Lowa Combat boot GTX

Tjena

Letar lite efter vandringskängor för fjäll, skog och all möjlig terräng och användning. Meindls Island pro är väl egentligen ett riktigt vasst alternativ vad jag förstår, men lite väl i dyraste laget tycker jag. Jag har letat upp en affär som säljer Lowas Combat boot med Gore-tex XCR och Vibram sula, för ett mycket bättre pris. Vad jag förstår så är väl dessa nästan jämförbara med Meindl Performace, men är det någon som vet lite mer? Någon som har testat dom och vet hur dom är?

http://www.lowa.de/


MVH Gustav
 
Jag har provat combat-kängorna i butik, inte mer. Lite åsikter om dem har jag ändå. Vad gäller Meindl så har generalagenten i Sverige verkligen lyckats; i Sverige säljs Meindl-kängor nästan överallt, dessutom till några riktiga överpriser. Utomlands är det däremot annorlunda. I Danmark t.ex. kan du på "tilbud" få tag i ett par Performance för 1499, Island pro fullpris går på runt 1700. Läser man lite på internet visar det sig också att Lowa av många anses bättre än Meindl. Dessutom är de väl en betydligt större tillverkare, vilket kan vara svårt att tro som svensk med den Meindl-dominans som råder här. Hursomhelst; det finns ingen anledning att tro att Meindl skulle vara bättre än andra tillverkare av liknande kängor, som Lowa, Hanwag, Scarpa, Bestard, Boreal, La sportiva osvosv. Gillar du combat-kängan så satsa på den, utomlands kostar den mer än motsvarande Meindl, och anses ofta vara bättre, så det är nog knappast en dålig känga. Personligen gillar jag combat boot bättre än Performance, då mina fötter inte är så breda och passformen i Lowas kängor därför var bättre. Här är det ju helt upp till dig, dina fötters form får avgöra.

Jag gillade combat-kängorna skarpt när jag provade dem, men det blir ändå inga såna för min del. Jag tyckte sulan kändes lite för mjuk för min smak, mina fötter har nämligen en tendens att ge upp ganska fort när jag går i stenig terräng. Har man inte det problemet tror jag däremot de kan vara ett utmärkt val.

Tips annars; i Köpenhamn har Lowa en "flagship store". Där bör du alltså kunna hitta i princip alla deras kängmodeller. De har t.ex. modellen Hunter som i princip är som combat boot men med styvare sula samt skyddande gummigaloschering. Kanske kan vara något? Hette tidigare pirsch, finns recension här på utsidan. Blir du ändå inte nöjd kan du ju knalla in i någon annan butik och köpa ett par Meindl betydligt billigare än i Sverige (se http://www.mkk.m.se/langfard/butikker.shtml). Annars kan du ju också beställa från t.ex. http://www.schuh-keller.de, om du har långt till Köpenhamn.

Slutligen; Gustav eller Eric? Var bara tvungen att fråga...
 
Ok. Nej, jag tror ju inte heller att Meindl är så mycket bättre, men det är ju som du säger. Dom är överlägsna på marknaden i sverige. Det ända jag egentligen funderade på att ofta är ju militär eller poliskängor lite mindre anpassade för att bara vara ute i skogen, och lite mer anpassade för stadsvandring osv. Men jag tycker Lowas verkar vara rätt vassa. Det får nog bli ett par såna, då möjligheten att dra till köpenhamn innan jag behöver dom är ganska begränsade i o med att jag bara är 16 och går i skolan 5 dar i veckan..

Jo, Gustav var det. Inloggad på brorsans användare. Nu har jag skaffat en egen.. :).


/ Gustav
 
Läser man på internet så verkar det vara många som har problem med Meindl, men färre som har problem med Lowa. Om Lowa dessutom är en större tillverkare så är det ju ett hyfsat betyg för dem, men ett sämre för Meindl.

Ja jag tyckte som sagt att sulan i combat var lite för "klen", och de passar nog därför inte så jättebra för t.ex. vandring med tyngre packning i stenig terräng. Annars tror jag de funkar bra till det mesta i allmänt friluftsliv. Tyvärr har de inte heller så mycket till gummigaloschering, vilket gör att lädret på tådelen snabbt kan slitas upp. Detta är återigen ett problem som mest dyker upp i stenig terräng. För skogsvandring tror jag combat funkar utmärkt, likaså för mindre stenig fjällvandring.

Lycka till med kängorna. Återkom gärna med en recension här på utsidan när du provat dem rejält, skulle vara intressant. Nu är du ju ändå medlem här på utsidan, med eget konto och allt =)




[Ändrat av JonathanW 2005-09-06 kl 16:13]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TheLion Lowa focus LL LO Kläder 0
Zeta01 Lowa Hunter GTX? Kläder 0
Bluesbrother Erfarenheter av Lowa? Kläder 3
carbide Lowa Baffin? Kläder 0
Friluffarna Vadpåsar/ boot cover? Kläder 25
doh Kalla Muck Boot Kläder 0
Bengt S North Face Trek Light GTX Hiking Boot Kläder 2
zeilon Pro Boot?? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.