GTX

Gore-Tex.. Förr så verkade det som dom var väldans restrektiva med vilka som fikk använda deras membran, nu sitter det GTX i all skit som kan prånglas ut.. Är GTX fortfarande tuffaste membranet eller är konkurenterna ifatt och GTX får numera sälja till vilka töffar som helst eller har GTX precis som alla andra olika serier med skumma beteckningar som inte den vanlige konsumenten känner till, typ kända märken och deras betydligt billigare och sämre outlett sortiment.. Hur erre egentligen nu för tiden..
 
Jag kan inte så mycket om ämnet men tycker personligen att e-vent är betydligt bättre än GTX. Tror att de kommit ut bättre i tester oxå.....
 
Jag hitta detta test på nätet som är utfört av det amerikanska försvaret, typ deras motsvarighet FMV
http://www.verber.com/mark/outdoors/gear/breathability.pdf
Det verkar som om Event "andas" bättre än GTX XCR samt är mindre känsligt för skillnader i luftfuktighet
Verkar oxå som om det finns andra material som håller jämna steg med Event, bla från Schoeller
Denna artikel är daterad till 8 maj 2005, sprillans nytt alltså.

Har för mig att det finns ett äldre test gjort av samma instutition från 2004 som även jämförde "andningsförmågan" vid olika temperaturer, oxå där var Event effektivare än GTX-XCR
En sak som slog mig i det testet var att inga mätvärden angavs för temperaturer under 0 grader för något av materialen, det är nog rimligt att anta att ingen "andning" äger rum när membranet håller minusgrader

/Joakim
 
jag var mest intresserad av hurrvida GTX kontroller och kvalitetskrav fortfarande gäller när alla jälva ciggarettmärken har reklamkläder med GTX o.s.v.

Annars så verkar det som att dom inte e ensamma på toppen längre iaf..
 
Olika Gore-membran för olika snobbighet

Jag antar att Gore har segmenterat en del, så att de kan sälja gamla svenne-gore-tex till lite fler vanliga tillverkare, så att det dyker upp lite här och där (till exempel i hattar hos Itab :)), och att de flesta lågpristillverkare idag inte har några större problem med att möta deras kvalitetskrav.
Membran är ju inte någon ny teknik längre.

Sen kanske de reserverar XCR och Paclite till premiumtillverkare för att hålla varumärket exklusivt.

joask202; sa:
Det verkar som om Event "andas" bättre än GTX XCR ... Verkar oxå som om det finns andra material som håller jämna steg med Event, bla från Schoeller

Schoeller Dryskin Extreme är vad jag förstår inget membran - det är vanligt mjukskal ("soff-kjell"). Bara tyg!
Det är alltså klart intressant att de bästa membranen (Event och Toray Entrant) andas lika bra som plagg UTAN membran. Eller omvänt - att mjukskal andas så dåligt utan att ens vara vattentäta. :)

Det är också intressant att Tortay Dermizax ventilerar bättre eller lika bra som Gore-tex - under namnet TCS 20000 kan man köpa en Dermizax-jacka från Everest för 1500!
(Det var en sån som blev "bästa köp" hos Sverker förra året).
Eftersom Everest tidigare använt Entrant GII skulle det inte förvåna om nåt annat av TCS-materialen är just Entrant. Och alltså BÄTTRE än Gores samtliga material och bara snäppet sämre än Event.

Till en tredjedel av priset!

Om vi konsumenter inser att vi är lurade när vi betalar överpriser för starka varumärken (Event och Gore-tex) så kanske det så sakteliga börjar hända saker på membranmarknaden.
Diffusionsmemran har funnits i friluftskläder i 30 år - det är ingen spetsteknik längre, och ska alltså inte vara dyrt.
[Ändrat av Nordesjö 2005-05-10 kl 12:58]
 
joask202; sa:
Har för mig att det finns ett äldre test gjort av samma instutition från 2004 som även jämförde "andningsförmågan" vid olika temperaturer, oxå där var Event effektivare än GTX-XCR
En sak som slog mig i det testet var att inga mätvärden angavs för temperaturer under 0 grader för något av materialen, det är nog rimligt att anta att ingen "andning" äger rum när membranet håller minusgrader

Tvärtom, slutsatsen var att

"Temperature effects are much less important than
concentration-dependent effects in the hydrophilic
polymer membrane laminates, most of which are
based on water vapor permeable polyurethanes.
Observed changes in water vapor flux at different
temperatures are primarily due to the relationship
between temperature and the saturation vapor
pressure of water, and not to intrinsic changes in
polymer permeability."

Det stämmer också med erfarenheten att Gore-Tex är effektivt i alpin miljö, när gradienten över membranet är stor.

Johannes
 
Men hur bra är egentligen alla dessa kopior av GTX?
För skillnaden är stor mellan en Everest jacka från stadium för 1500 och en GTX jacka från en friluftsbutik för 3-4000. Känns som om att köåa en GTX jacka är samma sak som att köpa en Canada Goose.

Vet att ITAB t.ex. skriver hur vattentäta jacka de har och hur mycket de andas men man har inget att jämföra med.
 
Jo det visade sig mycket riktigt att mitt antagande om membranens funktion vid minusgrader inte var korrekt.
Jag skrev till Phil Gibson som står som kontakt på testet och ställde några frågor. Han visade sig vara mycket informativ och hjälpsam.

Det första frågan var angående membranens funktion i minusgrader. Han svarade:
"Breathability doesn't stop below 0 C. For example, water vapor still sublimes from solid ice, so an ice cube wrapped in a breathable fabric in winter, with everything below 0 C, will still lose weight. If the pores in a microporous membrane become blocked with ice, then the breathability changes, but if they remain open, then the intrinsic breathability remains about the same as at other temperatures."

Coolt, det visste inte jag, men:
"For a solid polymer membrane, water vapor can still come from the warm human body, diffuse through a solid polymer membrane at less than 0 C, and get to the outside. In that situation, condensation is probably happening in a clothing layer closer to the body, or at the membrane, so the breathability of the membrane probably isn't important, because your clothing is getting wet from the condensation, or frost is building up inside the clothing layers."

Nästa fråga var ifall orsaken till att Event "andades" lika bra som Schoeller Dryskin Extream i testet berodde på att testet endast mätte "andning" med stillaståedne luft och ifall Dryskin och andra icke vindtäta material skulle visa sig mycket mer effektiva om det blåste.
"Yes. I prefer the Schoeller fabrics myself because they are more breathable in a variety of conditions. There is another test called the "diffusion/convection" test that is better for these materials."

Han bifogade pdf för "diffusion/convection" testet och ett annat pdf dockument "Water vapor transport properties of textiles" som bland annat tar upp vindtäta och icke vindtäta materials olika "andings" effektivitet under olika vindförhållanden

Jag vet att detta inlägg har ganska hög nerdpotential och att det inte har något med Patrics fråga att göra, men jag kunde inte låta bli =)
 
sajberjohan; sa:
Men hur bra är egentligen alla dessa kopior av GTX?
För skillnaden är stor mellan en Everest jacka från stadium för 1500 och en GTX jacka från en friluftsbutik för 3-4000. Känns som om att köåa en GTX jacka är samma sak som att köpa en Canada Goose.

Vet att ITAB t.ex. skriver hur vattentäta jacka de har och hur mycket de andas men man har inget att jämföra med.

Fast de är väl inte kopior av teflonmembran, dvs de membran som Gore använder, utan bygger på andra principer, oftast beläggningar av olika slag direkt på tyget. Såna brukar andas sämre och hålla sämre...fast nu har jag läst inlägget ovan om ...Trzetsrttx..? :) och då får jag väl ta tillbaka detta då. men det är i alla fall inte samma mtrl som teflonmembran, väl?

I alla fall, de 3-lagers, teflonbaserade membrantyg som jag har sett och som inte gjorts av Gore, har då funkat precis lika bra som membrantyg som det står Gore på ...fast de är betydligt billigare att köpa ;)...

Så för att anknyta till Patrics inlägg igen, de som e bra med Gore är garantin som bygger på plaggets tilltänkta användning, annars finns samma typ av membrantyg i jackor/överdrag/handskar för betydligt lägre pris och med samma funktion i membranet, men kanske inte i plagget, t ex en del militärgrejor i trelagrs andasmtrl som görs av noname-firmor i rumänien...

