HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt

Hej!
Jag är i behov av att investera i en skaljacka inför en vinter på skidor! Jag kommer åka offpist och gå på toppturer, dvs ganska högintensiva aktiviteter.
Har hittat dessa två jackor men förstår inte vad skillnaden mellan dem är i materialet!?
Hur kommer jag som skidåkare uppleva den?
Kanske någon som har erfarenhet av någon av dessa jackor, eller andra tips, säg gärna till i så fall :)
Tack på förhand // Anna

Hej!
Jag är i behov av att investera i en skaljacka inför en vinter på skidor! Jag kommer åka offpist och gå på toppturer, dvs ganska högintensiva aktiviteter.
Har hittat dessa två jackor men förstår inte vad skillnaden mellan dem är i materialet!?
Hur kommer jag som skidåkare uppleva den?
Kanske någon som har erfarenhet av någon av dessa jackor, eller andra tips, säg gärna till i så fall :)
Tack på förhand // Anna

Rätta mig om jag har fel, men den ena (Spinx Q) är en Haglöfs och Lofoten en Norröna. De är gjorda i samma material (gore proshell) och verkar vara rätt snarlika så funktionen är samma dem emellan.
När det gäller materialet är proshell ok, men ffa uppför så blir det lite för tätt tycker jag men det är problemet med de flesta membranplagg, särskilt vintertid. Ett alternativ kan vara ett bomullsplagg som t ex Klättermusen Einride som har avsevärt bättre ventilation men är dock inte vattentätt, något man ju sällan heller behöver vintertid. Jag har gått i både proshell och Klättermusenbomull och vintertid är oftast bomullen att föredra just pga betydligt bättre ventilation. Annars är nog både Haglöfsen och Norrönan bra jackor och mellan dem är det nog bara en smaksak vilken du väljer.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Tack för ditt svar ska kolla upp klättermusen med!
Och du har rätt, den ena jackan ä från Norröna, gick lite fort att skicka inlägget :p

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips