Softshell eller hardshell?

Hej allihopa,

Tänkte fråga om lite rekommendationer här på Utsidan ang. hardshell vs. softshell. Jag har försökt läsa i diverse trådar men har ändå lite svårt att bilda mig en uppfattning.

Jag har för närvarande en TNF HyVent-jacka som är ca 5 år gammal (hade en Tierrajacka i 2L GTX innan det). Plagget har börjat ge upp och jag behöver alltså en ersättare. Nu behöver jag inte en jacka som motsvarar den gamla rakt av utan bara ett nytt skalplagg (eller flera?).

Användning: tja, jag kan ju lista vad jag brukar göra så får vi se vad olika alternativ kan täcka upp. Jag åker skidor utför, cyklar mountainbike, gör lättare vandringar, är ute och fotar och går på stan. Har störst behov av att kunna använda skalplagget under höst, vinter och vår vid mer ansträngande aktiviteter. D.v.s. att det ska funka bra i stan har rätt låg prioritet bland aktiviteterna.

Det jag undrar över är om jag bör kolla på hardshells eller om softshells (som inte fanns senast jag handlade skaljacka) är bättre lämpade för mig. Till sommaren kommer jag gissningsvis att köpa mig en dedikerad regnjacka oavsett vad jag handlar nu under hösten. Har även sett att det finns en del hybridjackor med mer vattentäta material över axlarna o.s.v.

Jag behöver alltså inte tips om en specifik jacka -- det måste jag ändå lura ut själv med passform, känsla, färger och sånt -- utan det är mer materialet jag undrar över.

/Jocke.
 
Främsta fördelen med en softshelljacka är att den ventilerar bättre, eftersom det inte finns något tätt memebran. Och eftersom de flesta ändå inte är ute när det regnar (de är ofta impregnerade för att stå emot lite regn under kort tid), så fungerar softshell många ggr mycket bra.

Om du är ute i regn, och om du inte haft något problem med ventilationen på dina hardshelljackor, så fortsätt med en sådan.
 

avslutad210712

Gäst
Främsta fördelen med en softshelljacka är att den ventilerar bättre, eftersom det inte finns något tätt memebran. Och eftersom de flesta ändå inte är ute när det regnar (de är ofta impregnerade för att stå emot lite regn under kort tid), så fungerar softshell många ggr mycket bra.

Om du är ute i regn, och om du inte haft något problem med ventilationen på dina hardshelljackor, så fortsätt med en sådan.

I den bästa av världar är det säkert så enkelt att dela upp plaggen men jag såg reklam (tror det var Stadium) för en softshelljacka som var vind- och vattentät pga sitt inbyggda membran.
 
I den bästa av världar är det säkert så enkelt att dela upp plaggen men jag såg reklam (tror det var Stadium) för en softshelljacka som var vind- och vattentät pga sitt inbyggda membran.


Man kan säkert definiera det på olika sätt. Men stoppar man i ett vattentätt membran så kallar jag det för "hardshell" oavsett om övriga material är flexibla eller ej! Shoftshellplaggen skapades pga man ALDRIG kan få tillräckligt bra ventilation i ett plagg med ett vattentätt membran, i stället går man flexibla plagg med impregnerade vattenavstötande fibrer, men UTAN membran.
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Man kan säkert definiera det på olika sätt. Men stoppar man i ett vattentätt membran så kallar jag det för "hardshell" oavsett om övriga material är flexibla eller ej! Shoftshellplaggen skapades pga man ALDRIG kan få tillräckligt bra ventilation i ett plagg med ett vattentätt membran, i stället går man flexibla plagg med impregnerade vattenavstötande fibrer, men UTAN membran.

Håller med men man ser hur marknadsför(stör)arna upptäckt att softshell är inne och därför gör man något som man kallar för softshell och prånglar ut på marknaden.
 
Hej allihopa,

(klipp)

Jag behöver alltså inte tips om en specifik jacka -- det måste jag ändå lura ut själv med passform, känsla, färger och sånt -- utan det är mer materialet jag undrar över.

/Jocke.

Min egen lösning är softshell - jag använder oftast antingen en lätt vindtät jacka utan membran (typ löparjacka) eller (i kallare väder) en ngt kraftigare med tätvävd utsida och fleecig insida. Funkar till det mesta och klarar även lättare regn utan problem.

I regnväder har jag oftast ett lätt regnställ i 500-gr klassen som kan knölas ner i en stor ficka om det krävs. Eftersom regnstället bara används när det skvalar så behöver det inte vara av högsta kvalitet utan bara så att det duger...

GT-kläder använder jag numera bara under långturer den kalla årstiden när det är både kyligt och fuktigt samtidigt och då jag skulle behöva komplettera det fleeciga softshellet med vindkläder (främst vinterfjäll). Som nu tex, när jag ska vandra en oktobervecka i fjällen, då tycker jag att det är praktiskt att gå i GT-byxor och slippa byta/komplettera om det börjar regna och blåsa.

//J
 
Tack för svaren. I slutändan blev det en softshelljacka -- Arc'teryx Gamma MX Hoody. Handlade på Uteliv i Linköping, en butik jag får lov att rekommendera. Har inte kunnat testa jackan i något mer påfrestande sammanhang än så jag får väl återkomma med feedback om det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
freddag Softshell-vantar!!? Eller "Kapitalet och GUD i samma båt!" Kläder 15
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
Manolika Turåkning; softshell eller bomullsbyxor?? Kläder 6
Bhappy Softshell-jeans sökes. Kläder 14
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Vandring67 softshell Kläder 20
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
kjersti Softshell Kläder 3
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
frarol reparera Softshell? Kläder 7
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
estetdrägg Första reflektion från ITABs softshell ultimate Kläder 1
valtteri Mountain Hardware Torch (softshell jacket) Kläder 2
PJE Softshell Kläder 25
cancerman Jacka T&P Softshell Advance Kläder 17
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
PJE Tierra softshell Kläder 12
karin_beer Vilket softshell är bäst? Kläder 29
sandwichman "Softshell"-tyger. Skillnader??? Kläder 4
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
markh Sprit skadade softshell jacka Kläder 8
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
MartinR Tips på softshell-byxor Kläder 0
Malindo Gore-Tex SoftShell - Maximal polyvalens. Igen! Kläder 29
Tinydoh Tierras "Gore Softshell Jacket" Kläder 5
fujii Varför Softshell??? Kläder 71
joask202 Omdömmen om riktigt mjuka Softshell Kläder 2
fson Rimliga förväntningar på SoftShell? Kläder 19
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
A.S. Begränsning: Softshell!? Kläder 12
lowe softshell-trenden Kläder 8
fjällman softshell Kläder 21
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
langby Softshell och vindtäthet Kläder 4
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
mankan83 Softshell Kläder 14
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
JLjung WS vs Softshell Kläder 12
ture troll softshell byxor? Kläder 17
sjom Softshell? Vad och är det bra? Kläder 3
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.