Rimliga förväntningar på SoftShell?

Fundersam;

-köpte en Tierra Gore SoftShell jacka i helgen, och hade den i 'väder' första gången idag. Efter nån dryg halvtimmas knallande i regnet så hade den blött igenom en fläck under varje armhåla + något längs ärmarna. Däremot höll huvan, bröstet och ryggen heltort - jag tolkade det som att materialet i sig höll regnet ute, men att 'aktiva' sömmar började läcka.

Vad skall man egentligen förvänta sig av en jacka som sägs "stå emot lätt regn"?
Någon som haft liknande erfarenheter av den jackan, eller tvärtom har en som håller tort?

Eller om materialet verkligen är bra, kanske det helt enkelt är Tierras sömnadad som inte klaffar? T.ex. har man broderat en logga över ena axeln, som helt klart suger igenom en del blöta.

Vad säger ni?

/Per
 
Med lättare regn menar de oftast duggregn. Gore Windstopper SoftShell står emot en hel del regn, dock är det ej helt vattentätt. Då sömmarna inte är tejpade så är det oftast här de läcker, jag vet flera andra som klagat på just den broderade loggan. Det enda man kan göra är att impregniera, det är ju trots allt inte regnkläder.

/Martin
 
Min Arc`Teryx Gammal LT (i Schoeller Dynamic: utan fleece, utan membran) klarar inte heller regn. Däremot är den rätt vindtät och andas förtäffligt. Vid regn bör du ha antingen ett bra membran i jackan eller ha en separat regnjacka. Impregnering hjälper kanske något också.

/ G
 
langby; sa:
Med lättare regn menar de oftast duggregn. Gore Windstopper SoftShell står emot en hel del regn, dock är det ej helt vattentätt. Då sömmarna inte är tejpade så är det oftast här de läcker, jag vet flera andra som klagat på just den broderade loggan. Det enda man kan göra är att impregniera, det är ju trots allt inte regnkläder.

Ja, förmodligen är det just sömmarna som är problemet. Känns lite synd, när materialet i övrigt verkar lovande. Finns det någon SoftShell som HAR tejpade sömmar, eller smartare sömnad? Lite silikonkladd skulle kanske åtminstone kunna fixa den läckande brodyren..

Nåväl, det är väl så att det inte direkt är nån regnjacka. Men om man med "vattenresistent" menar samma regnmängd som en vanlig T-shirt står emot, så känns det kanske som om man kan lägga sina 3000 pix på något annat? Vindtäta bommulsskjortor har jag gott om hemma i garderoben.. Fast dom är förstås inte lika coola!

:)

/Per
 
fson; sa:
Ja, förmodligen är det just sömmarna som är problemet. Känns lite synd, när materialet i övrigt verkar lovande. Finns det någon SoftShell som HAR tejpade sömmar, eller smartare sömnad? Lite silikonkladd skulle kanske åtminstone kunna fixa den läckande brodyren..
Jo, det finns "softshell" med tejpade sömmar men jag är personligen tveksam till konceptet eftersom allt membrantrams motverkar det man har velat uppnå från början med ett softshellplagg. :)
Mountain Hardwear har t.ex. sin Synchro:

http://www.mountainhardwear.com/www/action/catalog/DisplayStyle?id=928

Det finns säkert flera men jag tror att MHW var först med tejpade sömmar.
 
Som det tidigare påpekats tidigare så finns det helt vattentäta "mjukskal". Dock är jag, precis som haskell mycket tveksam till det hela. Grejen med mjuksal var, iaf från början, att det inte skulle vara helt tätt just för att kunna ventilera klart bättre än något hårdskal någonsin kommer kunna.
Om du är ute evfter ett helt tätt plagg så letar du i fel kategori.

Själv är jag emot helt vindtäta mjukskal just för att de inte ventilerar tillräckligt bra. Personligen har jag en Arc'teryx Gamma MX i Polartec PowerShield som stoppar 98% av vinden. Detta är en ypperlig kombination av ventilation/täthet enligt min mening.

/Martin
 
langby; sa:
Om du är ute evfter ett helt tätt plagg så letar du i fel /Martin

Njää, det är jag inte, jag är helt nöjd med min egentliga skaljacka. Men jag tror att jag också är nöjd med hur pass Gore SS-tyget andas (betydligt bättre än GT) - jag tror bara inte att det främst gör det genom sömmarna i armhålorna, och tycker därför det känns onödigt att regnvattnet kommer in den vägen..

