Lundhags kängor!

Om man använder samma löpstil som används när man har på sig löpardojjor - ja. Vid löpning i käng bör man sträva efter att pendla mer med benen och böja på knäna mycket mindre (särskilt viktigt när man springer med tyngre packning). Denna stil medför en mindre böjning av foten (tårna).

Precis, jag har inte haft några problem att "löpa" i min Jaure, i mina gamla Syncro så hade jag inga problem heller.
Man kan ju anpassa snörningen väldigt bra på dessa.

Hej!

Jag är en nybliven ägare av Lundhags kängor. Vad ska jag använda för typ av strumpor i skorna? Vad ska jag göra med dem till först? Vaxa, blöta dem å snöra på dem? Vilken typ av vax ska man köpa? O.s.v...

Använd gärna strumpor i merinoull och alltid två par. Ett par tunna och ett par tjockare (välj efter temp ute)

Här kommer en länk till ett par bra strumpor: http://www.lundhagsfabriksbutik.se/article/sockpack_trekking_1142019?attr1_id=75#.VKwKR4c7bYs

Och wax hade jag köpt detta: http://www.lundhagsfabriksbutik.se/article/leather_wax_beeswax?attr1_id=0#.VKwLCYc7bYs eller detta: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=FIBERTEC_SHOEWAX&_cid=22_151770&_cid=21_1_-1_0. Sen har Lundhags en mycket bra guide på hur man ska ta hand om sina kängor på bästa sätt.. http://www.lundhags.se/sk-tselr-d-k-ngor/

/ Niklas Axelsson

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Längd innermått/sulor?

Mätte innersulorna på mina lundhags (storlek 43) samt tagit innermått på skoaffären. Måttet jag får fram efter många mätningar är 285-286 millimeter. Enligt deras tabell är storlek 43 293 millimeter lång. Är det någon som tagit mått på sina sulor och har fått annat resultat än som uppges?
image.jpg

Själv är jag lite irriterad över kvalitén på Lundhagskängorna. Är nu inne på andra paret, och ägandet har tyvärr inte varit felfritt.

De första var ett par scout, som gick upp i sömmarna och där sulorna släppte fram. Sammantaget har de varit uppe i Järpen tre gånger.

Det andra paret är ett par Pro high, inköpta september 2014, som jag använt max 10 gånger, som har börjat spricka i en söm.

Visst att lundhags har en bra kundservice, då de ofta reparerar utan kostnad, men du måste bekosta frakten till Järpen själv och sen kan det ta allt ifrån en vecka till en månad innan du får tillbaka kängorna. Men sammantaget tycker jag att kängor som kostar närmare 4000 :- borde vara felfria och hålla ihop betydligt bättre.

Tillverkas inte Lundhags kängor i sverige längre?

Går det fortfarande att måttbeställa lundhagskängor? Hittar ingen info när jag söker om det.

Tillverkas inte Lundhags kängor i sverige längre?

Går det fortfarande att måttbeställa lundhagskängor? Hittar ingen info när jag söker om det.

Lundhags tillverkar kängorna i Portugal sedan många år tillbaka, det råder en ganska klar konsensus här på utsidan att kvalitén gick utför i samband med detta

Här kan du specialbeställa kängor, som troligtvis sys i Järpen:
http://www.lundhags.se/custom-made/

Om du funderar att lägga de summorna på ett par skalkängor tycker jag att du skall titta på Jörnkängan med. De håller betydligt bättre kvalitet än Lundhags.

Tack för svar.

De borde kunna ha en serie med svensktillverkade som nån sorts premiumserie. Den vägen tror jag Doc Martens gått. Deras skor tillverkas mestadels i Vietnam, men de har dyrare serier som göra i England. Vet dock inte huruvida det avspeglas i kvalitet på produkten.

Min känga som jag specialbeställde, dvs skräddarsydd gjordes i Järpen.

Kan dessvärre inte pröva dom då vänsterkängan blev lite för trång, ska skicka tillbaka dom för att få detta åtgärdat och sen återkommer jag när jag har haft tillfälle att gå i kängorna ;)

Jag är i affären och väljer mellan syncro mid och high. Har tidigare haft meindl island med goretex och vill ha kängor utan. Fastnade för de höga, men är lite orolig då vissa menar att de blir väldigt varma. Vad säger ni som använder syncro high?

Jag vandrar i svenska fjällvärlden från vår till höst och är tacksam för all hjälp jag kan få.

Danisko, är du helt klar över valet med just Syncro? Visst är de polstrade i hela skaftet? Jag bytte mina Meindl mot Lundhags för 3-4 år sedan och valde en modell med bara ett läderlager i skaftet, men polstrad kant. (Motsv Lundhags Vandra). Fungerar bra tycker jag och jag är glad över höjden på skaften. Använder dem nästan lika "tufft" som gummistövlar. Klafsar rakt i lerpölarna.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips