJohansson Hänga woolpower på galge? (Merinoull) Kläder 15
moa_k40 supertunn merinoull liner strumpa Kläder 2
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
Mansson Merinoull Kläder 0
skallagrimson merinoull eller ej Kläder 100
Jocke B Merinoull med lycra? Kläder 4
Still Alive Djurplågeri bakom Merinoull? Kläder 36
Alvide Balaclava i microfleece eller merinoull? Kläder 7
mathias Merinoull - Djurhantering Kläder 38
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.