Softshell

Tips på bra softshelljackor, krav god ventilation och huva. Pris högst 3 000 kr, att användas för vandring, skidåkning och eventuellt paddling.

Tacksam för eventuella tips!
 
Ser ju mycket trevlig ut! En följdfråga, med tanke på de föreslagna användningsområdena, är den varm (=för varm för vandring på sommarfjället o.dyl)?
 
I gassande sol på sommarfjäll är jackan aningen varm, men kvällar, i mulet väder eller duggregn kommer den väl till pass. På vintern i allt från medel till hög aktivitet är den klockren!
 
Per Ö; sa:
Tips på bra softshelljackor, krav god ventilation och huva. Pris högst 3 000 kr, att användas för vandring, skidåkning och eventuellt paddling.

Tacksam för eventuella tips!

Håller med föregående om att undvika alla membran!

Själv har jag Itabs softshell advanced och kan varmt rekomendera den.
Den är för varm för sommarfjället men det är även Min
Mithril, för sommar, gassande sol och med 15-20 kg på ryggen är det bara tshirt eller underställ som gäller för mig iaf.
Bekvämt temperaturintervall för Itabs Jacka skulle jag säga är från +10 till -30. Allt beroende på vad jag gör i den i plussgrader rekomenderas ingen högre aktivitet om det inte finns gott om vind som svalkar och -30 är ju så klart räknat med ordentliga brallor, baldaklava, vantar och under tex snöskottning eller annan mycket värmeskapande aktivitet.
Denna jacka har de största och bästa ventilationsöppningar som jag sett på någon jacka!!!
Kvaliteen känns mycket förtroendeingivande.
 
Softshell advance samt softshell ultimate

;)Softshell Advance är en tjock och varm i tyget men har bra ventilation under armarna. Tycker att den passar för aktiviteter upp till 10`C, beroende på hur mycket man svettas.

Softshell ultimate är en tunnare och utan öppningar under armarna men är "öppnare i tyget" andas bra, så jag har inte saknat dragkedjorna i sidorna.

Kan varmt rekomendera dessa Softshell istället för dyrare allternativ.

ps min bror har köpt en 2000kr Softshel av Haglöfs som är jämstäld med ultimate i tyg kvaliten, dock bättre motståndskraft mot regn. Som vanligt man får vad man betalar för.

mvh helper
 
http://www.millet.fr/catalogue_ete/...ypo_prod=1:int&typo_prod=1:int&temp=1&racine=

Har den utan huva o är grymt nöjd! Inget membran=bättre andning, lagom vindtålig.

Hej, slår ett slag för samma jacka. Generellt är jag inget softshell-fan, men just den modellen tycker jag fyller det där hålet man har ruggiga kvällar samt sgs hela vintern. Men, för mig än den otänkbar på sommarfjället: då går jag i underställ +/- regnjacka. Om man däremot ska ut en kortis, fiska eller plocka svamp, så är det himla bra. Fick min för 1300:- på addnatures rea, kolla om de har nån kvar. Rätt små i stl dock.

Gillar att den är tunn, har mkt följsam huva och genomtänkta fickor, få detaljer öht. Saknar dock ärmhåleventilation, men inte helt nödvändigt. Tyget är inte superhållbart, slet upp min Touring Pro på en ståltråd, skar upp en 5cm reva som om den varit ett rakblad.
 
;)Softshell Advance är en tjock och varm i tyget men har bra ventilation under armarna. Tycker att den passar för aktiviteter upp till 10`C, beroende på hur mycket man svettas.

Softshell ultimate är en tunnare och utan öppningar under armarna men är "öppnare i tyget" andas bra, så jag har inte saknat dragkedjorna i sidorna.

Kan varmt rekomendera dessa Softshell istället för dyrare allternativ.

ps min bror har köpt en 2000kr Softshel av Haglöfs som är jämstäld med ultimate i tyg kvaliten, dock bättre motståndskraft mot regn. Som vanligt man får vad man betalar för.

mvh helper

Funderar över en ultimate för att ha istället för min KM mithril när jag är rädd att jag kanske häver sönder den, antingen det är när jag eldar eller när jag bara inte vill bekymra mig över vassa saker osv. Hur är den i jämförelse med tex mithril eller annat tunnare plagg?
 
Håller med föregående om att undvika alla membran!

Själv har jag Itabs softshell advanced och kan varmt rekomendera den.
Den är för varm för sommarfjället men det är även Min
Mithril, för sommar, gassande sol och med 15-20 kg på ryggen är det bara tshirt eller underställ som gäller för mig iaf.
Bekvämt temperaturintervall för Itabs Jacka skulle jag säga är från +10 till -30. Allt beroende på vad jag gör i den i plussgrader rekomenderas ingen högre aktivitet om det inte finns gott om vind som svalkar och -30 är ju så klart räknat med ordentliga brallor, baldaklava, vantar och under tex snöskottning eller annan mycket värmeskapande aktivitet.
Denna jacka har de största och bästa ventilationsöppningar som jag sett på någon jacka!!!
Kvaliteen känns mycket förtroendeingivande.


