Mårmapasset

Undrar om det är någon som har gått över Mårmapasset från Vistas mot Mårmastugan?? Hur var i så fall nedstigningen från toppen mot Mårmastugan??

//Lelle
 
Undrar om det är någon som har gått över Mårmapasset från Vistas mot Mårmastugan?? Hur var i så fall nedstigningen från toppen mot Mårmastugan??

//Lelle

Jag gick bara nedstigningen mot Mårmastugan (både upp och ner) när jag tog en topptur från Mårmastugan. När de ska gå ner föreslår jag att du håller till höger i färdriktningen. Står du vid passröset så spana snett åt höger så kan du se lite sporadiska rösen. Dra dig ditåt och fortsätt nedvandringen därifrån. Det finns lite rösen här och där, ibland tappar man bort dem. Något som med god vilja kan kallas stig kan man se emellanåt. Det är brant men inte farligt om man inte är dumdristig. Spana neråt och "se ut" din färdväg emellanåt.

Har ni fint väder och tid så gå gärna upp på toppen från passet. Det tar kanske lite drygt 2 timmar i riktigt maklig fart tror jag, från passet (enkel resa).

Mvh
Peter P.
 
Vi gick passet från Mårma mot Vistas förra veckan. Brant men inget problem. Branter är visserligen enklare uppför, men man kunde i det brantaste partiet se en fragmentarisk stig bland alla stenarna, som borde gå att följa även på nedvägen.

Som sagt, håll till öster (höger uppifrån sett), gå försiktigt (lösgrus) och kika efter rösen (men alla står inte på samma stig!).

I västra delen på norrsidan är det bitvis mycket brant och även rena stup. Jag har en bild tagen norrifrån där man skulle kunna rita in bästa vägen, men bilden ligger på fortfarande på minneskortet i kameran. Ska fixa ikväll om jag kommer ihåg det.

För övrigt bör man hålla till öster även på södersidan om passet! Har man bra sikt så är det uppenbart att jordsträngarna är den lättaste vägen upp, jämfört med den till synes hemska blockmarken längre västerut.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.