//J
[Ändrat av joru 2005-05-10 kl 18:30]
 
joru; sa:
Fast de är väl inte kopior av teflonmembran, dvs de membran som Gore använder, utan bygger på andra principer, oftast beläggningar av olika slag direkt på tyget. Såna brukar andas sämre och hålla sämre...fast nu har jag läst inlägget ovan om ...Trzetsrttx..? :) och då får jag väl ta tillbaka detta då. men det är i alla fall inte samma mtrl som teflonmembran, väl?

Vad jag har läst mig till så är PU-membran bättre än teflonmembran ur andningssynpunkt, men det är tydligen skörare. Jag har för mig att det var så att Gore numera kör med PU-membran på ett PTFE-membran och att det då egentligen är PU-delen som ger de intressanta egenskaperna.

Sen är det väl också så att Gores patent har gått ut så numera är det fritt för vem som helst att plagiera GoreTex.
 
nermander; sa:
Vad jag har läst mig till så är PU-membran bättre än teflonmembran ur andningssynpunkt, men det är tydligen skörare. Jag har för mig att det var så att Gore numera kör med PU-membran på ett PTFE-membran och att det då egentligen är PU-delen som ger de intressanta egenskaperna.

Gore har alltid haft ett PU-membran på PTFE-membranet. Dess funktion är att skydda PTFE-membranet mot nersmutsning av fetter och oljor. Event använder en annan ytbehandlingsmetod av PTFE-membranet för att uppnå samma effekt och kan därför klara sig utan PU-beläggningen.

Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango GTX/membran skalvantar med löst foder - 2024? Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
Sivsdotter Salomon Outpath Pro GTX Kläder 0
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Användarnamnet Skalplagg 4-5xl. GTX Kläder 0
Carolinitza Viking Hunter 2 gtx? Kläder 0
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
85662 Innov8 286 gtx med extremt kort livslängd Kläder 3
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
Elvah Ogooglebar jacka i GTX från Peak performance Kläder 13
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Crimper The North Face Havoc mid gtx xcr Kläder 0
arniklasses Skillnad på Salomon XA Pro 3D Ultra 2 GTX och förra årets modell Kläder 2
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
Zeta01 Lowa Hunter GTX? Kläder 0
Napoleon GTX-tyget har "släppt" på min Arcertyx-jacka! Vad göra? Kläder 8
MrStrumpan Skor: Salomon XA Pro 3D Ultra GTX Kläder 4
robinlu Hanwag Nallo GTX Kläder 1
robinlu Garmont Syncro GTX Kläder 6
avslutad130206 Norröna Lofoten GTX Primaloft? Kläder 2
niklas_axelsson Scarpa Freney XT GTX Kläder 2
tango GTX vs TCS (everest)? Kläder 4
Fiskson SALOMON AUTHENTIC 7 GTX M Kängor! Kläder 0
lottizen Viking sniper gtx, eller andra liknande, impregnering m.m. Kläder 10
bionicon Butik med Garmont Sitka Plus Gtx? Kläder 1
4n7 Salomon Revo SCS GTX vs Hanwag Banks GTX Kläder 3
åkersorken GTX Anorak Kläder 4
j_felix Hanwag Trapper GTX Kläder 0
TreeWalker Extremities Multisport GTX Kläder 0
Kajsa N Garmont Syncro GTX Kläder 2
Läraren GTX-skalhandskar Kläder 5
orren86 Lowa Combat boot GTX Kläder 3
tomatchili GTX kängor efter ett tag Kläder 0
elohim 'Tibet Anfibio GTX' från Lasportiva - Bra sko..? Kläder 0
-Patric- damasker i GTX eller? Kläder 44
eobet Var finns Salomon XA Pro GTX att köpa (stl 44)? Kläder 13
XPAT GTX vs. Cordura Kläder 3
Bengt S North Face Trek Light GTX Hiking Boot Kläder 2
mcpete Garmont Troophy II gtx? Kläder 0
glimmen gtx-byxor till turskidåkning mm Kläder 5
anod Epic vs. GTX Kläder 1
cyrX kängor: Salomon trek 5 GTX Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.