GTX/membran skalvantar med löst foder - 2024?

Jag söker efter nya skalvantar med mebran (goretex eller motsvarande) med löst foder. Jag vet att det är ovanligt med löst foder i gtx-vantar pga slitage på mebranet, då man tar i och ur fodret.
Jag har hitills bara hittat
och tycker prislappen är lite svettig så jag undrar om någon har fler tips?
Jag har googlat men tyvärr hittar jag mest med fast foder och det är inte vad jag vill ha.
Jag har norrönas föregångare idag men de börjar bli slitna och hopasp hitta något prisvärt, kanske nu på eftersäsongsrean som smugit igång.

/Patrik
 
Du har Hestras variant också:
https://www.hestragloves.se/army-leather-gore-tex-mitt-black

Den är inte heller speciellt billig.

Nej, tyvärr då den har fast foder så den uppfyller inte mitt explicita krav på löstagbart foder, se urklipp från dess beskrivning längre ner på sidan:
1709555269087.png


Innan jag köpte mina nuvarande vantar mailade jag hestra och frågade och fick till svar att de inte gör membranhandskar med löst foder längre just pga slitage av membranet. Deras Army leathervarianter (3- resp 5finger samt tummisar) fanns tidigare med membran men inte sedan ett antal år tillbaka.

/Patrik
 
Jag stod inför samma problem förra våren, när mina loppisfyndade Marmotvantar börjat ge ifrån sig trötthetstecken (de är fortfarande bara bäst!). Ville hitta en stand in för att spara dem lite. Kravet var läder i handflata/tumme, det är inget annat som håller.

Det blev dessa, till ett helt resonabelt pris. Mjuka och smidiga, väger 58 g/st i minsta storleken. De saknar "dagissnören" (för att avtagen vante ska hänga runt handleden), som också var mitt krav - men det gick att fixa själv på fem minuter med snöre + snörlås (hade varit ännu enklare med elastiskt snöre). Innervantar är riktigt tjocka, men kan man ju även använda andra.

Haft dem på skidresa och skridskoturer, de visar inga svagheter än och håller tätt, men det är ju långt till någon rimlig långtidstestning. För det priset kanske värt att chansa.
 
Jag stod inför samma problem förra våren, när mina loppisfyndade Marmotvantar börjat ge ifrån sig trötthetstecken (de är fortfarande bara bäst!). Ville hitta en stand in för att spara dem lite. Kravet var läder i handflata/tumme, det är inget annat som håller.

Det blev dessa, till ett helt resonabelt pris. Mjuka och smidiga, väger 58 g/st i minsta storleken. De saknar "dagissnören" (för att avtagen vante ska hänga runt handleden), som också var mitt krav - men det gick att fixa själv på fem minuter med snöre + snörlås (hade varit ännu enklare med elastiskt snöre). Innervantar är riktigt tjocka, men kan man ju även använda andra.

Haft dem på skidresa och skridskoturer, de visar inga svagheter än och håller tätt, men det är ju långt till någon rimlig långtidstestning. För det priset kanske värt att chansa.
Lite oklart med vilket membran de använder men kanske något eget i stil med Stadiums TCS.
Bra pris verkligen.
Undrar om storlek 10 är stort nog till mina grabnävar, brukar ha 11 i handskar annars och villibland dessutom få in ett par handledsskydd innanför vanten.

Kul att du nämner "dagissnören", eller fångrem till handskar som jag ibland kallar det. Eller heter det aksnke "mitten leash" på modern svengelska. Handcuff låter som amerikansk polisslang för handfängsel i mina öron.

Beställde precis ett par hestras
Ungefär samma produktpris överallt men skistar verkade ha billigast porto så det blev billigaste totalpris. Skulle kanske köpt något extra par när jag ändå åkte på portot.

/Patrik
 
Hej!
Jag tycker Black Diamonds Waterproof Overmitts är kanon!


Går att hitta till hyfsade priser på rea
 
Lite oklart med vilket membran de använder men kanske något eget i stil med Stadiums TCS.
Bra pris verkligen.
Undrar om storlek 10 är stort nog till mina grabnävar, brukar ha 11 i handskar annars och villibland dessutom få in ett par handledsskydd innanför vanten.

Kul att du nämner "dagissnören", eller fångrem till handskar som jag ibland kallar det. Eller heter det aksnke "mitten leash" på modern svengelska. Handcuff låter som amerikansk polisslang för handfängsel i mina öron.

