Softshell-vantar!!? Eller "Kapitalet och GUD i samma båt!"

Hej på er!

Jag letar vantar! Hittar inte EN ENDA modell som är ens i NÄRHETEN av vad jag vill ha. Helt sjukt. Vad jag letar efter är ett par vantar (ej handskar, alltså, en avdelning för tummen och en för dom andra fingrarna), i tunt softshell/windstopper/schoeller/vindtätt material utan vaddering eller hårdskal utanpå. Vindtäta, mjuka, massa andas och inga fingrar.

Jag hade ett par TNF Windstopper-vantar som jag köpt i Kina för 80 spänn, säkert fejk, men de var bästa kläder jag haft på händerna. Man kunde ha dom dem varmaste vårdagen på topptur i Narviksfjällen, dom andades ju så bra, och den kallaste februarituren i tokblåst i Marsfjällen, de var ju vindtäta och fingrarna höll värmen som pingviner tätt intill varann. Dessutom var de härligt simpla och vägde inte ett smack. Nu är de utslitna och glömda på falafelhak i Uppsala. Usch. Och jag hittar inga nya. Finns inte.

Var inne på Uteliv i Linköping och frågade, men de flinade bara och sa att de aldrig sett något liknande. Det finns ju sådana där med halva fingrar och en vantdel man kan fälla över, men dom går tokbort, massa onödigt tyg som separerar fingrarna och en glipa det kan blåsa in i. Min teori är att sådana vantar är FÖR BRA, dom där jävla uteföretagen vill sälja massa olika handskar för varje situation istället för vantar som passar allt.

Har NÅGON sett något liknande? Kanske gömmer det sig ett par vindtäta innervantar i någon skalvante ni köpt?

Dessutom tror jag att GUD inte vill att vantarna ska få finnas, eftersom han får spelet vars än dom varit. Se nedan:

1.jpg

Vantarna på Volcan Llaima, Chile, som fick ett utbrott nu i Januari

2.jpg

Vantarna på Mengbi Shan, Sichuan, Kina, där ju jordbävningen just var. (vantar köptes f.ö. i just Chengdu - spooky!)

3.jpg

Vantarna i Chaiten, Chile, nu täckt av aska och hotat av vulkanutbrott
 
Senast ändrad:
Man skall inte krångla till det, Helly Hansen Olten Vantar är ju mycket bra, även om de har ett skal.
 
Hej på er!

Vad jag letar efter är ett par vantar (ej handskar, alltså, en avdelning för tummen och en för dom andra fingrarna), i tunt softshell/windstopper/schoeller/vindtätt material utan vaddering eller hårdskal utanpå. Vindtäta, mjuka, massa andas och inga fingrar.

Intressant definiering av vantar! För mig är vantar = handklädnad som är stickad eller av fleee eller tovad. I alla fall av ett ventilerande material. Handskar = handklädnad av vävt tygmaterial eller skinn(vindtätt). Sen skiljer jag på tum- och fingervantar/handskar.
 
måste det vara syntet?

Jag har tunna gamla tumvantar i renskinn, de vär vindtäta, tål moderat värme, matlagning etc, går att sitta på och till nödfall att använda som lägerskor. Torkar rimligt snabbt innanför byxorna. Har med reparationer hållt över 30 år, phenomenalt!
//J
 
Öhrnell: Ja, det kanske inte var en alldeles vedertagen definition. Jag tänkte mig att vantar motsvarade "mitts" på engelska, och handskar "gloves", men de svenska och engelska kategorierna är nog inte helt samma. Nåväl, bra att det gick fram vad jag menade!

seobserver: Ja, det måste vara syntet. I alla fall något vegetariskt :). Har sett lite lädervantar med schoeller-material på ovansidan, men det går bort.
 
Haglöfs hade i vintras ett eller två par vantar i Gore Windstopper SoftShell som ju borde fylla dina krav. De var svarta med vitt läder på insidan av handen och oranga detaljer. Har för mig att en modell hette Shark men är inte säker. Någon kanske har en katalog som de kan leta fram?
 
