Mårmapasset

Re: Re: Tältplats

nidob49; sa:
Hedman; sa:
Cirka 3 km söder om stugan finns en fin tältplats vid jokken på ungefär 950 möh:
http://www.folder.nu/abisko/stor/vierro.htm

Men den där bilden måste vara tagen norr om Mårmastugan, eller hur? Frågan var väl om det finns tältplatser SÖDER om stugan, men före passet.

Eller har jag fattat fel?

Mvh Bert

Ursäkta misstaget, bildet är såklart tagen norr om Mårmastugan. Och om frågan gäller tältplatser mellan stugan och passet kan jag bara svara att jag inte skulle vilja tälta där - stenigt och hårt.
 
Väg till Mårma

Jag har gått 1 Kaisepakte,2 Abisko-Lapporten, 3 Nissunvaggi och 4 Ballinvaggi-Siellavaggi
1.Lättgången. Fin tältplats vid Pessiskåtan.En del fågel.
2. Inget speciellt .Slätstruken.
3. Frodiga fuktiga-blöta ängar. Lite tunggått. Mycket vadare.
1,2,3 innebär att man får gå den sumpiga leriga sträckan ovanför Alesätno. Dvs de fem km öster om bron över Alesätno. Det är bara att klafsa på. Utsikten mot Rautasjaure magnifik.
4 Var torr och lättgången frånsett nerfarten mot Alesätno som är brant. Intressant eftersom dalen svänger starkt. Smockat med folk i Ballenvaggi. Fin utsikt.
 
Ett fantastiskt område

Du frågar efter ett av de bästa områdena i fjällen. Med viss upprepning enligt ovan har jag till Alesätno gått via

1 Kaisepakte
2 Lapporten
3 Nissunvaggi
4 Ballinvaggi-Siellavaggi
5 Kungsleden - Pieggaluoppal - Alesätno
6 Alesjaure - Mieskkajaure (ev stavfel)- Alesätno

och till Mårma i olika riktingar. Från Mårma via

1. det traditionella Mårmapasset
2. Leavasvaggi samt över några 1200 möh höjder till Nikkaluokta (en bra genväg och förmodligen lite outtnyttjad "bakdörr).
3. Över topparna 1938 och 1888 till Måskomårma (som lär betyda återvändsgränd till Mårma) via den norra dalen under 1888 till Alesjaure. En av de mer krävande turer jag gjort och samtidigt en av de mest intressanta p g a brantheten, block och snöförhållanden. Men belöningen är sanslösa vyer över den norra fjällvärlden. En förmodligen mycket outnyttjad men inte omöjlig färdväg.

1938 går också att ta från Mårmapasset och sedan retur mot Vistas om man går söder om, men intill Vasatjåkkaglaciären. När man väl är i passet är turen förvånansvärt enkel. Det är först om man fortsätter från 1938 toppen "eländet" börjar.

När det gäller att komma från norr skulle jag nog välja antingen start Kaisepakkte eller via Ballinvagge.

mvh Björn
 

avslutad210712

Gäst
Re: Väg till Mårma

JMel; sa:
4 Var torr och lättgången frånsett nerfarten mot Alesätno som är brant. Intressant eftersom dalen svänger starkt. Smockat med folk i Ballenvaggi. Fin utsikt.

Hade hört att nergången kunde vara småbrant och visst är den halvtuff men inte värre än att varenda människa med normal rörelseförmåga och balans klarar av den. Och även om det är småbrant så har man aldrig någon känsla av att det är för brant eller att man skall ramla. Var halvtorrt när jag gick så om det är mycket blött när man skall ner kanske man skall vara lite försiktig. Och framförallt hålla höjd tilltäckligt långt för att slippa vidjen som växer där. Fick gå en liten bit i vidjen och den var vedervärdig att ta sig genom.
 
Mera bilder

Jag har lagt in några bilder på mitt album här i forumet som visar en del av det du frågat om från min vandring 1981 i sydlig riktning. Det är 23 år sedan så jag har förträngt hur blockhavet var, men det har ju jämförts med Unna Vistas som jag också har en bild på. Det kanske var min artikel i "Fjället" som Bert hade läst där jag om rasbranten skev "det är inte svårt, men det går lite långsammare". Den berättelsen handlar om en torr, varm, solig, härlig sommardag med bästa möjliga förutsättningar. Ett annat inlägg på den här tråden ger en helt annan bild som också är helt riktig: Det är ju ofta vädret som avgör svårighetsgraden på en stenig passage.
Som du ser så går det att tälta 1 km söder om Mårmastugan alldeles intill jokken. Jag låg två nätter här på grund av dimma innan jag kunde fortsätta över passet. Och det är väl den enda svårigheten - man behöver bra sikt för att kunna välja rätt väg. Ha tid och tålamod att ligga still - det brukar löna sig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.