Begränsning: Softshell!?

NU när våren och sommaren närmar sig med stormsteg så har jag funderat på att inskaffa en ny skaljacka. Då har jag funderat över hurvida man ska satsa på en softshell istället för en ren GTX-jacka.

DÅ undrar jag hur mycket kan man använda en softshell till? Var går gränsen? Jag har tänkt att ha en softshell och en vanlig regnjacka ifall vattentätheten skulle bli ett måste. Jag behöver en skaljacka till vandring och bergsklättring(mt blanc, etc, inget Everest direkt). Även till isklättring vintertid. Då jag har hört många säga att softshell är underbart för bergsklättring så vill jag gärna höra vad ni tycker.

Jag har främst funderat på; Mammut New Age, Mammut Ultimate, Tierra Chalten och Haglöfs Shark! Tror ni att detta kan vara något? Jag vill gärna ha en softshell eftersom de är betydligt mjukare och andas bättre.

Mvh
Admir
 
Hur mycket en mjukskalsjacka klarar beror ofta mycket på materialet. Schoeller Dryskin t.ex. är väl en av de som andas bäst men är då inte lika vindtät, och klarar inte heller regna särskilt bra.

Jag skulle börja med att bestämma vilket material man vill ha, och på så vis vad den ska användas till.

Gore Windstopper SoftShell är ju helt vindtätt vilket gör att det andas klart sämst av ovanstående. Jag tycker att en "riktigt" mjukskalsjacka ska släppa igenom lite vind. Detta är det tätaste av materialen och har en vatteneplare på 1m om jag inte minns fel. Men som sagt, den andas inte så värsta bra.

Polartec PowerShield släpper ju igenom 2% av vinden vilket är bra, klarar en del regn men inte jättemycket. Skulle inte välja det som regnjacka. I mina ögon det mest allround tyg som finns.

Man får liksom välja, andning eller täthet. Det bästa med en som inte är vindtät är att den även i viss mån funkar som mellanlager. Vid regn bör de komplementeras med en tunn regnjacka t.ex. Marmot Precip.

Av jackorna ovan är det bara Tierras som inte är helt vindtät, vilket jag skulle föredra om det inte är allt för blåsigt.

Själv har jag en Arc'teryx Gamma MX i PowerShield vilken är helt underbar till allt möjligt.
 
Haglöfs shark

hej har precics kommit hem ifrån en en veckas skogs tur med skolan jag går på hade med mig både min shark och min grim jacka men jag använde endast sharken fast det både regnade och snöade och blåste en del. Jag skulle rekomendera softshell då man inte skall vara ute längre tider utan bara någradagar. Vi skidade en hel del och det funkadede den bra till andas mycket bättre än alla jackor jag testat. Jag har även varit på några toppturer med jackan samt isklättrat och den fungerar mycket bra
 
Jag har tittat lite på TNFs Apex2 innan jag bestämde mig. Den är ganska tunn och nästan lite prasslig, men verkar stå emot vinden bra. Lite "hård" och inte så väldigt strechig men verkade helt ok.
 
Mammut New Age är toppen jag har haft den till AID trad, bouldring och mkt isklättring denna vintern... Den är mkt skön, perfekt passform, dock lite smal i halsen.

Men den är absolut inte helt vindtät. Frös lite när jag åkte telemark i några sekund meters vind + fartvind när det bara var några minusgrader...

En perfekt kombination som jag skulle vilja ha är new age jackan och en jacka i packlite. Vill byta min GT XCR jacka och ta att packlite inte kommer hålla lika länge. Men med en new age jackan så behövs inte GT jackan lika ofta. Den har jag släpat på i onödan ganska mkt denna vintern. Men man vill ju ha en jacka med bra huva, helt vind och vattentät med sig... Så packlite skulle vara perfekt.

Men jag har inte provat packlite...Funkar sådana jackor på fjället och i bergen?

/Gustaf
 
Fel av mig, var lite för snabb. Mammut New Age är ju sydd i Schoeller Dryskin Extreme vilket inte är vindtätt.

Jag har också sneglat lite på nån jacka i Paclite. Problemet är att det inte känns som de är värda priset. T.ex. Haglöfs Lim Ultimate kostar ju 2800 vilket är ganska mycket, hur stor skillnad blir de tegentligen mot t.ex. MArmot Precip som kostar en tredjedel. Visst är Paclite bättre, men är priset motiverat?

Därför lutar det mera åt nån lätt jacka i eVENT
 
För mig är Softshell en jacka som används när vädret inte är för extremt, varken för blött eller för kallt.

Skulle själv satsa på en softshelljacka som inte är helt tät, dvs Power Shield eller Scholler material,
Till sommar och vår är Scholler att föredra då de är tunnare och andas bättre än Power Shield. Motståndet mot regn varierar kraftigt med avseende på tjocklek, och vad man har under. Normalt sett klarar en Softshell duggregn utan problem. Skulle det bli mer regn används lämpligen en regnjacka.

GTX används lämpligen då man absolut inte vill bli blöt utifrån, vad gäller andning kommer GTX-XCR och Wind Stopper (oavsett modell) inte ens i närheten av vare sig Power Shield eller Scholler.

Har personligen bara erfarenhet av Power Shield Light-weight och den tjockleken passar bra för vinter i mellan Sverige. Vet inte riktigt hur tjock Scholler Dryskin är men tor den lämpar sig för ungefär samma klimat, om jag skulle sattsa på en vår o sommar Softshell skulle det sannolikt bli Scholler Dynamic eller en tunn windshirt i syntet. Värmen kontroleras map. vad man har under... ull, T-shirt, nada

/Joakim
 
joask202; sa:
För mig är Softshell en jacka som används när vädret inte är för extremt, varken för blött eller för kallt.

