softshell

Jag har börjat snegla på softshelljackor,
t ex Haglöfs Shark och Tierras variant "softshell Gore"
Jag cyklar dagligen i min skaljacka (Tenson, bortglömt märke?) och tycker att den är lite väl tät. Det ösregnar ju faktiskt rätt sällan, och softshell lär ju vara hyfsat regnsäkert.

Och så min fråga: Är det en god idé att vid nästa fjällvandring (Sarek) byta ut min vanliga fleecejacka mot en softshell? Skaljackan skulle jag då ta på mig bara när det ösregnar. "torr blåst" klarar jag ju med softshelljackan.

....en annan anledning till att jag är nyfiken på softshell är att det är så bekvämt med en mjuk jacka.
 
Din fråga

Hmmm.
Med reservation för att jag inte prövat så:

Softshell plus skaljacka är lite tårta på tårta.
Tanken är väl att kombinera softshell med en lätt regnjacka eller hårdskal och ex vis fliströja.

Båda sätten funkar. Mest en fråga om prioritering och väder.
 
soft shell

Tycker att det är helt kanon med ett soft shell, o en billigare o mer komprimerbar regn jacka än en 3 lagers g-tex, ett tips o klättermusens hemsida o så nyheter o så utförsäljningen ,de har en hel del ASK powershield kvar riktigt bra softshell med Event på axlarna som står ännu bättre mot regn ,är helnöjd med min lycka till i softshellsdjunglen mvh Hans
 
Måste man inte ändå komplettera med en värmetröja?
Vad gör man om man behöver vindskydd men inte värme? Jag tycker att det är lite konstigt att baka in ett halvt värmelager i sitt vindlager.

Själv har jag märkt att jag aldrig använder skaljackan under vandring förrän det börjar regna eller blir så kallt och blåsigt att jag inte svettas med regnjacka + underställ. Alltså behöver jag egentligen bara en tunn regnjacka. Den funkar som vindjacka när jag inte rör mig. För värme har jag fleece.
Något "slitlager" behöver jag inte på överkroppen, inte på vandring i alla fall.

Om man känner att man måste ha ett vindtätt men andande lager finns det ju tunna vindblusar som är både billiga och lätta.

Om jag fick bygga min överkropp idag med denna teori skulle det kanske se ut så här om jag också hade vindlager:

Värmelager: Fleece, 400 g, 800 kr
Vindlager: Pertexjacka, 150 g, 300 kr (men det kan man hoppa över)
Regnlager: ME Drilite, 380 g, 1100 kr

930 gram och 2200 kr. Jag tror inte man kan komma under den vikten och det priset på en lösning med softshell. Men det som jag tullar på är som sagt slitstyrkan.

Däremot tycker jag att softshell är ypperligt för till exempel utförsåkning eller liknande där slitstyrka är högt på listan. Det är dessutom snyggt och skönt.
 
Softshell

Jag har en softshell jacka i polarteck powershield som jag gillar mycket. Jag använder den både till vardags och till friluftsliv. Den är varmnog att användas ned till nollan om man som jag cyklar. Jag har använt den ned till minus tio men det blev en kort tur...
Men skall man utpå flerdagars turer måste man ändå ha med en vanlig jacka och en fleece är lite varmare som värme lager så jag tror snarast att du förlorar i vikt på softshell.
 
Skippa membranet...

Jag har en softshell jacka i Powershield (Gamma MX) som jag är otroligt nöjd med. Men att köpa en softshell jacka med ett helt vindtätt membran i är som många redan sagt: att gå över ån efter vatten. Satsa hellre på t.ex. en jacka i Schoeller Dryskin eller Polartec Powershield, och kompletera med en tunn regnjacka t.ex. Marmot Precip eller liknande.

Lycka till med de mjuka skalen!
/Martin
 
Tack för synpunkterna. Visst är det ofta overkill med en "hårdskaljacka", framförallt om man skulle ha en softshell under. Det finns ju ett antal olika kombinationer av lagertyper att välja mellan.
Ett problem med GT-liknande material tycker jag är att det är väldigt svårt att avgöra hur mycket svett-os som de i praktiken ventilerar ut. Enda sättet att avgöra det är kanske att jämföra två varianter avsamma plagg, det ena sytt i gt, det andra ett helt tätt material.
...förresten, tips på mycket lätta regnjackor med huva?
(baktanke: softshell+lätt regnjacka)
 
Om det är riktigt j*vligt väder under vandringen, med blåst så regnet piskar, eller om det regnat länge så skogen är en stor blöthög med blöta grenar som piskar en där man drar fram, så föredrar jag alla gånger att gå i en GT-jacka framför en regnjacka som inte släpper ut kondens över huvud taget.

Softshelltanken, är inte det lite som "gamla goda tiden" med en Fjällrävenjacka som måste kompletteras med ett regnplagg? Softshell står kanske emot blöta bättre än G-1000, men istället för softshell/Fjällrävenjacka och regnplagg verkar det smidigare med en GT-jacka. Eller har jag missat något? Personligen använder jag en Windstopper fleecetröja som förstärkningsplagg och tycker det fungerar bra.

