Viking sniper gtx, eller andra liknande, impregnering m.m.

Sambon behöver ett par rejäla skor som klarar promenad någon timme i djup snö, slask och ett och annat blött snedsteg. De ska fungera bra i lättare klättring, ojämn terräng och hålla honom varm och torr. Han ska kunna vara ute på långpromenad med hunden, stå stilla länge när hunden är i dragträning och krypa runt under airsoft-spel. De ska vara slitstarka, men gärna lite lätta att röra sig i. Vi har valt membrankänga framför skalkänga. Vi kan betala upp till 2500kr, men håller oss helst mellan 1000kr och 1500kr. Han har breda fötter, varför vi kikat extra på bla Vikings skor, och han har nu fastnat helt för Viking Sniper GTX.

http://www.vikingfootwear.com/defau...7*0*0*&page=4&freetext=default&action=product

Först och främst har skon "full grain leather" och textil på utsidan. Jag oroar mig för impregnering av detta. Kan någon tala om vad som används? Jag är extremt allergisk mot dessa superkemikalier som finns i spray-impregnering, och använder bara naturligare medel som ex lundhags impregneringar. Fungerar sånt på textil?

Sedan skulle jag gärna vilja få höra ett allmänt uttalande om dessa skor, jag hittar inget via google. Finns det någon som äger ett par sniper och vill berätta?

Slutligen, finns det andra lämpliga kängor som någon rekommenderar för just hans behov?
 
Haglöfs har bara Solid High som passande alternativ, och 3000kr för kängorna tycker jag är att ta i lite väl mycket.

Hur illa är det med Sniper-kängornas material? Ska man räkna med att det bara håller en säsong, kommer det att spricka, läcka eller vad är problemet med cordura-textil?

Vad finns det för andra kängor med gtx och läder som är i lite rimligare prisklass? Jag tror jag gått igenom varenda tillverkare utan att hitta rätt kvalite till rätt pris... Eller ska man strunta i kvalite och köpa nytt varje år? Han är ju en sån skoslitare utan dess like att det snabbt blir dyrare att köpa billigt.

Har kollat nogrant på Viking, Haglöfs, Lundhags, Meindl, Graninge, M90 och Magnum. De två sista verkar inte vara något vidare va? Jag är snurrig i huvudet av alla modeller, men hittar inget bra till lägre pris. Tipsa mig om modeller?
 
Jag har ett par Bestard Terranova som påminner lite om de där vikingkängorna. "Tyget" i mina är kevlar (finns en snarlik modell som heter adventure som är svart och har cordura). Det behöver väl ingen vård överhuvudtaget. Skinndelarna vaxar man (inte fettar). Fördelen mot "full grain" är att de har bättre ventilation och blir något lättare.

Det finns en uppsjö med märken som t ex Garmont, La Sportiva, Bestard, Boreal, Crispi, Hanwag, Vasque m.fl. som håller mycket hög kvalitet. Du skriver inte var du bor men det enklaste är väl att besöka detaljisterna i området och prova. Fokusera inte på märket utan på hur de sitter.
 
Problem med läder+textil vad gäller förslitning kan vara tvâ:

1: Om tygets kvalitet är lâg kan detta snabbt slitas ut/trâdas upp om anvándningen innebär mycket abrasion pâ sidorna av kängorna. Om tygets kvalitet är hög (typ Cordura, Kevlat etc) ska detta dock inte vara nâgot problem.

2: Mycket sömmar = lättare att det gâr sönder nâgonstans än om det är ett stycke läder.
 
Jo, vi ska åka runt och prova. Vi har lite långt mellan butikerna och ingen bil så det hamnar snabbt över 100-lappen för en titt i ett par olika butiker, därför vill jag gärna ha ett hum innan vi ger oss iväg.

Anledningen till att jag är så märkesfixerad är att det nog aldrig funnits en människa som sliter sina skor så hårt som denna, jag vill kunna lita på att det är hög kvalite på tillverkningen. Under bara denna sommaren har han avverkat 3 par skor som nu är i obrukbart skick. Jag är rädd för att välja ett okänt märke där sömmar spricker, sulan lossar osv. Hellre några extra slantar för ett pålitligt märke. Eller?
 