-så frågan kvarstår; finns det nån Gore SS-jacka, där faktiskt materialet är begränsande för regntåligheten?

/Per
[Ändrat av fson 2004-06-08 kl 19:58]
 
-så frågan kvarstår; finns det nån Gore SS-jacka, där faktiskt materialet är begränsande för regntåligheten?

Som jag tidigare sa så är inte Gore SS helt vattentätt, således släpper jackan efter en tids regn igenom vatten. Jag vet ingen jagcka i Gore SS som är tejpad. Anledningen till detta är nog just för att det inte är vattentätt, och vad spelar det då för roll om sömmarna håller tätt?

/Martin
 
N2S

Jag köpte nyligen en Tierra Kiowa Jacket. Materialet är Gore Windstopper N2S(Next to skin). Helt underbar, funkar alldeles perfekt som både skal- och mellanlager. Beroende på väder självklart. Rätt skön att vandra i när vädret är måttligt, alltså rätt kallt men inte regn. Transporterar fukt utmärkt!

Jag var ute för ett tag sen då det började regna och jag blev faktiskt förvånad över att jackan faktiskt var så pass vattenresistent som den visade sig vara. Dock var det inte skur, utan rätt normal duggregn.

Jag vet inte riktigt vad ni förväntar er av en Soft-shell. Själva grejen är ju att de inte ska vara vattentäta men andas betydligt bättre. Sen är det bara att anpassa sig efter väder vilken jacka man tar.

Sen kan jag hålla med om att vissa Soft-shells kostar rätt mycket.

/
 
Jag tor vi snackar äpplen och päron här. Softshell är förvisso ett myntat begrepp som står för rörelsefrihet och ventilationsförmåga kombinerat med rimlig vindtäthet och isolering (fleece). Men softshell utvecklades ur ett behov och utvecklas fortfarande. Finns det behov av ett helt (nåja) vattentätt stretchplagg med god andningsförmåga är väl det helt okej, kanske skulle jag köpa ett själv till och med om det funkade bra och var snyggt. Men ska man kalla det för ett softshell? Kanske inte. Grejen är bara att det kallas så i dag när du hittar liknande plagg i butikshyllan.

It´s a jungle out there.

/ G
 
Det som allmänt kallas Soft Shell är ju som sagt ett koncept där en rad olika egenskaper förväntas ingâ ( exempelvis bra relation vad gäller:
a: vattenavisande/vindtät vs. transpiration/fukttransport;
b: lâg vikt och soft-to-the-touch vs. bra slitstyrka;
c: tajt fit vs. hög röreslefrihet tack vare stretch).

Dock, för att uppnà dessa egenskaper anvánds olika tekniska lösningar vad gäller fr.a material. Det finns tvà huvudgrupper:

1: textiler, dár den blandning av diverse high-tech-fibrer som váveriet anvánt sig av i sig ger de egenskaper man eftersträvar (exempelvis olika material frân Schoeller, IBQ etc);

2: textiler, som i kombination med ett membran ger de egenskaper man efterstrávar (exempelvis Gore-Tex Windstopper Softshell).


I första gruppen är det naturligtvis inte aktuellt att tala om tejpade sömmars vara eller icke vara, utan här är det materialet i sig som màste visa färgen. De tvà softshell jag har, bägge ur grupp ett (Schoeller Dryskin resp. IBQ PlyTwo) klarar bâda tvâ lángre duggregn och tom ett mindre skyfall utan att vätan gâr igenom. Dock, vid lângvarigt regn màste naturligtvis en regnjacka pà. Vattentät har aldrig ingâtt i konceptet Soft Shell (därav namnet Soft Shell, vs. Hard Shell)

Dock, frâgan i trâden är väl i sig ganska motiverad och allmángiltig för dagens frilufts-branch: man bör nog stanna upp ibland som konsument och frâga sig om de förväntningar man ibland har verkligen är logiska/realistiska...

Mvh / Malindon
 
Ur ett funktionalistiskt perspektiv vore det ju fullkomligt självklart att man skulle tejpa sömmarna i plagg med WS. Membranet är ju hyfsat tätt.

Men det är inte funktion som går först, utan marknadstänkande.
Tejpade sömmar blir dyrare, och Gore vill nog segmentera tydligt så att de har en produktkategori där de kan lova total vattentäthet och en där de inte behöver göra det (och istället kan framhålla andra fördelar). WS med tejpade sömmar skulle bli ett mellanting som skulle bli otydligt för konsumenten, tror jag att de tänker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordstjärnan Förväntningar på andas material? Kläder 23
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.