Raskesven
 
fjällman; sa:
...förresten, tips på mycket lätta regnjackor med huva?
(baktanke: softshell+lätt regnjacka)
Kolla den här; "Arktis stowaway windbreaker":

Und.Arktis.stowaway.jpg


Finns på Militaryshop:

http://www.militaryshop.se/produkt.cgi

Anges som "vattenavvisande" (kanske en softshell?:) ) och sömmarna är inte tejpade. Men när jag testade den under en nyårsvandring, 9 dygn med allt från regn och blötsnö till vind och kyla, fungerade den utmärkt. Blötsnö från grenar trängde inte igenom. På hemsidan anges "teflonlinad", på Militaryshop säger de att materialet är Pertex. Den har elastiska ärmslut, dragkedja i halsen, huva, dragsko i midjan. Väger 152 gram och kostar 290 spänn.

Raskesven
 
Komforten...

Raskesven; sa:
Om det är riktigt j*vligt väder under vandringen, med blåst så regnet piskar, eller om det regnat länge så skogen är en stor blöthög med blöta grenar som piskar en där man drar fram, så föredrar jag alla gånger att gå i en GT-jacka framför en regnjacka som inte släpper ut kondens över huvud taget.

Softshelltanken, är inte det lite som "gamla goda tiden" med en Fjällrävenjacka som måste kompletteras med ett regnplagg? Softshell står kanske emot blöta bättre än G-1000, men istället för softshell/Fjällrävenjacka och regnplagg verkar det smidigare med en GT-jacka. Eller har jag missat något? Personligen använder jag en Windstopper fleecetröja som förstärkningsplagg och tycker det fungerar bra.

Raskesven


Grejen med softshell är ju att det ska andas mycket bättre än en jacka i GoreTex någonsin kommer göra, samtidigt som det är smidigare och helt enkelt skönare.
Angående tunna regnplagg som inte andas så är väl dessa snart utdöda. Marmot Precip eller MountinEquipment Drilite borde väl klassas som klart godkända regnplagg med ok andningsförmåga? Ett ytterligare plus är ju att de är billiga jämfört med GT

/Martin
[Ändrat av langby 2004-02-02 kl 18:38]
 
Re: Komforten...

langby; sa:
.....
Grejen med softshell är ju att det ska andas mycket bättre än en jacka i GoreTex någonsin kommer göra, samtidigt som det är smidigare och helt enkelt skönare.
.....
/Martin
Visst, men vad är poängen med softshell jämfört med exempelvis en Fjällrävenjacka i G-1000? Det verkar poänglöst att jämföra softshell med GT, eftersom den först nämnda inte är vattentät medan den sistnämnda är just vattentät. Ska något jämföras är det väl softshell och andra vindtäta men inte vattentäta plagg?

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2004-02-02 kl 19:28]
 
Alla är vi olika...

Kanske uttryckte jag mig lite otydligt. Tanken med softshell, som jag har föstått det, är att det ska vara vind och vattenavvisande, något stretchiga och framförallt sköna plagg. Kompleteras med en tunn regnjacka vid busväder (t.ex. Precip).
Softshell vs. G-1000 är väl mera en smaksak om man endast ser det som ett vindplagg. Softshellplaggen har iaf i mina ögon flera andra fördelar som en jacka/anorak i G-1000 saknar. Viss värmande kapacitet, nästan vindtät = bättre andning, stretchen ger otrolig passform. I viss mån kan du också använda ditt softshellplagg som ett mellanlager.

/Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Bhappy Softshell-jeans sökes. Kläder 14
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Vandring67 softshell Kläder 20
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
kjersti Softshell Kläder 3
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
freddag Softshell-vantar!!? Eller "Kapitalet och GUD i samma båt!" Kläder 15
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
frarol reparera Softshell? Kläder 7
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
estetdrägg Första reflektion från ITABs softshell ultimate Kläder 1
joaan787 Softshell eller hardshell? Kläder 6
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
valtteri Mountain Hardware Torch (softshell jacket) Kläder 2
PJE Softshell Kläder 25
cancerman Jacka T&P Softshell Advance Kläder 17
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
PJE Tierra softshell Kläder 12
karin_beer Vilket softshell är bäst? Kläder 29
sandwichman "Softshell"-tyger. Skillnader??? Kläder 4
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
markh Sprit skadade softshell jacka Kläder 8
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
MartinR Tips på softshell-byxor Kläder 0
Malindo Gore-Tex SoftShell - Maximal polyvalens. Igen! Kläder 29
Manolika Turåkning; softshell eller bomullsbyxor?? Kläder 6
Tinydoh Tierras "Gore Softshell Jacket" Kläder 5
fujii Varför Softshell??? Kläder 71
joask202 Omdömmen om riktigt mjuka Softshell Kläder 2
fson Rimliga förväntningar på SoftShell? Kläder 19
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
A.S. Begränsning: Softshell!? Kläder 12
lowe softshell-trenden Kläder 8
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
langby Softshell och vindtäthet Kläder 4
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
mankan83 Softshell Kläder 14
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
JLjung WS vs Softshell Kläder 12
ture troll softshell byxor? Kläder 17
sjom Softshell? Vad och är det bra? Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.