Mårmapasset med hund?

Hej!

Hur svårt är det egentligen att ta sig förbi Mårmapasset? Tänkte gå med hund från Mårma till Vistas och då får man ju ta sig förbi Mårmapasset. Har hört, läst och förstått att det ska vara väldigt brant. Är det någon som gått där med hund? Gick det bra? Man får väl räkna med att befria hunden från sin klövjeväska kanske om det ska gå bra, i övrigt borde ju en hund klara det bättre än en människa tycker jag. Eller? Någon som har erfarenhet?

I allmänhet, hur jobbigt är det att ta sig över passet?

Tacksam över att få ta del av alla erfarenheter och synpunkter.

/ Jonathan
 
Det är brant, men man behöver inte hjälp av händerna för att ta sig upp/ner i passet. Vet inte om en hund klarar det (min åsikt: förmodligen). Sydsidan är ett stort blockhav, är det ett problem för din hund?

/Håkan
 
Hej!
Tack för svar.

Klarar man att gå utan att använda händerna bör det inte vara omöjligt för hunden tycker jag. Dessutom ska det ju vara möjligt att ta sig förbi Mårmapasset från andra hållet, dvs gå åt motsatt håll. Att gå nerför en brant brukar vara betydligt besvärligare än att gå uppför. Men om detta är möjligt borde det ju vara någorlunda möjligt att ta sig uppför även för hunden.

Vi har gått en del på block förut, bl.a. när vi gick Vistas-Nallo-Sälka. Det var inga problem. Jag har ju emellertid ingen aning om hur pass mycket värre det är mellan Mårma och Vistas.
 
Kan ej jämföras

jonte3@hotmail.com; sa:
Vi har gått en del på block förut, bl.a. när vi gick Vistas-Nallo-Sälka. Det var inga problem. Jag har ju emellertid ingen aning om hur pass mycket värre det är mellan Mårma och Vistas.

Hej!

Jag skulle inte jämföra en tur Vistas-Nallo-Sälka med en tur över Mårmapasset.

Jag har inte erfarenhet av hund, men jag skulle tro att en normalstor hund av robust sort klarar uppgången, trots att det är brant på passets nordsida. Jag har nog tagit hjälp av händerna ibland. Sydsidan består av block - och då menar jag block, inte stenig terräng. Besvärligt vid blöt väderlek, även för en hund, kan jag tänka.

Mvh Bert
 
Håkan K; sa:
Det är brant, men man behöver inte hjälp av händerna för att ta sig upp/ner i passet. Vet inte om en hund klarar det (min åsikt: förmodligen). Sydsidan är ett stort blockhav, är det ett problem för din hund?

/Håkan

vet inte vad hundar klarar av, men ta inte med er en GRIS i steniga områden. Jag fick ofrivilligt med mej en på kungsleden mot sylstationen, en tripp jag aldrig glömmer...
 
Gick över passet förra sommaren och kom norrifrån. Har själv hund som dock inte var med, och det är högst tveksamt om hon hade klarat av det (en långbent saluki). Det hade åtminstone inte varit någon njutning för henne. Det regnade en del under övergången vilket gjorde det hela till en tämligen hal affär. Fyll på vattenflaskan innan du startar uppstigningen, dåligt med bäckar.

David
 
Stort tack för alla svar, det är guld värt. Tack även för länken till tidigare tråd i samma ämne. Jag måste helt klart börja söka mer i tidigare trådar.

Vår hund är tämligen fjällvan vid det här laget och har tåliga tassar så vi gör ett försök på Mårmapasset i sommar.

Mvh Jonathan
 

avslutad210712

Gäst
jonte3@hotmail.com; sa:
Stort tack för alla svar, det är guld värt. Tack även för länken till tidigare tråd i samma ämne. Jag måste helt klart börja söka mer i tidigare trådar.

Vår hund är tämligen fjällvan vid det här laget och har tåliga tassar så vi gör ett försök på Mårmapasset i sommar.

Mvh Jonathan

Vi kanske ses där med hund då *L*. Om den andra turen i sommar inte blir Sarek så blir det Mårmapasset med hund.
 
avslutad210712; sa:
Vi kanske ses där med hund då *L*. Om den andra turen i sommar inte blir Sarek så blir det Mårmapasset med hund.

Det låter betryggande om vi inte blir de enda hundägarna som försöker sig på Mårmapasset =)

Men om du ska till Sarek får du väl inte ha med dig hunden?
 
Jag har förstått att sydsidan av Mårmapasset är rätt blockig, men hur pass mycket och grova block är det? Handlar det om att mer eller mindre klättra mellan och över blocken eller är det fortfarande vandring vi talar om? Hade själv tänkt mig att gå den vägen med hunden i augusti, utan klövjeväska för hunden.
 
Stooora block

9219; sa:
Jag har förstått att sydsidan av Mårmapasset är rätt blockig, men hur pass mycket och grova block är det?
Stundtals var det faktiskt så att vi var tvugna att klättra över och mellan block. Inte bara "vandra" alltså. Men blockfältet är ganska flackt och tar man bara tid på sig (och om det inte regnar/snöar) är det inga problem. Hur det är för en hund vet jag inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flindvl Mårmapasset med start i Kaisepakte Fjällvandring 5
nicko_ Skattjakt nedanför Mårmapasset? Fjällvandring 0
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
Gunnar81 Snö/isläge Mårmapasset Fjällvandring 9
lenpau Mårmapasset från Vistashållet Fjällvandring 2
lenpau Mårmapasset Fjällvandring 3
millimeter Abisko-Aliseatnu och Mårmapasset Fjällvandring 13
skuggarvet Mårmapasset Fjällvandring 16
Mårmapasset - hur svårt Fjällvandring 10
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
geotollare Hund i djupsnö Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.