Snö/isläge Mårmapasset

Hej!
Tänkte ta mig an Mårmapasset nästa vecka och undrar om det är någon som gått där nyligen som kan berätta om is- och snöförhållanden?
 
Mårmapasset går bra!

För två veckor sedan gick jag från Mårmastugan till Vistasstugan, och visst gjorde de ovanligt många snölegorna både upp- och nedstigningen lite svårare än förra gången, men är inget som jag avråder från. Det gör jag däremot för nedstigning från Sielmmávággi mot Nallostugan! Där var det obehagligt brant snö över nedfartens hela bredd, varför den inte kunde kringgås. Mindre branta snölegor underlättar ju däremot nedstigning. Branten vid Unna Räitastugan mellan den lägre liggande delen av Unna Reaiddávággi och Gaskkasvággi väster om Pyramiden hade också lite väl branta snölegor som inte alla kunde kringgås. För en vecka sedan kom nysnö med snödrev inte bara på topparna utan även på mitt tält och där jag vandrade i Gaskkasvággi, men nysnön lär förstås vara bortsmält nu. Över Mårmapasset höll jag på både upp- och nedstigningen längre österut än Fjällkartans "[l]ämplig färdväg, omarkerad".
 
Tack för svaret! Det var välkommen information. Har införskaffat ett par damasker för att skydda mig lite mot snön.

Branten vid Unna Räitastugan mellan den lägre liggande delen av Unna Reaiddávággi och Gaskkasvággi väster om Pyramiden hade också lite väl branta snölegor som inte alla kunde kringgås.

Talar du här om första passövergången på jojoleden (som jag också siktar på att klämma in, efter Mårmapasset och Vistasdalen)?

Nedgången från Sielmmávággi till Nallostugan har jag gått i förhållanden utan snö, då var den rätt angenäm med en förvisso småtrixig nedstigning på stora stenblock med rätt brant lutning. Kan tänka mig att den är ordentligt mycket värre under de förhållanden du fått erfara..
 
Jo, jag syftar på Jojoledens, dvs. Trepassledens, nordligaste pass, men även att vandra genom Unna Reaiddávággi över dess pasströskel. Någon med din erfarenhet avråder jag inte från att ta sig fram över dessa pass, men däremot en nybörjare i det snöläge som rådde för en vecka sedan. Du är en lyckost som har en fjällvandring kvar i år!
 
Jag nu växer spänningen! Det ska bli himla skönt att komma upp igen.

Kom du från Vistas när du gick Unna Räitavagge? Och, om så var fallet, gick du på norra sidan om jokken, och hur upplevde du vaden (vid tvärjockarna)? (Fast eftersom du gick över till Nallo kanske du kom därifrån?)
 
Jag gick Mårma/trepass för en vecka sedan. Inga problem alls. Den snö som låg underlättade även om den bitvis inte bar trots kyligt & tidig morgon. Lycka till!
 
Jag passerade för två dagar sedan i dalen nedanför så jag såg bara upp mot passet, men jag kan meddela att ser fortfarande ut att ligga mycket snö där.
 
Tack för rapporterna. Jag kommer definitivt att göra ett försök. Om snöförhållandena nu nästa vecka när jag kommer dit skulle vara helt förjävliga så har jag ändå tid att vända och ta vägen via exempelvis Kaskasavagge...
 
Kom du från Vistas när du gick Unna Räitavagge? Och, om så var fallet, gick du på norra sidan om jokken, och hur upplevde du vaden (vid tvärjockarna)? (Fast eftersom du gick över till Nallo kanske du kom därifrån?)

Jag vandrade bara den västra, högre liggande delen av Unna Reaiddávággi! Under hela vandringen mellan Abisko och Nikkaluokta var vaden svårare än vanligt i området, men inte så svåra som jag är van vid att jåkkarna är i Sarek.
 
Ska vara uppmärksam på kraften i jokkarna. Inte konstigt att det fortfarande är mycket vatten så sent som smältningen börjat komma igång i år. Nu är det bara drygt ett par timmar kvar innan avresa. Lovar att komma med en utförlig berättelse om det kommande äventyret på min blogg och länka till den här i forumet när jag återkommer!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias Björk Snö/isläge Trepass-leden Fjällvandring 8
ripjägarn Tidig snö i år. Från lokalpressen (NSD) Fjällvandring 10
Bengtson Snö/vattenläge i Stuor Reaiddavaggi? Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Löfen Snö djup Kebnekaises sydtopp Fjällvandring 1
ojl Förslag på 5-dagarsvandring? (utan snö!) Fjällvandring 2
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
cloud76 Padjelanta - snö Fjällvandring 4
lawe Snö på topparna runt Åre nu? Fjällvandring 4
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
fem Snö/vatten läge Tjäktja vs Stuor Reaiddavaggi Fjällvandring 1
jooose Tälta på snö sommartid? Fjällvandring 5
dibblah Snö på Kungsleden? Fjällvandring 4
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
Lunkan90 Snö- och vattenläget i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 1
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
Annette A Snö- och vattenläge i Kebnekaisefjällen? Fjällvandring 9
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
fridaeus snö- och isläget i Kebnekaisefjällen Fjällvandring 6
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
skogsmuller Jämtlandstriangeln v40: snö? Fjällvandring 9
Fjällvinden Snö - stugvärd - varningar Fjällvandring 1
Dinas HUR blött/snö är det vid Gåsen? Fjällvandring 3
Tomis För mycket snö? Abisko vid midsommar Fjällvandring 6
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
Joakim Ambrosson Snö-/vattenläge i Kebnekaise Fjällvandring 2
sts Abisko runt midsommar, mycket snö? Fjällvandring 6
pergit Snö på toppen Fjällvandring 1
claesf Snö, vatten och broar i Sarek? Fjällvandring 17
Per P Snö och vattenlägen Tarfala- Vistas- Mårmastugan? Fjällvandring 0
Staffan Andersson Mkt snö kvar i norr Fjällvandring 2
Charlotte_LL Rapport snö och vatten Sarek Fjällvandring 5
brigas mycket snö i fjällen Fjällvandring 9
äventyrförlivet Kebne - Försäsong = väta och snö Fjällvandring 0
IdaHederström Snö i fjällen? Fjällvandring 3
anderzand Snö i Tjäktjapasset? Fjällvandring 4
Nettan A Vatten/snö i Saltoluokta? Fjällvandring 0
Bulingen Snö i Tjäktjapasset början på juli? Fjällvandring 2
nils73 "varning" massor av snö i (västra) Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
Jonas.O Väder/snö läge i Padjelanta? Fjällvandring 0
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
Outsider Vattenstånd, snö o dyl, Singis till Nikka? Fjällvandring 1
il C snö och vatten Fjällvandring 7
jimbob Snö? Blött? Fjällvandring 4
Mountain Magic Snö-vattenläge i Sarek? Fjällvandring 3
jontte01 Mängden snö i Stuor Reitasvaggi? Fjällvandring 3
kmsellin Snö i kebenekaise området nu? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.