Abisko-Aliseatnu och Mårmapasset

1. Är två vandringdagar vad som behövs - varken mer eller mindre - mellan Abisko och bron över Aliseatnu på väg mot Mårma?

2. Mårmapassets södra sida har förbannats som obehagligt blockig. Det har också framförts tips om att hålla österut efter pasströskeln för att undvika de värsta blockfälten. Jag har hittat info från två personer (avslutad210712 och en norrman.. förlåt dansk :)) som tagit denna östliga linje. Är det fler som har avvikit från kartans stig här och kan bekräfta ytterligare?

3. Man ska ju ner i Vistasdalen också. Går det att gå öster om höjden 1032 vid Vassaloamijavri, så att man kommer direkt ner till kåtan, och därmed får närmare till bron över älven? Siktet är mot Kaskavagge. Eller måste man följa leden ner till Vistasstugan, för att sedan vända sydöst i Vistasdalen. Det blir ju en redig omväg.

4. Kaskavagge-Tarfala. Denna del kan vara svårorienterad sägs det, men leden går spikrakt söderut nästan hela vägen från vindskyddet, så med kompass ska det nog gå. Men jag undrar om det finns något landmärke för när man måste vika västerut för att träffa passet ned mot Tarfala? På kartan viker leden av precis vid "n" i "Darfalglaciären". Ligger det måhända ett jättestort "n" på marken där..? :)

(Jag har sökt i forumet, men om jag missat någon tråd så är jag såklart tacksam för tips.)
 
4. Kaskavagge-Tarfala. Denna del kan vara svårorienterad sägs det, men leden går spikrakt söderut nästan hela vägen från vindskyddet, så med kompass ska det nog gå. Men jag undrar om det finns något landmärke för när man måste vika västerut för att träffa passet ned mot Tarfala? På kartan viker leden av precis vid "n" i "Darfalglaciären". Ligger det måhända ett jättestort "n" på marken där..? :)

När jag vandrade över platån (från vindskyddet mot Tarfala) 1996 så var den rösad. I vissa delar nästan överrösad (många rösen i parallella (?) leder). Vi gick i dimma/låga moln men det var inget problem att ta sig fram. Vi höll koll på topparna (när vi såg dem) och det funkade bra.

När jag skidade i området 1998 så var det ett tyskt par som fick vända efter ett par timmar (de var på väg mot vindskyddet från Tarfala). Det var riktigt dåligt väder och vi avrådde dem från att försöka, men men... Det slutade med att de fick lägga av sig ryggsäckarna för att orka ta sig tillbaka ner till Tarfala.

Så... Sommartid = små orienteringsproblem. Vintertid = desto större.

Lycka till!
 
Jag har gått Kaisepakte-Alesätno och det är ganska lagomt i två etapper men det beror ju lite på hur lätt packning och raska steg du har. Det är väl dessutom något närmare från Abisko vill jag minnas.

Dina andra funderingar kan jag tyvärr inte besvara. Jag har gått över passet en gång för länge sedan (1990) och med bilden nedan kan jag illustrera vad som kan hända när en ung rekryt (undertecknad) gör en djupdykning i blockterrängen på andra sidan Mårmapasset med full stridspacking på ryggen. :)

2360050446_81f0b33edb.jpg


/D
 
Jag läste om din olycka i en gammal tråd när jag sökte runt i forumet. Den var en av orsakerna till att jag skulle vilja få en alternativ väg just vid Mårmapasset :)

Om det inte är så många som gått där så får man väl betrakta en eventuell tur till sommaren som nödvändig ur rent forskningssyfte.

Andra som läser denna tråd får väldigt gärna komma med tips angående Mårmapasset men även de andra punkterna. Speciellt är jag nyfiken på punkt 3: möjligheten att gå raka vägen ner i Vistasdalen istället för att gå via stugan.
 
Gick över Mårma för många år sen - första natten i Lapporten, andra dan till Alesätno (fina tältplatser före bron över Vierrojohka), dag tre över passet och ner till Vassaloamijavri (första fina tältplatserna vill jag minnas). En konditionskrävande dag... passet är jobbigt uppför men inte direkt svårt om vädret är bra. Skulle dock inte vilja gå över i regn och dimma, man vill kunna se hur man ska välja väg uppför stenbacken.
Kan inte uttala mig om vägen rakt ner i Vistasdalen, vi gick ner till stugan. Det borde väl gå komma ner men videsnårsmarkeringarna ser avskräckande ut, misstänker rejäl djungel i sydsluttningen.

Vad gäller Kaskasavagge-Tarfala: i fint väder är det inga problem att hitta och utsikten från passet mot Tarfala är oslagbart. Kom dock ihåg att hela Cievrrralahku är en enda gigantisk stenåker. Har gått en gång från Kaskasavagge i dimma och regn - såg då ingen poäng att gå över passet utan valde gå kompass söder om Darfalcorru ner mot bron över Tarfala-jokken. Så småningom kunde vi t.o.m. sätta fötterna på plättar utan sten innan vädret klarnade lagom till nerförsbacken mot bron.

/Pär
 
Jag vandrade sommaren 2005 i princip den sträckan du undrar över.

1. Jag startade 18.00 från Abisko och vandrade två timmar till Tältlägret. Dag 2 gick via Ballinvagge till Alisätnu. Dag 3: från Alisätnu till Mårmastugan. Min uppskattning är att det är lugnt att ta sig från Abisko till Alisätnu på två vandringsdagar.

2. Jag gick över Mårmapasset med i princip noll sikt och höll västerut då jag kommit över passet. Det var en blockig upplevelse. En bit nedanför passet lättade dimman och jag rent okulärt se att en östlig passage hade varit att föredra. Blockigheten framstod, även på håll, som betydligt mindre omfattande.

3. Jag steg ned i Vistasvagge via ravinen från den jokk som mynnar från Vassaloamijavre. Det var inget problem. Möjligen lite snårigt innan man kommer till Vistas-stigen, men jag har definitivt varit med om värre.

4. Orienteringen på Tjeurolahko var inga problem. Jag hade det dimmigt då jag traskade där uppe, men (som påpekats ovan) det är ordentligt rösat. Tarfalaglaciären är också den ett gott riktmärke. När den inte länge följer ens högra sida är det dags att börja ta höjd på allvar.

Andra tips:
- Tjeurolahko erbjuder inte mången tältplats. Jag såg inte en enda längs den rösade leden. Vad jag har förstått ska det dock finnas platser vid Tjeurojaure.
- Om du väljer Ballinvagge som infartsväg, ta det varligt under nedstigningen i Alesvagge från Siellavagge; det är brant (men ingen oöverstigligt).
 
Per Fjällström:

Jag har undrat just över möjligheten att gå från Aliseatnu och till Vassaloamijavri på en enda dag. Kul att du kommenterar den sträckan. Man kan ju gå lite kortare också, och sova antingen vid Mårmastugan, eller vid Vassajavri. Jag har hur som helst tänkt en sovdag nere i Vistasvagge, så det intressanta är egentligen om Aliseatnu-Vistasvagge är realistiskt på två dagar. Det verkar vara det.


Jag vandrade sommaren 2005 i princip den sträckan du undrar över.

Tack för ett mycket informativt svar!

Mårmapasset verkar som om det ska passeras längre österut än leden visar. Tyvärr är Claes Grundsten väldigt kortfattad i "På fjälltur", två meningar bara.

Angående punkt 3 så skriver Claes Grundsten något liknande - snårigt ned mot Vistasvagge men inget omöjligt. Det verkar lovande.

Angående punkt 4 så är tipset att följa glaciären smart. Tack! Kammen upp mot Darfalcohkka bör vara ganska distinkt, så att man lätt kan runda den även i dåligt väder?)

(En anledning att bidra med information i en sån här tråd är sökbarheten, så förhoppningsvis slipper andra fråga samma saker i framtiden.)


Henrik
 

avslutad210712

Gäst
3. Man ska ju ner i Vistasdalen också. Går det att gå öster om höjden 1032 vid Vassaloamijavri, så att man kommer direkt ner till kåtan, och därmed får närmare till bron över älven? Siktet är mot Kaskavagge. Eller måste man följa leden ner till Vistasstugan, för att sedan vända sydöst i Vistasdalen. Det blir ju en redig omväg.

I samband med att vi gick över mårmapasset sökte jag en del på nätet om just den möjligheten. Vet att jag hittade två olika hemsidor där man i den ena beskrev vägen som snårig, lerig och svår i största allmänhet. I den andra ansåg man att vägvalet mer eller mindre var skäl till separation vid hemkomsten.
 
Gick Mårmapasset för ett par år sedan med min pappa. Efter själva passet som inte är så märvärdigt bör man hålla rakt söderut eller kanske vika av en aning mot öster. Här kommer lite bilder som visar hur stenigt det verkligen är.... har ännu inte träffat på ett stenigare område.

Upp över passet:
main.php


En blick ner åt öster:
main.php


Det tog en rejäl stund att komma ner:
main.php
 

avslutad210712

Gäst
För tillfället är min sida med foton nere men jag har lagt upp två bilder här på utsidan som visar hur nergången lite längre till öster ser ut. Man får visserligen kryssa lite mellan landtungorna och där är det lite sten men ändå lindrigt mot ovanstående bilder.
 
Viktor: Av bilderna att döma så är miljön snarlik den vid Storvigeln i västra Härjedalen (egentligen Norge). Där hade jag som tur var ingen tung ryggsäck. Jag hade dock oro för att Mårmapasset uteslutande skulle bestå av lastbilsstora block med vassa kanter. På bilderna verkar det åtminstone delvis vara mindre block.

Sista biten upp mot Sielmatjåkkas topp från passet mot Kugghjulskammen var det bitvis förfärligt. Det kändes som om skarpslipade Volvo 245:eek:r låg och bara väntade på att komma i rullning och begrava en. Usch och fy.

Björn: jag vet att bilder inte säger hela sanningen, men av dina bilder att döma så är Mårmapasset en ren picknick! :) Av vad jag sett hittills så verkar det helt klart bäst att hålla österut. Mycket uppmuntrande!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.