Membran

Om man använder uttrycken regnjacka och vindjacka (eller vindblus som jag föredrar därför att "jacka" låter tyngre än det behöver vara) så är det lättare att inse vad de olika plaggen är bra till. Och bör användas till. Regnplagg har man när det regnar och när inget annat man har ger ett tillräckligt skydd mot nederbörden.

Något som istället bidrar till att totalt förvirra, vilket kanske också är avsikten, är begreppet skalplagg. Inbyggt i detta uttryck ligger att man skall använda det som både regn- och vindplagg. Men för att de skall vara regntäta så blir deras andningsförmåga då så begränsad att de inte klarar av att ventilera ut kroppsfukt även vid måttlig ansträngning. Vilket många i tråden påpekat.

Jackor som säljs som skaljackor är ofta ganska tunga, lättare skaljackor marknadsförs som regnjackor. Ungefär.

Och som sagt, det finns gott om lätta regnjackor på 200-300 gram vilka i kombination med en vindblus på 75-200 gram tillsammans väger betydligt mindre än en skaljacka på 600-1000 gram. Och de två lättare plaggen ger dessutom en väsentligt bättre komfort över ett mycket brett användningsområde.

Jag kan inte hitta något argument så kan få mig till att köpa en skaljacka på över 600 gram istället för två jackor som tillsammans väger kanske 400 gram. De är tyngre och sämre. För att uppväga detta måste de ha några andra funktioner, som inte två-plaggslösningen kan ge, som väger MYCKET tungt. Jag har inte hittat något skäl som ens rubbar den vågskålen.

Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.