/Joakim

soft shellen passar inte när det är riktigt blött nej men att den inte skulle passa i kalt tycker jag inte, beror ju på förstås om den är helt eller halft vindtät men om den är på den tätare sidan så borde den passa bra också i kalt och snöiga och rättså extrema förhållanden.

skall själv skaffa mig en ny soft shell och har tittat lite på haglöfs speed hood och shark pro, har någon testat någon av dem.

som regnplagg hittade jag något relativt perfekt, en warmpease som var mycke mindre än någon packligth jag sett och den vägde under 100g, den var helt vattentät men jag misstänker att den inte håller så mycket slitage och att den inte andas, priset var inte häller så förskräckligt 60e (ca 600kr)
[Ändrat av fedi 2004-03-13 kl 09:59]
 
Schoeller Dryskin

Jag gick också ganska länge och funderade på softshell-
inköp. Det slutade med att jag köpte en Klättermusen Mithriltröja i Schoeller Dryskin.
Tyget är tunnare än flertalet andra softshellmaterial (Dryskin Extrem, Powershield m.fl.), vilket jag tycker är utmärkt eftersom jag tänkt använda tröjan på vår-/sommar-/höstfjället.

En tröja i tjockare material går knappast att använda till tex vandring. Tröjan är ganska vindtät, men den står inte mot regn i mer än någon timme. (Vandrade med tröjan i ihållande heldagsregn för någon månad sedan. INTE BRA, borde dragit på mig skaljackan.)

Dock är jag mycket nöjd med tröjan, och är övertygad om att den kommer att användas på de flesta vandringar i år frammåt. Passform, strech och KVALITET!!
 
Jag har ju också som sagt funderat på att ha en softshell och en jacka typ Marmot preciep som förstärkning när detta behövs. Var väldigt sugen på att köpa en med paclite materialet, men som någon sa, är priset motiverat? Tierras kostar ca 2700, och haglöfs likaså. Det tycker jag är lite väl för en jacka av det materialet.

Har också kollat på Haglöfs Speed Hood. Ser väldigt skön ut, och snygg dessutom. Ska in till stan och kika lite på de jackor som finns i affären, känns tryggare när man får klämma lite.

Jag ska se till att återkomma med en recension när jag köpt och använt jackan som jag bestämmer mig för. Jag har märkt att det är lite tunt med recensioner om Softshell-jackor i "Recensionsbanken".

Mvh
Admir
 
Mithril

Igår gick det upp ett ljus för mig!

Jag köpte en Mithril-tröja i höstas och tänkte att jag skulle kunna använda den under hösten och vintern här nere i Skåne. Tyvärr har det inte varit så lyckat. Tack vare att tröjan inte står emot vind särskilt bra har jag frusit ganska ofta med följd att jag har varit tvungen att bylsa på mig en massa kläder under. Följden blev att det inte kändes ett dugg smidigt att röra sig.

Igår tog jag en dagstur med GPS och hund. Den första riktiga vårdagen här nere, termometern visade 8-10º.
Jag hade på mig ullunderställ på överkroppen och Mithril-tröjan. Detta funkade riktigt bra!
Jag hade med mig en WS-väst som förstärningsplagg när jag pausade.
Detta visade sig vara en riktigt bra kombination.

Med detta vill jag komma till att Schoeller Dryskin lämpar sig bäst till lite bättre väder när det inte blåser så mycket eller när man håller på med hög intensitet.

Jag håller själv på mycket med hundsport, väldigt svårt att klä sig. Bitvis hög intensitet varvat med stillasittande. Detta kan man lösa på 3 sätt - klä sig för att röra på sig - fryser när man är stilla, klä sig för att vara stilla - svettig som fanken eller ha något lämpligt plagg att ta på sig mellan varven.
Här funkar WS-västen riktigt bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Bhappy Softshell-jeans sökes. Kläder 14
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Vandring67 softshell Kläder 20
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
kjersti Softshell Kläder 3
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
freddag Softshell-vantar!!? Eller "Kapitalet och GUD i samma båt!" Kläder 15
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
frarol reparera Softshell? Kläder 7
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
estetdrägg Första reflektion från ITABs softshell ultimate Kläder 1
joaan787 Softshell eller hardshell? Kläder 6
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
valtteri Mountain Hardware Torch (softshell jacket) Kläder 2
PJE Softshell Kläder 25
cancerman Jacka T&P Softshell Advance Kläder 17
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
PJE Tierra softshell Kläder 12
karin_beer Vilket softshell är bäst? Kläder 29
sandwichman "Softshell"-tyger. Skillnader??? Kläder 4
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
markh Sprit skadade softshell jacka Kläder 8
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
MartinR Tips på softshell-byxor Kläder 0
Malindo Gore-Tex SoftShell - Maximal polyvalens. Igen! Kläder 29
Manolika Turåkning; softshell eller bomullsbyxor?? Kläder 6
Tinydoh Tierras "Gore Softshell Jacket" Kläder 5
fujii Varför Softshell??? Kläder 71
joask202 Omdömmen om riktigt mjuka Softshell Kläder 2
fson Rimliga förväntningar på SoftShell? Kläder 19
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
lowe softshell-trenden Kläder 8
fjällman softshell Kläder 21
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
langby Softshell och vindtäthet Kläder 4
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
mankan83 Softshell Kläder 14
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
JLjung WS vs Softshell Kläder 12
ture troll softshell byxor? Kläder 17
sjom Softshell? Vad och är det bra? Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.