Membran

Hej!
Jag undrar vilket membran som är bäst eVNT, Gore-tex XCR och Dermizax.
Vilket andas bäst och vilket klarar mest vatten.
Kul om ni svarar.
Oscar
 
krum; sa:
Hej!
Jag undrar vilket membran som är bäst eVNT, Gore-tex XCR och Dermizax.
Vilket andas bäst och vilket klarar mest vatten.
Kul om ni svarar.
Oscar

Den generella uppfattningen är väl ungefär som följer:
Alla är vattentäta, Event "andas" minst jättedåligt, Dermizax är lika bra som XCR till ett bättre pris och XCR har bäst garanti (och hårdast krav på tillverkarna - membranets kvalitet kvittar ju om tillverkarna sätter dem i felkonstruerade kläder).

Men XCR kan du glömma framöver eftersom det nu ersätts av Gore-tex Pro Shell, som har lättare, slitstarkare och mer andningsvänligt foder.
Det är dock samma membran (PTFE med PU-beläggning) och har alltså samma begränsningar som tidigare.

Generellt är det tveksamt om skillnaden mellan alla dessa toppmembran är så stor i praktiken. De "andas" väl fortfarande bara snäppet bättre än en sopsäck (med det inte sagt att de är skräp, för de är det inte. Men man ska veta vad man bör förvänta sig).
[Ändrat av Nordesjö 2007-03-13 kl 21:17]
 
Här finns en teoretisk jämförelse av diffusionsegenskaperna hos en del olika membran. Det finns dock inget som andas, det får man göra själv.

http://www.verber.com/mark/outdoors/gear/breathability.pdf

Jag har själv några olika membran i jackor och byxor och upplever det som om event fungerar lite snabbare, dvs man blir inte lika fort blöt av kondens i event jackan som i xcr jackan. Om det dessutom blåser lite klarar man sig ännu längre i event. När man väl är blöt är det ingen skillnad. Om det sedan är upplevelser som baseras på placeboeffekten eller verkligen är konkreta kan jag inte svara på. Har inte gjort några teoretiska mätningar.

Jag tror personligen att plaggets utformning och kvalitet är viktigare än membranet. Laminera event med en plastsäck och se hur bra det diffunderar...
 
Vintertid så kräver insidans isbeläggning lika mycket smältvärme oavsett laminat.
Vår och hösttid blir plaggen våta och klarar av att kyla ner den värmande svetten och bäraren ungefär lika väl.
Sommartid och vid låg aktivitet kan det gå att uppnå önskade diffusion, hoppfullt.
Debatten lär rulla vidare....
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
krum; sa:
Hej!
Jag undrar vilket membran som är bäst eVNT, Gore-tex XCR och Dermizax.
Vilket andas bäst och vilket klarar mest vatten.
Kul om ni svarar.
Oscar

Den generella uppfattningen är väl ungefär som följer:
Alla är vattentäta, Event "andas" minst jättedåligt, Dermizax är lika bra som XCR till ett bättre pris och XCR har bäst garanti (och hårdast krav på tillverkarna - membranets kvalitet kvittar ju om tillverkarna sätter dem i felkonstruerade kläder)

Men XCR kan du glömma framöver eftersom det nu ersätts av Gore-tex Pro Shell, som har lättare, slitstarkare och mer andningsvänligt foder.
Det är dock samma membran (PTFE med PU-beläggning) och har alltså samma begränsningar som tidigare.

Generellt är det tveksamt om skillnaden mellan alla dessa toppmembran är så stor i praktiken. De "andas" väl fortfarande bara snäppet bättre än en sopsäck (med det inte sagt att de är skräp, för de är det inte. Men man ska veta vad man bör förvänta sig).
[Ändrat av Nordesjö (Martin Nordesjö), 2007-03-13 kl

Är det din egna bedomning eller är det fakta.
Oscar
 
krum; sa:
Är det din egna bedomning eller är det fakta.
Oscar
Det är som sagt den "allmänna" uppfattningen av folk med "koll" vilken bygger på fakta (samt i viss mån lite subjektiva bedömningar). Det finns tester gjorda som det hänvisas till tidigare i tråden (samt andra som finns någonstans här på Utsidan). Jag håller med Nordesjö här.
[Ändrat av langby 2007-03-17 kl 18:33]
 
Egentligen är det ganska självklart när tänker på det.

De tester som hänvisas till på utsidan är svåra att omtolka till en verklig sittuation då det endast är materialens diffusionsegenskaper som testas och de olika materialen jämförs aldrig under vindförhållanden.

I ett test som inkluderade vind skulle det bli markant skillnad mellan membran- och icketätamaterial (softshells etc). Då skulle membranmaterialen hamna längst ner på skalan, samman med plastsäcken som Nordesjö talar om, och de skulle så förbli, medans de icke-täta skulle fjärma sig mer och mer vartefter vinden ökar.
 
langby; sa:
krum; sa:
Är det din egna bedomning eller är det fakta.
Oscar
Det är som sagt den "allmänna" uppfattningen av folk med "koll" vilken bygger på fakta (samt i viss mån lite subjektiva bedömningar). Det finns tester gjorda som det hänvisas till tidigare i tråden (samt andra som finns någonstans här på Utsidan). Jag håller med Nordesjö här.

Tack för att du svarade så bra åt mig :)
Eftersom det här är något diskuteras väldigt ofta så försökte jag sammanfatta ungefär vad Utsidans invånare skulle svara. Sju års teorisnack med praktikinvändningar och subjektivt tyckande ihopbakat.

Min egen uppfattning är väl numera i princip:
"andningen" hos diffusionsplagg är alltid för dålig när man väl svettas, så den här typen av plagg fungerar bäst som rena regnkläder (som alltså inte används när det inte regnar), eller som vardags- och utförsåkningskläder (som alltså används när man vill vara snygg och knappt svettas).
 
Martin Fjaderlatt.se (Martin Nordesjö)

Generellt är det tveksamt om skillnaden mellan alla dessa toppmembran är så stor i praktiken. De "andas" väl fortfarande bara snäppet bättre än en sopsäck (med det inte sagt att de är skräp, för de är det inte. Men man ska veta vad man bör förvänta sig).
[Ändrat av Nordesjö 2007-03-13 kl 21:17]


det där är ett så underligt återkommande påstående

visst andarkläder är lång ifrån perfekta men i tex galonkläder så blir man fuktig fast man är stillastående

jag tycker det är stor skillnad

prova att klä ena handen något andasmaterial och den andra i en diskhandske eller nåt

var tvungen att testa, tog den ena handen i en vanlig plaspåse och knöt igen och den andra körde jag in i en epic jacka i ena armen och knöt igen

ENORM skillnad

handen i plastpåsen blev klibbig på bara 10 sek

hur faan tänker du och dina gelikar?
 
Snubben; sa:
hur faan tänker du och dina gelikar?

Vilka mina gelikar är vet jag inte, så de får nog svara för sig själva.
Jag tänker att jag blir faan så mycket blötare i en vindtygsjacka försedd med membran än exakt samma jacka utan membran, så länge det inte REGNAR ORDENTLIGT OCH LÄNGE.

Att membranplagg andas bättre än galon är ju bara intressant för de situationer när man går i galon hela dagarna. Och vem gör det?

Så varför ha regnkläder när man inte måste?

PS. Jag äger flera membranplagg. Men jag använder dem endast som regn-, stads-, eller slalomplagg.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...