Membran

Ventilation

Martin Fjaderlatt.se; sa:
Snubben; sa:
hur faan tänker du och dina gelikar?

Vilka mina gelikar är vet jag inte, så de får nog svara för sig själva.
Jag tänker att jag blir faan så mycket blötare i en vindtygsjacka försedd med membran än exakt samma jacka utan membran, så länge det inte REGNAR ORDENTLIGT OCH LÄNGE.

Att membranplagg andas bättre än galon är ju bara intressant för de situationer när man går i galon hela dagarna. Och vem gör det?

Så varför ha regnkläder när man inte måste?

PS. Jag äger flera membranplagg. Men jag använder dem endast som regn-, stads-, eller slalomplagg.

Helt Sant... Egentligen kan man bortse om det är XCR, Event eller något annat hightech andningsmembran och i stället kolla på vilka ventilationsöppningar det finns.
Halv/hel dragkedja på byxorna, dragkedjor under ärmarna, vida ärmslut.... Det är Vad som spelar roll!

//A
 
Martin Fjaderlatt.se (Martin Nordesjö)

Att membranplagg andas bättre än galon är ju bara intressant för de situationer när man går i galon hela dagarna. Och vem gör det?



??????????????????????

Det är ju helt tvärtom. Membrankläder är just ypperliga när man inte rör sig så mycket och det regnar/blåser. Självklart då med ventilationsöppningar.

Alltid samma antaganden att alla använder plaggen under lika förutsättningar.

Du behöver nog gå ut lite mer och testa grejorna skarpt.
[Ändrat av Snubben 2007-03-18 kl 20:03]
 
Det är förunderligt hur frälsta en del blir av sina andasplagg. Själv har jag fått en del och köpt en del. Min erfarenhet säger mig att endast ventilation under ärmar, genom halsöppning och luftigt framtill vid kragen, sidoblixtlås på byxorna har någon som helst inverkan på egenkomforten i plaggen.
Jag blir snabbt blöt om ryggen vare sig jag går eller cyklar i måttlig fart, men ryggsäck på inträffar det innan jag har blivit varm själv!
Min metod mot regnkläder är att bara bära dem när det absolut behövs.
Vindblus och tätvävda halv eller helsyntetbyxor räcker lång och andas verkligen vida bättre än något X-texplagg jag prövat hitintills.
Våga vägra regnplagg!

go tur
 
Snubben; sa:
Membrankläder är just ypperliga när man inte rör sig så mycket och det regnar/blåser. Självklart då med ventilationsöppningar.

Exakt. Får jag citera mig själv?
"den här typen av plagg fungerar bäst som rena regnkläder, eller som vardags- och utförsåkningskläder som alltså används när man knappt svettas."

Problemet, som jag försöker peka på, är att dessa plagg inte används som, eller säljs som, en ersättare till galon, utan som en ersättare till poplin (typ G1000).
Som galonersättare är de bra, som G1000-ersättare är de dåliga.
Windstopper Shell-jackor säljs som högaktivitetsplagg, trots att de andas lika dåligt som till exempel Event eller Paclite.

Så vi är alltså överens, med andra ord? :)
 
Det fenomenalt att tre inlägg på rad beskriver X-tex som det är, inte alls så funktionellt som försäljningsmaffian menar.
För egen del anser jag att välventilerade PU belagde verkligen håller vätan på rätt sida. Till lägre vikt och mindre kostnad.
Aktiviteten den egna får, man anpassa.
Men som MF-studie rymmer X-tex mycket lära av. Synd bara att alla fina argumenten funkar bäst i kontorsmiljö.....

go tur
 
Snubben; sa:
tog den ena handen i en vanlig plaspåse och knöt igen och den andra körde jag in i en epic jacka i ena armen och knöt igen

ENORM skillnad

handen i plastpåsen blev klibbig på bara 10 sek

Jag kom på att jag hade glömt föra till protokollet att Epic inte är något membranmaterial (utan en behandling av de enskilda fibrerna).
Det är inte vattentätt utan "vattenmotståndskraftigt".
Jag har ingen egen erfarenhet av Epic, men vad jag förstår pallar det bara duggregn, vilket ju innebär att man ändå måste ta med sig en regnjacka när det spöregnar tre dagar på raken.

Det är alltså ett äpple när vi pratar päron ;)
(Säkert ett gott äpple, men fortfarande inget päron)
 
Tex Mex bashing fortgår

Snabb fråga till alla texmexdissare, längtade inte ni efter ett goretexställ istället för M90 när ni gjorde lumpen? Minns ni inte hur det var med halvtaskiga tensonregnställ istället för en riktig texmexjacka? Kommer ni inte ihåg hur tråkigt det var med att hela tiden behöva ta av och på ett heltätt regnställ vid instabilt väder?

Bara en påminnelse om svunna tider.

Uffe
 
Re: Tex Mex bashing fortgår

Schneeberger; sa:
Snabb fråga till alla texmexdissare, längtade inte ni efter ett goretexställ istället för M90 när ni gjorde lumpen? Minns ni inte hur det var med halvtaskiga tensonregnställ istället för en riktig texmexjacka? Kommer ni inte ihåg hur tråkigt det var med att hela tiden behöva ta av och på ett heltätt regnställ vid instabilt väder?

