Mårmapasset med hund?

Hej!

Vi gick från Mårma till Vistas sommaren 2001 med vår då 9-åriga labradortik och det var inga problem. Hon bar sina klövjeväskor hela tiden också.

Lena

avslutad210712

Gäst
Mårmapasset med hund var inga problem - för hunden alltså. Tung eftersom vi hade nästan klarblå himmel men tekniskt sett inga problem även om känslan när man stod nedanför och tittade var "vad fasiken gör jag här *L*).

Läs även

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?postid=209579#post209579

Och jag håller med om att Mårmapasset INTE går att jämföra med Vistas-Nallo-Sälka. Det senare är mycket lättare.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
avslutad210712; sa:
Mårmapasset med hund var inga problem - för hunden alltså. Tung eftersom vi hade nästan klarblå himmel

Tyvärr kunde inte hunden följa med på årets vandring då den skar sig i tassen under kvällsrastningen dagen innan vi skulle åka. Gissa om det var ett snopet och sorgset ansiktsuttryck när den nyss färdigpackade klövjeväskan packades upp igen.

Hursomhelst, min flickvän och jag knatade över Mårmapasset. Tyvärr hade vi ingen vidare tur med vädret; dimma och regn. Vi hade emellertid inget val, då mina föräldrar skulle möta oss i Tarfala tillsammans med hunden några dagar senare. Det var bara att knata på. Du skriver "tung eftersom vi hade nästan klarblå himmel" - jag tror inte det blir mycket lättare med dimma som begränsar sikten och regn som gör stenarna snorhala. Dessutom var det meningslöst att gå över passet då vi inte kunde se något, väl på toppen. Som tur väl var var det något bättre väder när vi gick från Tjeuralako över passet till Tarfala. Fantastisk utsikt, riktigt maffigt. Då fick vi desto mer lön för mödan!

Jag gör bedömningen att vår hund (bearded collie) hade klarat Mårmapasset galant.

Såg förresten ditt namn i Mårmastugans fulla gästbok, tydligen gick vi över passet bara ett par dagar efter dig.

avslutad210712

Gäst
JonathanW; sa:
avslutad210712; sa:
Mårmapasset med hund var inga problem - för hunden alltså. Tung eftersom vi hade nästan klarblå himmel

Du skriver "tung eftersom vi hade nästan klarblå himmel" - jag tror inte det blir mycket lättare med dimma som begränsar sikten och regn som gör stenarna snorhala.

Såg förresten ditt namn i Mårmastugans fulla gästbok, tydligen gick vi över passet bara ett par dagar efter dig.

Håller helt med dig att klart väder är att föredra när man passerar mårma och vi hade tur både på vägen upp och över passet. Tror definitivt inte att mårma i regn och dimma är något man längtar efter. Problemet var bara det att hunden inte ville bada i jåkkarna och det var nästan ett måste eftersom han är svart och blir ordentligt varm i solskenet. Fast det var ett mindre problem som vi löste genom att hälla vatten på honom med jämna mellanrum under vägen upp. Synd bara att Ni inte fick se den otroliga utsikten både på vägen upp men framförallt när man kommer upp till passkrönet. Ståpälsvarning garanterat.

avslutad210712; sa:
JonathanW; sa:
avslutad210712; sa:

Du skriver "tung eftersom vi hade nästan klarblå himmel" - jag tror inte det blir mycket lättare med dimma som begränsar sikten och regn som gör stenarna snorhala.

Håller helt med dig att klart väder är att föredra när man passerar mårma och vi hade tur både på vägen upp och över passet. Tror definitivt inte att mårma i regn och dimma är något man längtar efter. Problemet var bara det att hunden inte ville bada i jåkkarna och det var nästan ett måste eftersom han är svart och blir ordentligt varm i solskenet. Fast det var ett mindre problem som vi löste genom att hälla vatten på honom med jämna mellanrum under vägen upp. Synd bara att Ni inte fick se den otroliga utsikten både på vägen upp men framförallt när man kommer upp till passkrönet. Ståpälsvarning garanterat.

Ok, då förstår jag. Vår hund brukar kliva ner och ställa tassarna i jokkarna, det verkar svalka ganska bra. Samt dricka så klart. Bada däremot vill inte vår heller.

Ja det var väldigt synd. Men vi har för avsikt att återvända till Mårma, förr eller senare. Då ska vi dessutom ha lite mer flexibel planering, så det finns möjlighet att vänta på bättre väder alternativt lägga om turen. Det var det stora felet vi gjorde i år, för inrutad planering (pga sammanstrålningen i Tarfala). Nåväl, man lär så länge man lever.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips