Omdömmen om riktigt mjuka Softshell

Hej!

Jag undrar i fall det är några som har erfarenhet av riktigt mjuka softshells, sådana med låg vind- och vattenresistens?
dvs inte plagg med Windtstopper, Hyvent, Powershield etc, utan snarare plagg som TNF Apex 1, Lundhags Baloo ...

Hur ni upplever dem, användningsområde?
Hur stor är skillnaden mellan dessa plagg och en vanlig sport- eller vindjacka?

/J
 
Egenskaperna hos Soft-Shell utan membran beror helt pá hur pass bra:
- material/textil- ammansáttningen
- passformen
är.

För det förstnámda bást att först fundera ut vilka egenskaper du várderar mest (ibland svárt att fá ALLT), och sedan kolla recencioner, materialbeskrivningar etc.
Passformen kan ju sáklart enbart du testa och avgöra.


jag har tvá Soft-shell utan membran, en frán Grifone sydd i det relativt tjocka "vintermaterialet" IBQ Plytwo, och den andra är KLáttermusen ASK i ett lite tunnare 3-season-Schoeller-material som jag i skrivande stund ej kan minnas vad det heter.

Báda jackorna är bra inom sina gebiet.. Grifone vármer ganska gott vid kallare váderlek, utan att för den skull bli för varm eller svettig. Klarade vid tillfálle en halvtimmes háftig regnskur utan att det gick igenom vatten. Design liknande en vanlig jacka gör att man kan ha pá den "jämt".

Asken ár faktiskt báttre vad gáller passform, extrem rörelsefrihet, etc., samt är tunnare och svalare. Har aldrig varit med om häftigare nederbörd med den, varför jag ej kan ge svar. En nackdel ár att dess oortodoxa design vilken kanske gör den mindre lámplig som fritids-jacka (inte sá kul att bli kallad Robocop..)

Mvh, mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.