Mängden snö i Stuor Reitasvaggi?

Vi tänkte vandra abisko- vistas- nallo- sälka- keb i början av julí och som jag förstått så är ligger det oftast snö kvar i tjäkktapasset då. Frågan är då om det ofta ligger kvar snö i dalen mellan vistas- sälka, alla böcker rekomenderar ju en att gå den sträckan men är den lättvandrad även i början av juli?
Är det någon som vet eller tror sig veta?
Vet ni ev också ifall det är några vad som är svårare på sträckan?
 
Kan nog gå

Jag gick (från Tarfala) sträckan Vistas-Sälka den 7-8 juli 2000. Vad jag förstår var den sommaren sen. Det fanns vissa snöfläckar här och där men inga problem att gå på, de var hårt packade. Snöblandat regn mellan Nallo och Sälka. Myggfritt var det också. Hur det såg ut en vecka tidigare vet jag inte; det är möjligt att det regnat mycket sista veckan och snön därför åkt bort raskt innan jag kom dit. Svåra vad? Nej, bara lätta på den sträckan (jag gick med kängor, ca 15 cm höga). Undantag: före Nallo, där jag tvingades att gå högt upp och sedan travade över en snöbrygga. I stugan frågade jag sedan ett av Helsingborgsfamiljens tre pigga barn var det vadet fanns, egentligen? Vadet? De hade bara klivit över. Så jag kanske kom snett på något sätt.

Lars
 
Kul att folk testar!

Hej!

Det är bra att fler och fler människor söker sig ut i fjällen på lite mer "udda" tider. Det ger erfarenhet och nya upplevelser. Om de sedan berättar om sina upplevelser t.ex. här på Utsidan är det ännu bättre.

Liksom i föregående inlägg tror jag att det är fullt möjligt att gå den väg som föreslås i början av juli. Men det är sånt man aldrig kan veta! Stuor Reaiddavaggi når som mest upp till dryga tusenmetersnivån, och jag har en känsla av att dalen är rätt "väldränerad" mtp markförhållandena.

Det är nog, allmänt sett, ett större lotteri att gå i Lapplandsfjällen före mitten av juli, än att göra det i augusti. Men satsar man, så kan man ju också vinna.

Mvh Bert
 
Re: Kul att folk testar!

nidob49; sa:
Hej!

Det är bra att fler och fler människor söker sig ut i fjällen på lite mer "udda" tider. Det ger erfarenhet och nya upplevelser. Om de sedan berättar om sina upplevelser t.ex. här på Utsidan är det ännu bättre.
Liksom i föregående inlägg tror jag att det är fullt möjligt att gå den väg som föreslås i början av juli. Men det är sånt man aldrig kan veta!
Det är nog, allmänt sett, ett större lotteri att gå i Lapplandsfjällen före mitten av juli, än att göra det i augusti. Men satsar man, så kan man ju också vinna.

Mvh Bert
24/6 -92 gav jag mig iväg från Abisko med sikte på Mårmapasset. Gick via Pallenvagge och Siellavagge. Den senare var helt täckt av fast och lättgången snö, och inte ett enda fotspår! Vägen upp till Mårmapasset var även den problemfri, och nedstigningen hjäptes av fasta snöfält. Betydligt trevligare än de blockhav som kommer fram när snön är borta! Östra Stuor Räitavagge var i det närmaste snöfri till under Nallopiken. Här träffade jag en kille som tältat i trakten en vecka, och jag var den första vandraren som han sett. De enda människor han sett tidigare var ett gäng som kommit upp från Keb via Jojoleden. De hade gått med Haute-Routeskidor! (Borde väl vara en ledtråd för de som funderar på att gå där till fots så tidigt.) Från Nallostugan var tanken att fortsätta till Sälka, men efer att ha gått uppför backen var det bara att tänka om. Hela dalgången var täckt av lös blötsnö utan bärighet, och under sörjan forsade ystra smältvattenbäckar. Bara att vända om och sikta mot Tjäktjastugan, dit det gick att gå utan svårighet.Hem igen via Kungsleden till Abisko.
Vad ville jag nu säga med allt detta? Framför allt: prova gärna att gå tidigt! Mindre folk, mindre mygg och bättre väder! Det sista är ingen garanti men nederbördsstatistiken håller med. Regnandet i fjällen ökar med vattentemperaturen i Atlanten. Glöm bara inte att ha alternativ i planeringen.
God tur!
Åke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ripjägarn Tidig snö i år. Från lokalpressen (NSD) Fjällvandring 10
Bengtson Snö/vattenläge i Stuor Reaiddavaggi? Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Löfen Snö djup Kebnekaises sydtopp Fjällvandring 1
ojl Förslag på 5-dagarsvandring? (utan snö!) Fjällvandring 2
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
cloud76 Padjelanta - snö Fjällvandring 4
lawe Snö på topparna runt Åre nu? Fjällvandring 4
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
fem Snö/vatten läge Tjäktja vs Stuor Reaiddavaggi Fjällvandring 1
jooose Tälta på snö sommartid? Fjällvandring 5
dibblah Snö på Kungsleden? Fjällvandring 4
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
Lunkan90 Snö- och vattenläget i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 1
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
Annette A Snö- och vattenläge i Kebnekaisefjällen? Fjällvandring 9
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
fridaeus snö- och isläget i Kebnekaisefjällen Fjällvandring 6
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
skogsmuller Jämtlandstriangeln v40: snö? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snö/isläge Mårmapasset Fjällvandring 9
Mattias Björk Snö/isläge Trepass-leden Fjällvandring 8
Fjällvinden Snö - stugvärd - varningar Fjällvandring 1
Dinas HUR blött/snö är det vid Gåsen? Fjällvandring 3
Tomis För mycket snö? Abisko vid midsommar Fjällvandring 6
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
Joakim Ambrosson Snö-/vattenläge i Kebnekaise Fjällvandring 2
sts Abisko runt midsommar, mycket snö? Fjällvandring 6
pergit Snö på toppen Fjällvandring 1
claesf Snö, vatten och broar i Sarek? Fjällvandring 17
Per P Snö och vattenlägen Tarfala- Vistas- Mårmastugan? Fjällvandring 0
Staffan Andersson Mkt snö kvar i norr Fjällvandring 2
Charlotte_LL Rapport snö och vatten Sarek Fjällvandring 5
brigas mycket snö i fjällen Fjällvandring 9
äventyrförlivet Kebne - Försäsong = väta och snö Fjällvandring 0
IdaHederström Snö i fjällen? Fjällvandring 3
anderzand Snö i Tjäktjapasset? Fjällvandring 4
Nettan A Vatten/snö i Saltoluokta? Fjällvandring 0
Bulingen Snö i Tjäktjapasset början på juli? Fjällvandring 2
nils73 "varning" massor av snö i (västra) Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
Jonas.O Väder/snö läge i Padjelanta? Fjällvandring 0
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
Outsider Vattenstånd, snö o dyl, Singis till Nikka? Fjällvandring 1
il C snö och vatten Fjällvandring 7
jimbob Snö? Blött? Fjällvandring 4
Mountain Magic Snö-vattenläge i Sarek? Fjällvandring 3
kmsellin Snö i kebenekaise området nu? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.