Tierra softshell

Överväger att inhandla ett par Tierra Couloir Trouser. Beskrivningen av modellen säger att de ska sitta semi-tight. Vad innebär det, d.v.s., hur tight ska byxorna sitta? Jag förstår att de ska sitta bekvämt, men avvägningen måste väl bli mellan tillräckligt rymliga för att få plats med underställ utan att förlora materialets egenskaper. Så, hur löst ska byxorna sitta? Någon som vet besked?
 
Per Ö; sa:
Överväger att inhandla ett par Tierra Couloir Trouser. Beskrivningen av modellen säger att de ska sitta semi-tight. Vad innebär det, d.v.s., hur tight ska byxorna sitta? Jag förstår att de ska sitta bekvämt, men avvägningen måste väl bli mellan tillräckligt rymliga för att få plats med underställ utan att förlora materialets egenskaper. Så, hur löst ska byxorna sitta? Någon som vet besked?

Är det inte fantastiskt hur svårt det har blivit att handla kläder? Är det tillverkarna som vill att vi som kunder ska vara förvirrade eller? Semi-tight? Öh va? Vad pysslar de med på Tierra när de skriver så? När jag köper en byxa vill jag att den ska passa. punkt. Förstår att du känner dig förvirrad, jag är det också :)
 
Se det i sitt sammanhang

Det där var ju ett av de första soffkjellplagget på svenska marknaden, och jag tror att beskrivningen härrör från den tiden.
Man var tvungen att berätta att passformen var mittemellan långkallingar och M59. Halvtajt alltså.

Numera är vi vana ("nej, det är inte larvigt att hoppa runt i långkallingar med benfickor, det är trendingt och alltså helt ok") vid att inte bara mjukskal utan även mellanlager och hårdskal sitter halvtajt. Eller halv-halvtajt i alla fall. :)

Till hösten kommer även Haglöfs att börja dela in sitt sortiment efter passform: REGULAR, TECHNICAL, TIGHT, precis som Asterix idag gör med "Ascent" (tajtare) och "Descent" (lösare). Eller om det var tvärtom.
 
Jag har själv ett par Tierra Couloir och först måste jag bara få säga att det är de bästa byxorna jag någonsin haft! Bra passform, åker inte upp när man böjer knäna, tål regn och vind, slitstarka (har klättrat en del med dem utan att det syns slitage i tyget) mm. Har haft dem i snart 3 år och det syns nästan inte.

Så till frågan: Jag köpte mina ganska tighta, provade med långkalsonger under och tyckte det var i trångaste lagen (inte så det stramade, men satt relativt tight om du förstår), men i affären sa de att det skulle vara så. De töjer sig lite grann efter en tids användande, så köp dem inte stora, men ungefär tighta som löptights över lår och rumpa. Har man inte ett jättetjock underställ får man plats under byxorna utan problem pga stretchen. Byxorna ska mao sitta intill kroppen och inte "flaxa" som man kanske är van vid från andra skalbyxor. Hoppas det var till hjälp.
 
Re: Re: Se det i sitt sammanhang

Spöket; sa:
Nordesjö; sa:
... Haglöfs .... passform: ... TECHNICAL...
Technical? Någon som har en idé om vad passform technical innebär?

//Aina

Det är ju marknadsföring det här. Orden behöver alltså inte betyda något, utan avsikten är att vi skall uppleva det som tilltalande och därmed köpa.

Och det mest beklämmande är att vi faktiskt köper utifrån de premisserna.

Det är fredag. Dags att ta en vinare och några räkor och fundera över mänsklighetens framtidsutsikter.

Dagens tillfälliga misantrop...

Jörgen
 
Re: Re: Re: Se det i sitt sammanhang

NUI; sa:
Det är ju marknadsföring det här.
Absolut! Kruxet är bara att det är ingen marknadsföring som funkar på mig.

Hade det varit någon sorts indikering på hur produkten är konstruerad/anpassad till/avsedd för låter det betydligt bättre.

En jacka som är "technical" känns hyfsat seriöst. (Be mig inte förklara i detalj bara men nu var det ju marknadsföring.)

Men en teknisk passform? Tror Haglöfs att deras kunder är androider? Tror inte det (lite marknad om inte annat). :)

//Aina
 
Re: Re: Re: Re: Se det i sitt sammanhang

Spöket; sa:
NUI; sa:
Det är ju marknadsföring det här.
Absolut! Kruxet är bara att det är ingen marknadsföring som funkar på mig.

Hade det varit någon sorts indikering på hur produkten är konstruerad/anpassad till/avsedd för låter det betydligt bättre.

En jacka som är "technical" känns hyfsat seriöst. (Be mig inte förklara i detalj bara men nu var det ju marknadsföring.)

Men en teknisk passform? Tror Haglöfs att deras kunder är androider? Tror inte det (lite marknad om inte annat). :)

//Aina

Du tänker för mycket. Det är inte det segmentet Haglöfs riktar sig till. Mest killar,tror jag :)

När de grundläggande basfunktionerna uppfylls av nästan alla produkter på marknaden så måste man hitta något annat att konkurrera med.

Någon har sagt: När alla diskmedel tar bort smuts och fett så får man börja konkurrera med lime-doft och citron-doft och sådant.

Det här är lime (eller möjligen citron)..

Jörgen
[Ändrat av NUI 2006-04-21 kl 14:17]
 
Re: Re: Re: Re: Re: Se det i sitt sammanhang

NUI; sa:
Du tänker för mycket. Det är inte det segmentet Haglöfs riktar sig till. Mest killar,tror jag :)
Tack NUI! Mitt gapflabb startade fredagskänslan på allvar! (Att det hela är sorgligt sant, glömmer jag gärna.)
-p-
 
Innan jag följer NUI:s tips om att gå hem och dricka vin så tänkte jag berätta hur Haglöfs i alla fall säger att de tänker:

Regular: lite mer käshuöll, som det heter på svenska. Löst och luftigt.
Technical: mer kroppsnära med "ergonomiska egenskaper" som förböjda knän och ärmar.
Tight: Tajt och kroppsformat

Dessutom kommer de dela in produkter i Ultimate och Intense :D

Men några intressanta produktnyheter verkar de inte komma med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Friluftshemulen Tierra Lite track convertible pant Kläder 1
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
tommy.paulsson.5 Tierra Kläder 1
Swift Tierra Ace Pant Kläder 6
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
nuddis Tierra Roc Blanc Pants Kläder 3
Elle_belle Tierra Roc Blanc W Kläder 0
gimholt Ersätta skalställ (Tierra Conrad Kain) Kläder 1
Jerker86 Tierra Whitehorn Kläder 0
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
hannulan Tierra Roc Noir Kläder 7
Nautilus Tierra Prime jacka dark lime? Kläder 0
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
murkla Tierra Kläder 0
Ullarulla Fråga om Tierra Pacman Jacka och regn? Kläder 12
Curium Tierra Scirocco Jacket Kläder 3
69-hard Tierra Cho Oyo Kläder 1
niklaz Byta kläpp på dragkedja på min gamla Tierra? Kläder 22
Martin Fransson Tierra Dhaulagiri Kläder 7
lolipopan Tierra Prime Jacket Kläder 1
realout Tierra Piedra Pant Kläder 0
oskarfk Ny skaljacka, Tierra Snoowie/Intrepido? Kläder 1
ayn Tierra Pacman/Dynamic - åsikter, alternativ? Kläder 1
rand Tierra Prime- Omdömen! Kläder 10
Mr.Plow Åsikter om Tierra. Kläder 13
Aico Tierra - størrelser Kläder 0
jiana Har någon testat Tierra Creek Lady? Kläder 0
donTommazo Tierra Conrad Kain trouser, erfarenhet någon? Kläder 7
puttepatrik77 Tierra Kläder 8
Runner75 Tierra Sälka på sommaren Kläder 5
avslutad_221205 Tierra Powder? Kläder 1
filipito Tierra jacka Soft Shell Kläder 1
mountainman Skall jag Köpa Byxa tierra Couloir (naturkompaniet)? Kläder 1
mountainman Byxa tierra Couloir (naturkompaniet) Kläder 0
pasta Tierra Adrenaline PacLite jacka? Kläder 1
Tomas J Tierra Conrad Kain jacka? Kläder 10
bushmaster84 tierra sarec Kläder 2
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
lusth Tierra Kläder 7
rlindqvi Tierra Conrad Kain vs. Haglöfs Helium eller Heli ? Kläder 5
axel_broman Klättermusen/haglöfs/tierra Kläder 7
Labben Tierra Ventura anorak Kläder 0
op Erfarenheter av Tierra Conrad Kain-byxor ? Kläder 4
peterjensen Tierra Sarek byxa Kläder 2
Niclas Tierra Yukon Kläder 0
arghe Tierra vs Marmot Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.