Bara en påminnelse om svunna tider.

Uffe

Håller med, dom som vill ha tillbaka dom gamla galonställen snackar strunt. Jag kommer också ihåg hur det var i lumpen när jag blev lika blöt i regnkläderna som utan. Jag saknade verkligen min gore-tex jacka under den tiden!

Det finns alltid bakåtsträvare...

Magnus
 
Re: Re: Tex Mex bashing fortgår

magkar80; sa:
Schneeberger; sa:
Snabb fråga till alla texmexdissare, längtade inte ni efter ett goretexställ istället för M90 när ni gjorde lumpen? Minns ni inte hur det var med halvtaskiga tensonregnställ istället för en riktig texmexjacka? Kommer ni inte ihåg hur tråkigt det var med att hela tiden behöva ta av och på ett heltätt regnställ vid instabilt väder?

Bara en påminnelse om svunna tider.

Uffe

Håller med, dom som vill ha tillbaka dom gamla galonställen snackar strunt. Jag kommer också ihåg hur det var i lumpen när jag blev lika blöt i regnkläderna som utan. Jag saknade verkligen min gore-tex jacka under den tiden!

Det finns alltid bakåtsträvare...

Magnus

Det känns lite som om ni valt att missuppfattat vad som skrivits...

Kontentan av inläggen i denna tråd är just att x-tex är att föredra framför galon.

Byta M90 plus regnrock mot en x-tex i regn och rusk JA, men byta M90 mot en x-tex en torr sommar/vårdag på marsch med fullpackning? Knappast.
 
Martin Fjaderlatt.se (Martin Nordesjö)

Att membranplagg andas bättre än galon är ju bara intressant för de situationer när man går i galon hela dagarna. Och vem gör det?

Så varför ha regnkläder när man inte måste?

PS. Jag äger flera membranplagg. Men jag använder dem endast som regn-, stads-, eller slalomplagg.


Jag äger flera membranplagg och jag använder dem aldrig på stan eller som slalomplagg. Däremot som regnplagg såklart, och när jag ska på tur eftersom en bra plastjacka är viktmässigt bäst! När jag ska bära alla grejer så är det EN jacka som gäller, och då är jag glad att det inte är galon utan XCR eller event. Innan jag hade råd hade jag vindjacka plus regnjacka = dubbel vikt. Hatade att ta på mig regnjackan eftersom den var så tät, vilket ledde till att jag vid ostadigt väder ofta bar en hel del vatten indränkt i regnjackan.
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Jag kom på att jag hade glömt föra till protokollet att Epic inte är något membranmaterial (utan en behandling av de enskilda fibrerna).
Det är inte vattentätt utan "vattenmotståndskraftigt".
Jag har ingen egen erfarenhet av Epic, men vad jag förstår pallar det bara duggregn, vilket ju innebär att man ändå måste ta med sig en regnjacka när det spöregnar tre dagar på raken.

Det är alltså ett äpple när vi pratar päron ;)
(Säkert ett gott äpple, men fortfarande inget päron)

Kommplettering: Epic, som ungefär handlar om att silikonbelägga enskilda fibrer, vilket ger "andningsmöjligheter" mellan fibrerna finns enligt uppgift i flera/en mängd olika kvaliteter. Vilket väl innebär ett spektrum mellan helt vattentät och (nästan) utan andningsförmåga till god andningsförmåga och måttligt motstånd mot väta.

Mitt Black Diamond Firstlight tält av Epic anses av vissa inte vara helt vattentätt om det utsätts för längre störtskurar. Men är då ett enkelvävstält som "andas". Ganska lämpligt som vintertält, vilket är det jag använder det till.

Jörgen
 
Re: Re: Re: Tex Mex bashing fortgår

joask202; sa:
Kontentan av inläggen i denna tråd är just att x-tex är att föredra framför galon.

Byta M90 plus regnrock mot en x-tex i regn och rusk JA, men byta M90 mot en x-tex en torr sommar/vårdag på marsch med fullpackning? Knappast.

Exakt precis så!
Det handlar ju inte om att "basha" membranplagg, utan att använda dem till det de är bra på, och inte på det de är dåliga på.
Inte svart och vitt. Snarare gråbrungrönt...

fn; sa:
När jag ska bära alla grejer så är det EN jacka som gäller, och då är jag glad att det inte är galon utan XCR eller event. Innan jag hade råd hade jag vindjacka plus regnjacka = dubbel vikt.

Vad gäller att "en jacka är bättre än två" så funkar det sällan med just XCR, eftersom en lätt regnjacka och en lätt vindjacka tillsammans ofta väger mindre än en XCR-jacka.
Med en välkonstruerad Paclite-jacka är det en annan femma, men för mig är en sån jacka FORTFARANDE en regnjacka.

Jag tycker helt enkelt att när det handlar om vandring och annat rörligt friluftsliv så är jackan ett ganska ointressant plagg, som man bara har på sig när man pausar eller när det regnar.

Så att till exempel Windstopper kan marknadsföras som ett "högpulsmaterial" övergår mitt förstånd. Så "Windstopper Shell" bashar jag gärna så fort jag kommer åt :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.