Min bror har två par Viking och jag tycker de ser lite budget ut vad gäller materialval och finish. De jag räknade upp är välrenommerade märken varav några har väldigt lång historia av att tillverka högkvalitativa kängor. Kan lägga till Millet också. Viking tillhör av vad jag sett en medelklass bland kängor. Sen begränsas man ju ofta tyvärr av utbudet som kan vara begränsat utanför de större städerna (och även inom dem).
 
Aha, så viking är dålig kvalite? Det hade jag fått om bakfoten, tyckte så många rekommenderade den. Kikade nu på Hunter, men då kanske det också är skräp?

Alla de där märkena verkar väldigt svårfunna... Har kikat i nästan varenda nätbutik som säljer kängor utan att hitta något antal direkt. Är det sådant som måste importeras, och vad kostar import av såpass tunga saker som kängor?
 
Northstar.se säljer Viking hunter gtx för 1799:- nu. För det priset är det en prisvärd känga som borde passa. Att jag skrev att det finns mer välrenommerade tillverkare än Viking innebär ju inte att det är en dålig känga.

Men i slutändan så är det ju ändå hur de passar som bör avgöra. Sen finns det ju olika avväganden man kan göra som om det verkligen behövs en hög känga. Jag bor i Norrbotten och de flesta av mina kängor är halvhöga eftersom jag ändå har byxorna utanpå samt damasker om jag pulsar runt i snön, att det skiljer 5-10cm i skaftet tycker jag inte spelar nån avgörande roll.

Om ni bor i närheten av Luleå har Hägglunds bra sortiment och brukar även ha en del erbjudanden. Den modellen av känga ni verkar vara ute efter brukar även vara vanlig hos jakt- och fiskebutiker så kolla dem också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Carolinitza Viking Hunter 2 gtx? Kläder 0
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
cadiremar Omsulning av Viking Hunter kängor? Kläder 0
bj_orn viking? Kläder 7
bergh viking waxfett på gtx Kläder 32
tango GTX/membran skalvantar med löst foder - 2024? Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
Sivsdotter Salomon Outpath Pro GTX Kläder 0
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Användarnamnet Skalplagg 4-5xl. GTX Kläder 0
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
85662 Innov8 286 gtx med extremt kort livslängd Kläder 3
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
Elvah Ogooglebar jacka i GTX från Peak performance Kläder 13
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Crimper The North Face Havoc mid gtx xcr Kläder 0
arniklasses Skillnad på Salomon XA Pro 3D Ultra 2 GTX och förra årets modell Kläder 2
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
Zeta01 Lowa Hunter GTX? Kläder 0
Napoleon GTX-tyget har "släppt" på min Arcertyx-jacka! Vad göra? Kläder 8
MrStrumpan Skor: Salomon XA Pro 3D Ultra GTX Kläder 4
robinlu Hanwag Nallo GTX Kläder 1
robinlu Garmont Syncro GTX Kläder 6
avslutad130206 Norröna Lofoten GTX Primaloft? Kläder 2
niklas_axelsson Scarpa Freney XT GTX Kläder 2
tango GTX vs TCS (everest)? Kläder 4
Fiskson SALOMON AUTHENTIC 7 GTX M Kängor! Kläder 0
bionicon Butik med Garmont Sitka Plus Gtx? Kläder 1
4n7 Salomon Revo SCS GTX vs Hanwag Banks GTX Kläder 3
åkersorken GTX Anorak Kläder 4
j_felix Hanwag Trapper GTX Kläder 0
TreeWalker Extremities Multisport GTX Kläder 0
Kajsa N Garmont Syncro GTX Kläder 2
Läraren GTX-skalhandskar Kläder 5
orren86 Lowa Combat boot GTX Kläder 3
tomatchili GTX kängor efter ett tag Kläder 0
-Patric- GTX Kläder 11
elohim 'Tibet Anfibio GTX' från Lasportiva - Bra sko..? Kläder 0
-Patric- damasker i GTX eller? Kläder 44
eobet Var finns Salomon XA Pro GTX att köpa (stl 44)? Kläder 13
XPAT GTX vs. Cordura Kläder 3
Bengt S North Face Trek Light GTX Hiking Boot Kläder 2
mcpete Garmont Troophy II gtx? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.