Nej... Den där har sådana där halvfingrar och en överfällningsgrej för fingertopparna. Det är helt fel. Man skulle väl kunna försöka sy om ett par sådana, men det känns som att det inte skulle bli av, kan lätt bli mycket snack och lite verkstad. Känns inte som att man har en utepryl som man inte har idéer om hur den ska byggas om. Dessutom skulle det nog inte bli riktigt vindtätt om jag satt där och tråcklade. Ska vantarna funka i alla väder får där inte vara något vindläck. Men tack för förslaget! :) Kom gärna med fler, alla ni som sitter där och tvekar!
 
Haglöfs hade i vintras ett eller två par vantar i Gore Windstopper SoftShell som ju borde fylla dina krav. De var svarta med vitt läder på insidan av handen och oranga detaljer. Har för mig att en modell hette Shark men är inte säker. Någon kanske har en katalog som de kan leta fram?

Ojoj! Haglöfs Shark Mitten är riktigt riktigt nära! Tack för tipset! Synd att det är läder på dom, ytterligare synd att det är vitt. I brist på vegetariska vantar kanske det får bli sådana, men läder alltså.. Hur faan kommer man på idén att ha ett sådant uschligt lågtechmaterial på annars så högteknologiska fina vantar.. kanske går att sprätta... hm...

Om någon vet några liknande, men utan läder - tipsa tipsa tipsa!
 
Cykeltumvantar

I ngt fleece matrial med Gore Windstopper på översidan. Har ett par gamla från racer affären och det går säkert att få tag på i realådan vid den här årstiden. Nackdelen med cykelvantar är gel i insidan, går att t bort med sprättkniv samt att de är sydda till sluten hand.....
//J
 
I ngt fleece matrial med Gore Windstopper på översidan. Har ett par gamla från racer affären och det går säkert att få tag på i realådan vid den här årstiden. Nackdelen med cykelvantar är gel i insidan, går att t bort med sprättkniv samt att de är sydda till sluten hand.....
//J

Hmm... Det närmsta jag hittat i cykeltumvantsväg är "lobster"-varianter, det faller lite utanför specifikationen... :) Om du har en länk skulle jag bli väldans glad!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Bhappy Softshell-jeans sökes. Kläder 14
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Vandring67 softshell Kläder 20
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
kjersti Softshell Kläder 3
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
frarol reparera Softshell? Kläder 7
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
estetdrägg Första reflektion från ITABs softshell ultimate Kläder 1
joaan787 Softshell eller hardshell? Kläder 6
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
valtteri Mountain Hardware Torch (softshell jacket) Kläder 2
PJE Softshell Kläder 25
cancerman Jacka T&P Softshell Advance Kläder 17
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
PJE Tierra softshell Kläder 12
karin_beer Vilket softshell är bäst? Kläder 29
sandwichman "Softshell"-tyger. Skillnader??? Kläder 4
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
markh Sprit skadade softshell jacka Kläder 8
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
MartinR Tips på softshell-byxor Kläder 0
Malindo Gore-Tex SoftShell - Maximal polyvalens. Igen! Kläder 29
Manolika Turåkning; softshell eller bomullsbyxor?? Kläder 6
Tinydoh Tierras "Gore Softshell Jacket" Kläder 5
fujii Varför Softshell??? Kläder 71
joask202 Omdömmen om riktigt mjuka Softshell Kläder 2
fson Rimliga förväntningar på SoftShell? Kläder 19
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
A.S. Begränsning: Softshell!? Kläder 12
lowe softshell-trenden Kläder 8
fjällman softshell Kläder 21
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
langby Softshell och vindtäthet Kläder 4
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
mankan83 Softshell Kläder 14
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
JLjung WS vs Softshell Kläder 12
ture troll softshell byxor? Kläder 17
sjom Softshell? Vad och är det bra? Kläder 3
Silver Fang Vattenavvisande vantar Kläder 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.