Vindblus/lätt jacka/softshell?

Hejsan!
Letar efter en lätt vindblus/jacka/skjorta att använda vid vandring, primärt i högfjällsområde. Tanken är att ha den över ett tunt ullunderställ när det blåser på lite gran. Måste vara lätt men ändå klara skavande ryggsäcksremmar. Får gärna stå mot lättare regn några minuter men kanske viktigare att den torkar fort. Hellst ingen huva. God andnings/ventilierande förmåga. Utseendemässigt vore det fint om den ser mer ut som ett "vildmarksplagg" än ett träningsdito. Funderar på softshell men undrar om det inte blir lite varmt när man går med ryggsäck. Men någon tunn variant kanske är ett alternativ? Superlätta prylar som Ion windshirt är väl mer avsedda som förstärkningsplagg än att gå och nöta på?

Tacksam för alla tips!

mvh J
 
Hejsan!
Letar efter en lätt vindblus/jacka/skjorta att använda vid vandring, primärt i högfjällsområde. Tanken är att ha den över ett tunt ullunderställ när det blåser på lite gran. Måste vara lätt men ändå klara skavande ryggsäcksremmar. Får gärna stå mot lättare regn några minuter men kanske viktigare att den torkar fort. Hellst ingen huva. God andnings/ventilierande förmåga. Utseendemässigt vore det fint om den ser mer ut som ett "vildmarksplagg" än ett träningsdito. Funderar på softshell men undrar om det inte blir lite varmt när man går med ryggsäck. Men någon tunn variant kanske är ett alternativ? Superlätta prylar som Ion windshirt är väl mer avsedda som förstärkningsplagg än att gå och nöta på?

Tacksam för alla tips!

mvh J

Själv föredrar jag definitivt lätta plagg som Ion. Det finns en hel del trådar här om du söker på vindblus eller liknande. De tål mycket mer än man tror och definitivt att gå och nöta på. Softshell känns för varmt och tungt för mina behov. Kan möjligen tänka mig att använda det på vintern.

Jörgen
 
Jodå har sökt och läst men tycker inte att jag riktigt hittat det jag letat efter. Så Ion skulle alltså funka ur nötningssynpunkt alltså? Låter ju intressant i såfall. Måste nog prova en sådan. Finns det någon liknande men med lite förstärkning över just axlarna? Har lite svårt att helt släppa det gamla "det ska vara robust" tänket :)
 
Jodå har sökt och läst men tycker inte att jag riktigt hittat det jag letat efter. Så Ion skulle alltså funka ur nötningssynpunkt alltså? Låter ju intressant i såfall. Måste nog prova en sådan. Finns det någon liknande men med lite förstärkning över just axlarna? Har lite svårt att helt släppa det gamla "det ska vara robust" tänket :)

Vet inte om det finns några med förstärkningar i den klassen. Jag tror att då hamnar du direkt bland lätta jackor vilket innebär fickor, dragskor och annat som adderar åtminstone 100 gram.

Jag vet inte hur slitstart Ion är, men jag har använt en Marmot Driclime Windshirt i många år. Den har ett liknande tunt, slipprigt yttertyg men är sedan fodrad med microfleece. Har inte sett en tendens till slitpåverkan under ryggsäcksremmarna trots flitig användning. Den har också tålt många hårda duster med snåriga skogar och videbuskage utan något hål.

Ion är ju väldigt prisbillig för att vara en outdoorprodukt, men ett enkelt sätt att testa de här plaggen kan ju annars vara en löparblus från Newline eller något. Du kanske hittar något som inte ser alltför löpmässigt ut. Huva tillför en väldig massa värme till plaggets funktion. Du kan läsa lite här om mina erfarenheter från en vintertur nyligen.

http://www.fjaderlatt.se/2008/04/vintertur-med-ltta-klder-utrustningen.html

Någon här på Utsidan kanske har ytterligare erfarenhet av slitagebenägenheten hos de här tunna plaggen.

Lycka till!

Jörgen
 
Hmm kanske får bli en Ion då, den är ju faktiskt rätt billig! Och visst är huva funkionellt, men jag känner mig så klaustrofobisk när jag har huva...
Tack för hjälpen! Mottager dock gärna fler tips ändå...
 
Jag har inte heller erfarenhet av att nöta på just Marmot Ion, men min uppfattning är också att de ultralätta jackorna är väldigt hållbara. Springer en hel del m ryggsäck (=nöter på bra) och har hittills aldrig sett någon nötning på de plagg jag bär på överkroppen, ffa lätta joggingjackor i prasseltyg.

Däremot kan man slita sönder dem om man t ex fastnar i en ryggsäcksram, en torr grankvist eller motsv, men det är en annan femma. På sommarfjället är detta ett försvinnande litet problem. I skogen, respektive vintertid, kan det dock få följder.
 
Jeg har brukt vindblus i mange år av typen Montane Featherlite og Lite-Speed. De holder forbausende bra. Brukte Marmot Ion en periode men opplevde den som veldig tett, dvs den pustet ikke godt nok. Nå er det jo forskjellig hvor mye vi svetter så for noen fungerer den sikkert bra.
Jeg hadde dog aldrig lagt ut på vintertur med en slik. Materialet i Marmot Ion virket dog veldig robust for sin vekt.

Hva gjelder softshell så er jeg enig med Jörgen: De er ofte for varme og veier gjerne en del. Fukttransporten er gjerne god men mye fukt blir sittende igjen i tyget og gir en kall følelse.. Patagonia Ready Mix er vel et unntak da tyget er tynnt og transporterer bra. Fin til bruk året rundt.

Anders
 
Senast ändrad:
Andningsförmågan är viktig, svettas ganska mycket på överkroppen när jag går med packning. Får titta runt lite, men det var kul att höra att lättviktarna verkar hålla så pass bra mot nötning.
Tack återigen!
 
Andningsförmågan är viktig, svettas ganska mycket på överkroppen när jag går med packning. Får titta runt lite, men det var kul att höra att lättviktarna verkar hålla så pass bra mot nötning.
Titta på modellerna med något slags ventilation. Flera av joggingjackorna har nättyg under armhålorna och/eller i en slits i ryggen. Craft har en jacka (six dots-jacket) där hela ryggen är nät.
 
Jag har läst en hel del (amerikansk) kritik om just Ion, för att de för några år sen bytte från Pertex till ett tyg som är tätare. Kan vara bra att tänka på, även om det inte verkar som om till exempel Jörgen har några problem.

Det där med nät under armarna tycker jag är vanskligt - då försvinner väl en del av tanken med en vindjacka? Fast det kanske egentligen är ett större problem på till exempel vinterfjället.
 
Blir det inte dubbelt? Att ha en vindblus och en regnjacka under en tur? Blir det inte onödigt för mycket och dessutom viktmässigt sett?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mansson Vindblus Kläder 13
MonicaKa Vindblus = stinkblus? Kläder 9
Erik1 Frågor, vindblus M60. Kläder 4
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
Sarvi ITABs T&P Vindblus Kläder 25
vandrafjäll Lätt och varmt, dunkläder för extrem kyla. Kläder 0
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
bico Tunn och lätt vindjacka för sommarhalvåret? Kläder 16
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
Arvidsjaur Lätt vadarsko/sandal Kläder 9
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
periskop Lätt jacka för MTB och vardag Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
sir Toby Lätt fleecetröja Kläder 5
Elinoor Tipsa mig om en lätt och smidig jacka Kläder 16
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
mange85 Lätt och tunn jacka i tropiskt klimat - Singapore Kläder 4
Davva2 Lätt bomullsskaljacka Kläder 17
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
Vandrare Lätt parkas i syntet Kläder 2
niben Lätt regnställ (andas???) Kläder 94
lätt dunväst? Kläder 3
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...