Den här Softshell Advance jackan låter intressant! :)
Jag har endast sett den på bild,och då tycker jag att den är mycket snygg i bägge färgerna och att den ligger väldigt bra i pris. Den saknar membran för bästa andning vilket jag tycker iofs bra,men hur är det med vind och vatten tålighet? Är den helt vindtät? Klarar jackan kortare regnskurar utan att det läcker igenom?
 
Den här Softshell Advance jackan låter intressant! :)
Jag har endast sett den på bild,och då tycker jag att den är mycket snygg i bägge färgerna och att den ligger väldigt bra i pris. Den saknar membran för bästa andning vilket jag tycker iofs bra,men hur är det med vind och vatten tålighet? Är den helt vindtät? Klarar jackan kortare regnskurar utan att det läcker igenom?

Den är inte Helt vindtät, det är inte påängen med den heller, den ska ta udden av vinden men inte stoppa den helt, till skillnad från tex windstopper.
Exakt hur vindtät den är att svårt att beskriva men när temperaturen ligger kring nollan för det blåsa minst femton sekundmeter för att man ska uppleva att det blåser igenom så att det stör, detta givet med att man har ett underställ likt kronans på sig under och att man är någorlunda aktiv.
Jag kan definitivt rekomndera dett framför töta softshell, det är bara onödigt enligtmig, nästa steg efter ett sådant här plagg är att ha en vindjacka (som ska vara helt vindtät) och då fics det ingen anledning att ha softshell över huvud taget.

Regn, tja den är ju inte tät och bör inte betraktas som ett regnplagg, de första fem minutrarna i ett vanligt stril så pärlar det sig snyggt, men sedan dörjar det nog gå igenom lite smått, när det kommer hårdare regn så slår det genom impregneringen direkt. Duggregn kan den nog klara hur länge somhelst, då dunstar det fortare än du blir blöt.
Impregneringen kan ju förbättras om man vill det, det som är skrivet ovan är basserat på när den är använd ett atg och inte återimpregnerats.
 
Underbara softshell! Jag saknar huva på min lätta Lundhagssoftshell nu under hösten. De har en modell med huva som en kompis har. Den är tyngre men väldigt fin!

Kolla även vad NorthStarTrading i Malmberget/Gällivare har. De har postorderförsäljning och är kanonbra att göra med. De har endel udda märken som jag testat. För pengarna är det superkvalite!!! Dessutom försöker de inte sälja det dyraste till dig. De säljer det du behöver vilket jag uppskattar MYCKET!
Synd att de inte liksom IKEA har bonuskort... ;-)

/ Matti i Jokkmokk
 
Powershield=membran!

Inget membran=bättre andning, lagom vindtålig.

Är inte Millet-jackan du nämner i polartec powershield? I så fall har den ett membran, om än ett punkterat sådant. Powershield är i princip som ett vanligt vindskyddande membran, men där man punkterat en del av membranets yta (detta är alltså det fantastiska Air Control Technology-membranet, som ger 98% vindtäthet).

Om man vill är det alltså i princip bara att ta fram den gamla windstoppern och en lagom stor nål, punktera lagom mycket så 98% vindtäthet uppnås och sedan har man ett prima softshell med powershield-prestanda.

I övrigt håller jag med; vill man ha en vindskyddande jacka med bra andning ska man undvika alla typer av membran.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Bhappy Softshell-jeans sökes. Kläder 14
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Vandring67 softshell Kläder 20
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
kjersti Softshell Kläder 3
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
freddag Softshell-vantar!!? Eller "Kapitalet och GUD i samma båt!" Kläder 15
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
frarol reparera Softshell? Kläder 7
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
estetdrägg Första reflektion från ITABs softshell ultimate Kläder 1
joaan787 Softshell eller hardshell? Kläder 6
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
valtteri Mountain Hardware Torch (softshell jacket) Kläder 2
cancerman Jacka T&P Softshell Advance Kläder 17
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
PJE Tierra softshell Kläder 12
karin_beer Vilket softshell är bäst? Kläder 29
sandwichman "Softshell"-tyger. Skillnader??? Kläder 4
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
markh Sprit skadade softshell jacka Kläder 8
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
MartinR Tips på softshell-byxor Kläder 0
Malindo Gore-Tex SoftShell - Maximal polyvalens. Igen! Kläder 29
Manolika Turåkning; softshell eller bomullsbyxor?? Kläder 6
Tinydoh Tierras "Gore Softshell Jacket" Kläder 5
fujii Varför Softshell??? Kläder 71
joask202 Omdömmen om riktigt mjuka Softshell Kläder 2
fson Rimliga förväntningar på SoftShell? Kläder 19
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
A.S. Begränsning: Softshell!? Kläder 12
lowe softshell-trenden Kläder 8
fjällman softshell Kläder 21
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
langby Softshell och vindtäthet Kläder 4
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
mankan83 Softshell Kläder 14
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
JLjung WS vs Softshell Kläder 12
ture troll softshell byxor? Kläder 17
sjom Softshell? Vad och är det bra? Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.