Ljuskänsligt objektiv?

Jag har köpt en nikon d80 ganska nyligen och har funnit ett intresse i att fota innebandy, fast problemet med det är att jag bara har mitt kitobjektiv som jag köpte med kameran. Så nu har jag börjat leta efter något bra ljuskänsligt objektiv så jag kan fånga rörelserna utan blixt.
Jag hoppas att någon här har ett par bra tips på ljuskänsliga objektiv som kommer fungera till innebandyn! (helst 5000 eller billigare eftersom jag fortfarande går i gymnasiet och inte har så mycket pengar)

Sigma 50-150/2.8 kostar inte så värst mycket mer än 5000kr. Deras 70-200/2,8 är också riktigt bra, men kostar några tusenlappar till. Om du tror att du klarar dig med kortare brännvidd så är ju Nikon 50/1,8 lika billigt som ljusstarkt, men autofokusen är inte blixtsnabb förstås.

Per

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nikon 85 f/1,8D 3750 kr
Nikon 50 f/1,8 1295 kr

Sigma 70-200 f/2,8 kan du kanske hitta begagnat för runt 5000 kr.

Ljusstarka objektiv kostar så det finns inte så mycket att välja på under 5000 kr. Nästa steg är nog sen Nikons 105 och 135 f/2,0 som går på 10-11000.

Sigma 24-70 2,8 EX kostar ca 3995:-, det måste kunna vara ett bra alternativ.. lite tungt å så, men vilken skärpa!
En kompis kör med ett sånt, helnöjd!

Ska du foto innebandy och få lite mer närbilder är det nog minst 150-200mm du behöver. Fösrök hitta ett beganat 70 eller 80-200/2.8, så håller du nog din budget också. D80:n fungerar bra upp till ISO 1600 även om den börjar bli lite brusig där, men du kanske inte riktigt behöver gå upp så långt i ljuskänslighet.

Hi
Hålla me Mikel:Köp ett begagnad Nikon 80-200/2,8 eller, om du får det för 5000:- spänn en 70-200/
2,8. Det objektiv har du livet ut.Tycker inte att ett 50/1,8 är användbart, förutom du springer efter spelerna. Dock top-objektiv annars. Sigma/Tamron vet jag att dem fästbrännvid 150 resp. 90 mm
är bra , vet dock ej om deras zoom duger något.Alternativt kan du prover med blixt och flash-extender om du redan har en ljussvagare, lång brännvid.
P.s. Ser till att du får 80-200 med stativfot/-fäste.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips