Snö, vatten och broar i Sarek?

Är det någon som redan varit i Sarek eller har annan information och kan säga något aktuellt om snö- och vattenförhållandena? Dessutom: Är det någon bro som inte fungerar? Skall själv mot Pårtefjällen och vidare på torsdag.
 
Tips om information om väder mm har getts i tidigare trådar i detta forum (se tex tråden "Snösmältningen" nedan). En användbar länk om aktuell vädersituation är

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=5236

Där kan man sedan söka på flera platser nära Sarek, t ex Akka, Saltoluokta, Kvikkjokk, mm.

När det gäller broar kan man läsa hos Länsstyrelsen följande: "Arbetet med att lyfta broarna på plats pågår under v 26,bron vid mikka och bron längs kungsleden mellan Vakkotavare och Teusajaure är på plats.meddelande lämnas när de övriga broarna har lyfts på plats,vid ev frågor ring Tomas Hansén Lst 070-3533471 eller Fiskflyg 0973- 40032."

Länk till den sidan: http://www.fjallen.nu/aktuellt/default.asp

Jag var i södra Sarek i slutet på juni, och snösmältningen var i full gång uppe på höjderna. Mycket vatten i jokkarna. Nu är det väl bara snöfält kvar på vissa ställen, så vattenmängden bör ha gått ner rejält och påverkas nog mer av aktuellt väder, skulle jag tro. Dvs mer vatten om det regnar, likaså mer vatten i glaciärjokkarna om det är soligt och varmt.

/Hans

PS. För att förtydliga mig: Nedanför höjderna var det snöfritt. Pårtes sydsluttning hade inte den minsta snö den 25 juni, annat än den nysnö på toppen som fallit natten före. På kalla norrsluttningar mm kan det förstås vara snöfält kvar.
 
Senast ändrad:
Hej! Ge gärna en rapport när du kommer hem. Jag skall till nordöstra Sarek snart och vill gärna höra hur det ser ut i närheten. Ha en trevlig tur!
 
Tack för upplysningen om snöförhållandena och länken till länsstyrelsen om broar.

Är det någon som vet hur det är med bron över Miellätno norr om Alkavare? Det verkar vara lite oklart om den återuppstått eller inte.Får väl kolla med LST annars.
 
Enligt Karl Erik Bröst (Jokkmokk- blogg) finns bron igen sedan ett par år tillbaka.
Sen är det f.n. torrt och bra väder i Jokkmokksfjällen.Vattnet har sjunkit betydligt nu senaste dagarna.
Kyliga nätter har väl också gjort sitt för att minska avsmältning från glaciärer.
 
Bron norr om Alkajaure

Enligt Karl Erik Bröst (Jokkmokk- blogg) finns bron igen sedan ett par år tillbaka.
Sen är det f.n. torrt och bra väder i Jokkmokksfjällen.Vattnet har sjunkit betydligt nu senaste dagarna.
Kyliga nätter har väl också gjort sitt för att minska avsmältning från glaciärer.

Jag går inte på rykten. 2004 åkte jag helikopter från Ritsem till Staloloukta när vi passerade över Miellätno frågade jag piloten om bron över Miellätno 3 km norr om Alkajaur gick att använda. Piloten sa att bron gick att gå över på.

När vi 3 dagar senare stod vid platsen där bron skulle vara var den helt borta det fanns bara 2 vajrar över jokken. Jag litar bara på uppgifter från någon som varit där.

Har någon av utsidans läsare varit vid bron i år och kan ge besked om den går att använda?

/Janne
 
Jag har...

Ja... självklart så kommer en liten rapport...

... jag bumpar frågan... någon som redan varit uppe?

Thomas

Jag är ganska nyligen hemkommen från en sarekvandring. Enligt min mening var snöläget gynnsamt, dvs det var mindre snö än föregående år. Vattenmängden i jokkarna var inte heller så farligt i de norra delarna av Sarek. Men det är stora skillnader mellan regnväder och uppehållsväder. Överlag tycker jag att förhållanderna var bra och att det kan vara minst lika mycket vatten i juli och augusti. Men man ska ju alltid vara beredd att gå omvägar eller att vända om man bedömer att vadet är för svårt. De snöbryggor vi så förtjänstfullt använde oss av har förmodligen tappat en hel del i bärighet nu. Var försiktig med dom!

God tur!
/Björn Nilsson
 
Tack allihop för information! Väldigt värdefullt. Sticker om en timme och hoppas rapportera tillbaks då vi återkommer.

Claes
 
Just hemkommen...

...från en tur från Ritsem till Saltoluokta via Ruotesvagge och Pastavagge och är mycket nöjd med turen i strålande solsken mestadel av tiden förutom den sista dagen från Sitojaure till slutmålet då det åskade en del när jag var på kalfjället där emellan.
Vaden vållade ej några bekymmer förutom den sista jokken i Pastavagge som kommer ner från Dagartjåhkkå som var väldigt strid och lårdjup tack vare varm väder och ett regn som kom in början av Pastavagge. Den hindrade mig ej att komma över utan bara att skärpa sig och tänka sig för lite extra.
Båtskutsen från Rinim är i gång så dom är på plats.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
fem Snö/vatten läge Tjäktja vs Stuor Reaiddavaggi Fjällvandring 1
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
Charlotte_LL Rapport snö och vatten Sarek Fjällvandring 5
Nettan A Vatten/snö i Saltoluokta? Fjällvandring 0
il C snö och vatten Fjällvandring 7
Snö och vatten i Sarek i juli?? Fjällvandring 1
Keb och norrut, snö(- och vatten)läget i början av juli? Fjällvandring 0
ripjägarn Tidig snö i år. Från lokalpressen (NSD) Fjällvandring 10
Bengtson Snö/vattenläge i Stuor Reaiddavaggi? Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Löfen Snö djup Kebnekaises sydtopp Fjällvandring 1
ojl Förslag på 5-dagarsvandring? (utan snö!) Fjällvandring 2
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
cloud76 Padjelanta - snö Fjällvandring 4
lawe Snö på topparna runt Åre nu? Fjällvandring 4
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
jooose Tälta på snö sommartid? Fjällvandring 5
dibblah Snö på Kungsleden? Fjällvandring 4
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
Lunkan90 Snö- och vattenläget i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 1
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
Annette A Snö- och vattenläge i Kebnekaisefjällen? Fjällvandring 9
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
fridaeus snö- och isläget i Kebnekaisefjällen Fjällvandring 6
skogsmuller Jämtlandstriangeln v40: snö? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snö/isläge Mårmapasset Fjällvandring 9
Mattias Björk Snö/isläge Trepass-leden Fjällvandring 8
Fjällvinden Snö - stugvärd - varningar Fjällvandring 1
Dinas HUR blött/snö är det vid Gåsen? Fjällvandring 3
Tomis För mycket snö? Abisko vid midsommar Fjällvandring 6
Joakim Ambrosson Snö-/vattenläge i Kebnekaise Fjällvandring 2
sts Abisko runt midsommar, mycket snö? Fjällvandring 6
pergit Snö på toppen Fjällvandring 1
Per P Snö och vattenlägen Tarfala- Vistas- Mårmastugan? Fjällvandring 0
Staffan Andersson Mkt snö kvar i norr Fjällvandring 2
brigas mycket snö i fjällen Fjällvandring 9
äventyrförlivet Kebne - Försäsong = väta och snö Fjällvandring 0
IdaHederström Snö i fjällen? Fjällvandring 3
anderzand Snö i Tjäktjapasset? Fjällvandring 4
Bulingen Snö i Tjäktjapasset början på juli? Fjällvandring 2
nils73 "varning" massor av snö i (västra) Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
Jonas.O Väder/snö läge i Padjelanta? Fjällvandring 0
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
Outsider Vattenstånd, snö o dyl, Singis till Nikka? Fjällvandring 1
jimbob Snö? Blött? Fjällvandring 4
Mountain Magic Snö-vattenläge i Sarek? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.