HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt

Hej!
Jag är i behov av att investera i en skaljacka inför en vinter på skidor! Jag kommer åka offpist och gå på toppturer, dvs ganska högintensiva aktiviteter.
Har hittat dessa två jackor men förstår inte vad skillnaden mellan dem är i materialet!?
Hur kommer jag som skidåkare uppleva den?
Kanske någon som har erfarenhet av någon av dessa jackor, eller andra tips, säg gärna till i så fall :)
Tack på förhand // Anna

Hej!
Jag är i behov av att investera i en skaljacka inför en vinter på skidor! Jag kommer åka offpist och gå på toppturer, dvs ganska högintensiva aktiviteter.
Har hittat dessa två jackor men förstår inte vad skillnaden mellan dem är i materialet!?
Hur kommer jag som skidåkare uppleva den?
Kanske någon som har erfarenhet av någon av dessa jackor, eller andra tips, säg gärna till i så fall :)
Tack på förhand // Anna

Rätta mig om jag har fel, men den ena (Spinx Q) är en Haglöfs och Lofoten en Norröna. De är gjorda i samma material (gore proshell) och verkar vara rätt snarlika så funktionen är samma dem emellan.
När det gäller materialet är proshell ok, men ffa uppför så blir det lite för tätt tycker jag men det är problemet med de flesta membranplagg, särskilt vintertid. Ett alternativ kan vara ett bomullsplagg som t ex Klättermusen Einride som har avsevärt bättre ventilation men är dock inte vattentätt, något man ju sällan heller behöver vintertid. Jag har gått i både proshell och Klättermusenbomull och vintertid är oftast bomullen att föredra just pga betydligt bättre ventilation. Annars är nog både Haglöfsen och Norrönan bra jackor och mellan dem är det nog bara en smaksak vilken du väljer.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för ditt svar ska kolla upp klättermusen med!
Och du har rätt, den ena jackan ä från Norröna, gick lite fort att skicka inlägget :p

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips