Mårmapasset

Hej! Jag skulle vilja ha svar på ett par frågor, om höstens vandring.

1: Vad tycker ni, vilken start plats är bäst (Mårma) Abisko östra eller Kaisepakte.

2: Slår streckan förbi Lapporten, Kaisepakte.

3: Är det någon som har bilder från Mårmastugan,och passet över.även södra delen ner mot visttasvaggi.

4: Vandringen över blockhavet kan det jämföras med passagen förbi sjön Unna-Visttasjåvri (Lärarrinnapasset).

5: Hur är det med tältplattser uppe vid stugan och söder om den.


Mvh Håkan.
 
Svar på några av frågorna

Hej!

1) Startplats är en smaksak. Jag har gått båda vägarna. Kaisepakte ger en rätt enkel och traditionell vandring utan större överraskningar.

Från Abisko via Ballinvagge är mer dramatisk och tyngre (större höjdskillnader), men också mer variationsrik. Jag startade allstå från Abisko Turist.

2) Lapporten har jag inte gått, men den tror jag är ganska likvärdig kaisepaktealternativet.

Alla tåg stannar heller inte i Kaisepakte.

3) Har tyvärr inga bilder

4) Blockhavet är hemskt! Särskilt i blött väder. Tror det är värre än Unna Vistas, utan att egentligen veta. Men läste en skildring av Unna Vistas i förra veckan och där lät det inte som särskilt skrämmande.

5) Tältplats kring Mårmastugan i MYCKET begränsad omfattning. Det finns, men 0 komfort.

Mvh Bert
 
skuggarvet; sa:
Hej! Jag skulle vilja ha svar på ett par frågor, om höstens vandring.

1: Vad tycker ni, vilken start plats är bäst (Mårma) Abisko östra eller Kaisepakte.

2: Slår streckan förbi Lapporten, Kaisepakte.

3: Är det någon som har bilder från Mårmastugan,och passet över.även södra delen ner mot visttasvaggi.

4: Vandringen över blockhavet kan det jämföras med passagen förbi sjön Unna-Visttasjåvri (Lärarrinnapasset).

5: Hur är det med tältplattser uppe vid stugan och söder om den.
Mvh Håkan.

1. å 2.

Abisko/Ballinvagge/Siellavagge är en mycket trevlig tur med en hel del variation. Utsikten från platån vid Hongajira bäckarna är väldigt fin. Bessisvagge från Kaisepakte är lättare(fysiskt) vandring med ett par (2-3 stycken) vad. Dock är det en väldigt vacker vandring med fina utsikter även där. Har några foton därifrån på min hemsida. Det går inte mycket folk där så på så sätt kan det vara ett kul alternativ. Jag tyckte det var ett litet smultronställe faktiskt. Lapporten är väl inte sådär jätteskoj, då är både Bessisvagge, Ballinvagge-alternativet roligare. Ett annat alternativ är Nissunvagge. Om du inte gått någondera skulle jag rekommendera Ballinvagge.

Har inte gått Mårma men det är ett alterantiv för nästa år (som bara har 365 dagar det med.....). Kanske vi ses på leden någonstans!

Ha dé
Peter P.
 

avslutad210712

Gäst
pal2; sa:
Abisko/Ballinvagge/Siellavagge är en mycket trevlig tur med en hel del variation. Utsikten från platån vid Hongajira bäckarna är väldigt fin.

Har inte gått från Kaisepakte men ovanstående väg gick jag i sommar (dock utan att gå vidare till Mårma) och jag tycker definitivt att du skall gå den. Lite jobbigt uppför efter tältlägret men annars en mycket trevlig tur med vidunderlig utsikt om bara vädret är snällt mot dig.

Troligen blir det en sväng över mårma i sommar så vi kanske ses *L*
 
Lapporten

skuggarvet; sa:
2: Slår streckan förbi Lapporten, Kaisepakte.

Jag gick Lapporten i höstas när det var kallt och fruset, det är jag glad för. Det verkade vara väldigt mycket otrevlig vàtmark när man kommit förbi första sjön (fràn Abisko). Tyckte dock att det var en fin dal, dessutom kul att ha gàtt den.


/Johan
 
Tältplats

Cirka 3 km söder om stugan finns en fin tältplats vid jokken på ungefär 950 möh:
http://www.folder.nu/abisko/stor/vierro.htm

Själva Mårmapasset såg vi inte mycket av då vi gick vilse så smått i tät dimma (svängde ner i fel dal) och först efter irrande i den branta sluttningen hittade rätt. Stenrösena står inte tätt och är svåra att urskilja i terrängen. Nedgången på norra sidan är inte så brant, men stenbumlingarna är tålamodsprövande och hala vid nederbörd.

Vandringen startade i Abisko Östra-Lapporten över Mårma-Tjeuralako till Nikka:
http://www.folder.nu/abisko/index.shtml
 
block

Jag tycker UnnaVistasvagges blocksträcka är jobbigare än den vid Mårmapasset. Blocken i UVV är delvis lösa och klädda med bruna lavar som blir mycket hala vid regn. Vid MÅrma är det en kort brant lös bit just söder om passet sedan kan man genom lämpligt vägval följa små grusåsar vidare nedåt.Håll noga uppsikt vart stigen tar vägen i branten. Kommer man fel i branten hamnar man bland jätteblock där det är mycket besvärligt att ta sig fram. Det blir smabbt stenblandad fast jord. Håll lite mot ost.
 
Block

Tack för den upplysningen "Janne". Gick förbi stor blocken vid sjön i Unna-Visttasvaggi i höstas, och det var jobbigt pga rengn och den lutningen som var ner mot sjön. vad jag förstår så har inte blockhavet uppe vid Mårma lika lutning i sidled som i U-Vis.

Mvh Håkan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.