Beställde precis ett par hestras
Ungefär samma produktpris överallt men skistar verkade ha billigast porto så det blev billigaste totalpris. Skulle kanske köpt något extra par när jag ändå åkte på portot.

/Patrik
Membranet är helt anonymt men har i varje fall hittills hållit för väldigt blöta skridskoturer, inkl när de landat i stora vattenpölar på isen :p

"Dagissnören" är väl egentligen sådana som man trär tvärs över bägge ärmarna via nacken. Testade att söka på "handledsrem", och minsann så kom det upp många av precis den sorten vi letar efter. Får bli mitt standardord i fortsättningen.

***
De är inte stora i storleken. Jag har normalt 6-7 (brukar köpa barnvantar :p) och trodde att S skulle bli för stort, men det var helt rimligt och med den tjocka original-innervanten rentav ganska lagom.

Mina barns fader köpte likadana samtidigt. Det står "11/XL" i dem, den storleken verkar inte finnas kvar.
Han har normalt storlek 11, men på dessa vantar hamnade åtdragningsremmen lite högt upp på handryggen. Men han är väldigt långfingrad, dryga 20 cm från handled till långfingerspets. Vantarnas bredd och måtten på tummen var generösa.

Om du tror att de passar dig, kan kan du få dem till vänskapspris. De är helt oanvända med alla lappar kvar.
 
De här använder jag.
 
De här använder jag.
Hur upplever du slitstyrkan? Till skid- och skridskoåkning vill jag av bitter erfarenhet ha läder i handflata/tumme, men det blir ju mer tyngd och volym att bära på när man vandrar. Fast de behöver ändå tåla lite scrambling, rephantering etc.
 
De här använder jag.
Saknar membran/ventialtion enligt specen.
Känns den tät om du blir varm innifrån?

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
Sivsdotter Salomon Outpath Pro GTX Kläder 0
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Användarnamnet Skalplagg 4-5xl. GTX Kläder 0
Carolinitza Viking Hunter 2 gtx? Kläder 0
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
85662 Innov8 286 gtx med extremt kort livslängd Kläder 3
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
Elvah Ogooglebar jacka i GTX från Peak performance Kläder 13
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Crimper The North Face Havoc mid gtx xcr Kläder 0
arniklasses Skillnad på Salomon XA Pro 3D Ultra 2 GTX och förra årets modell Kläder 2
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
Zeta01 Lowa Hunter GTX? Kläder 0
Napoleon GTX-tyget har "släppt" på min Arcertyx-jacka! Vad göra? Kläder 8
MrStrumpan Skor: Salomon XA Pro 3D Ultra GTX Kläder 4
robinlu Hanwag Nallo GTX Kläder 1
robinlu Garmont Syncro GTX Kläder 6
avslutad130206 Norröna Lofoten GTX Primaloft? Kläder 2
niklas_axelsson Scarpa Freney XT GTX Kläder 2
tango GTX vs TCS (everest)? Kläder 4
Fiskson SALOMON AUTHENTIC 7 GTX M Kängor! Kläder 0
lottizen Viking sniper gtx, eller andra liknande, impregnering m.m. Kläder 10
bionicon Butik med Garmont Sitka Plus Gtx? Kläder 1
4n7 Salomon Revo SCS GTX vs Hanwag Banks GTX Kläder 3
åkersorken GTX Anorak Kläder 4
j_felix Hanwag Trapper GTX Kläder 0
TreeWalker Extremities Multisport GTX Kläder 0
Kajsa N Garmont Syncro GTX Kläder 2
Läraren GTX-skalhandskar Kläder 5
orren86 Lowa Combat boot GTX Kläder 3
tomatchili GTX kängor efter ett tag Kläder 0
-Patric- GTX Kläder 11
elohim 'Tibet Anfibio GTX' från Lasportiva - Bra sko..? Kläder 0
-Patric- damasker i GTX eller? Kläder 44
eobet Var finns Salomon XA Pro GTX att köpa (stl 44)? Kläder 13
XPAT GTX vs. Cordura Kläder 3
Bengt S North Face Trek Light GTX Hiking Boot Kläder 2
mcpete Garmont Troophy II gtx? Kläder 0
glimmen gtx-byxor till turskidåkning mm Kläder 5
anod Epic vs. GTX Kläder 1
cyrX kängor: Salomon trek 5 GTX Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.