Vindblus/lätt jacka/softshell?

Blir det inte dubbelt? Att ha en vindblus och en regnjacka under en tur? Blir det inte onödigt för mycket och dessutom viktmässigt sett?
Jo, det blir det. Jag har aldrig nån annan jacka än regnjackan med mig. Jag svettas nämligen för mycket för att ha vindjacka (om det inte är vinter). Vintertid har faktiskt tunn softshell ett användningsområde för mig. Sommar? Nej.
 
Blir det inte dubbelt? Att ha en vindblus och en regnjacka under en tur? Blir det inte onödigt för mycket och dessutom viktmässigt sett?

Jag kör också med en Ion windshirt och vill absolut hävda att den tål nötning från skavande axelremmar under 100-tals mil.

Angående dubbelt så skulle jag vilja säga så här. Jag kör med Ion och en Packaway jacka om det regnar. Eftersom Packaway är "ofodrad" så fungerar Ion som en liner till jackan och den klibbar inte så mycket. I detta fallet blir det alltså INTE dubbelt.

MEN om man har en regnjacka med liner OCH en windshirt så blir det dubbelt.

Kombinationen med en windshirt och en regnjacka utan liner (typ Packaway, LIM, Oz) blir oslagbar, tycker jag. När det sluta regna så åker regnjackan av direkt och då vädrar det bättre.

//Peter
 
Lätt och starkt.

Som en del andra redan skrivit om så tycker jag att Montane featherlight och Montane Lite Speed är förvånansvärt hållbart trots att det är mycket tunna och lätta plagg.
Använder själv ullunderställ + M. featherlight/ M. Lite speed om det blåser + LIM Ultimate vid raster om det regnar mycket.

Lars
 
En lätt regnjacka och en lätt vindblus väger ofta tillsammans mindre än en softshelljacka eller en mer traditionell skaljacka. Min regnjacka och vindblus väger tillsammans ca 350 gram och kombinationen tycker jag då är flexiblare än om man bara har en jacka.

Jörgen
 
Mest en komfortfråga

Hur pass mycket svettas du på överkroppen, respektive hinner din regnjacka med att ventilera ut tillräckligt? Anser du att din regnjacka är för tät för att kunna hålla svikten i stegen så blir sannorlikt svaret bådeock. Dvs som vanligt den enskildes val och inte överlåtet till fjällsäkerhetsrådet...
//J
 
Jag svettas nämligen för mycket för att ha vindjacka

Jag är nog tämligen likadant funtad!

Körde under påskturen med KM Mithrilbyxor + damasker samt en tunn ullfrotté på överkroppen vid skidåkningen. Det var cirka 10-15 grader kallt. När vi rastade åkte en vinterbomullsanorak på.

I helgen var vi på fjället igen, jag använde även nu KM Mithril med damasker + ullfrotté. Hade en tunnare KM-anorak nu men den användes aldrig. Det blev en Packaway som kom till användning istället eftersom det regnade en halvtimme. Det var förmodligen 10-15 grader varmt.
 
Bättre lösning än softshell

OK, nu förstår jag bättre ert resonemang. Jag håller också med er att softshell är för tung och dessutom dyr. jag har tvekat länge kring softshell. Er lösning med att kombinera vindblus och regnjacka låter mycket mer flexibelt och praktiskt än softshellen. Något för mig att tänka på framöver kanske. Jag har nyligen beställt en Montane H20. Jag börjar med det och så får jag se om vindblus behövs för flexibel komplettering framöver!
 
Gå i regnjacka är helt uteslutet annat än om det regnar och då mer än lite lätt duggregn. Så en vindblus måste ventilera betydligt bättre än så för att den ska vara aktuell. Däremot vill jag absolut ha något över mitt underställ när jag vandrar och vädret är ruskigt. Helt enkelt något som ersätter en tunn gammal fjällrävenjacka, tunn anorock eller tung bomullsskjorta som jag knallat runt med förut.
 
okynnesköp

Var precis och kollade lite på intersport, hittade en "Windpack Jacket" från Newline för 400 kr som jag köpte för att prova att använda som vindblus. Den har hel dragkjedja, saknar fickor och en en liten inbyggd påse för att packa jackan i. I xl väger den in på 90 gram. Återstår att se hur den funkar och om den håller.

/Matias
 
Jag har gått en del med Newlineskjortan hemmavid på längre övnignsutflykter och ska strax använda den på en låglandstur över flera dagar. Den känns skön och flexibel.

Den är tänkt att ersätta min gamla Salewaskjorta som följt mig sedan 1996 och som börjar falla sönder. Jag hoppas den är lika torr efter etappen.

Jag har alltid långärmad skjorta eftersom jag går mkt i soliga trakter. Är det lite svalare tar jag antingen min paclitejacka (eg. ett regnskal) eller en dunjacka utanpå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mansson Vindblus Kläder 13
MonicaKa Vindblus = stinkblus? Kläder 9
Erik1 Frågor, vindblus M60. Kläder 4
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
Sarvi ITABs T&P Vindblus Kläder 25
vandrafjäll Lätt och varmt, dunkläder för extrem kyla. Kläder 0
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
bico Tunn och lätt vindjacka för sommarhalvåret? Kläder 16
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
Arvidsjaur Lätt vadarsko/sandal Kläder 9
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
periskop Lätt jacka för MTB och vardag Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
sir Toby Lätt fleecetröja Kläder 5
Elinoor Tipsa mig om en lätt och smidig jacka Kläder 16
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
mange85 Lätt och tunn jacka i tropiskt klimat - Singapore Kläder 4
Davva2 Lätt bomullsskaljacka Kläder 17
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
Vandrare Lätt parkas i syntet Kläder 2
niben Lätt regnställ (andas???) Kläder 94
lätt dunväst? Kläder 3
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.