Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko

Men snälla TROY GARNER, du kan väl berätta hur du bär dig åt för att "töja ut" dina kängor både på bredden och längden. Mina fötter hade behövt lite mera plats i kängorna.

Seriöst så hade jag behövt några millimeter på bredden.


Lösningen är mycket enkel och fullt görlig om inte skon/kängan består av allt för mycket konstmaterial av fel typ. Du går bara till en riktig skomakare och ber om "lästning" och förklarar på vilket vis du vill få mer utrymme så kommer h*n ordna det till dig för runt 100pix. På längden brukar man kunna åstadkomma runt en 1/2 storlek.
 
Lösningen är mycket enkel och fullt görlig om inte skon/kängan består av allt för mycket konstmaterial av fel typ. Du går bara till en riktig skomakare och ber om "lästning" och förklarar på vilket vis du vill få mer utrymme så kommer h*n ordna det till dig för runt 100pix. På längden brukar man kunna åstadkomma runt en 1/2 storlek.

Tack för ett bra svar. Ska kolla om någon skomakare vill lästa mina Meindl Island Wide lite på bredden.

Men det kan ju inte vara detta som TROY GRARNER menar, att man ska köpa för små skor eller kängor för att sedan lämna in dom för lästning.
 
Det är ingen ide att försöka förklara nått för nån som verkar har kört fast helt....och snurrar i cirklar

Skriv ett snyftbrev till regeringen,kungen eller säpochefen och meddela mitt beslut om du är missnöjd.
Dom ovanstående har tidigare fått snyftbrev av folk som inte förstår.

Seså greppa pennan och skriv på rosa fint brevpapper
 
Grundreglerna för skolängd gäller nog de allra flesta. Lätta skor för varma årstider ett finger bakom hälen utan att tårna tar i. Vinterkängor, två fingrar bakom hälen för att få plats till sockar.

Troy har mer en gång lämnat märkliga råd kring sig, stämmer de för Troy är det ju bra för honom. För mig förefaller det konstigt.
go tur
 
Grundreglerna för skolängd gäller nog de allra flesta. Lätta skor för varma årstider ett finger bakom hälen utan att tårna tar i. Vinterkängor, två fingrar bakom hälen för att få plats till sockar.

Rätt råd men med fel motivering.

Det är tjockleken på sulan som bestämmer hur mycket utrymme extra som behövs för att klara att böjas utan att tån tar i och därav kräver (ofta) vinterkängan två fingrar och sommarskon ett finger bakom hälen.

Tjockare sula = mindre radie ovanför böjd sula = tån tar i lättare.
Tunn sula = nästan samma radie ovan som under böjd sula = tån tar inte i så lätt.

Sen fokuserar dom flesta onödigt mycket på utrymmet framme vid tån. Det är hälgreppet och hur skon sitter över foten som är viktigt. Så länge utrymmet framme vid tån inte är för litet är det egentligen ointressant om det är 3 eller 6mm över.
 
Det måste vara nån sorts cellgummikänge-grej det där med att man ska kunna ha två figrar bakom hälen när foten sitter i skon? Jag har aldrig haft så rymliga vandringsskor.

Den där skolan med att man ska kunna ha två tjocka sockar på sig i skorna funkar inte på mig.
Jag vill inte ha för stora skor där jag måste ha raggsockar året om för att foten inte ska sladdra omkring inne i skon.
 
Skor som sitter precis på foten är ju rena döden,går man ofta nerför backar el berg så får man ju ont i tåna när dom tar i där fram hela tiden..
 
Det måste vara nån sorts cellgummikänge-grej det där med att man ska kunna ha två figrar bakom hälen när foten sitter i skon? Jag har aldrig haft så rymliga vandringsskor.

Den där skolan med att man ska kunna ha två tjocka sockar på sig i skorna funkar inte på mig.
Jag vill inte ha för stora skor där jag måste ha raggsockar året om för att foten inte ska sladdra omkring inne i skon.

Dumt att blanda in strumpor och sockar. Man provar skor/kängor med det arrangemang av strumpor man vanligtvis kommer att ha, gärna på sen eftermiddag och när man varit igång och gått under dagen.

Där tån inkl strumpa/or sedan slutar och fram till där skon slutar invändigt krävs det ett extra utrymme, framförallt för att ge plats för foten när sulan böjs. Tjockare sula = behov av större utrymme. Tunnare sula = mindre utrymme behövs.

Sen självklart måste man beakta hur och till vad skon ska användas i övrigt.
 
Grundreglerna för skolängd gäller nog de allra flesta. Lätta skor för varma årstider ett finger bakom hälen utan att tårna tar i. Vinterkängor, två fingrar bakom hälen för att få plats till sockar.

Troy har mer en gång lämnat märkliga råd kring sig, stämmer de för Troy är det ju bra för honom. För mig förefaller det konstigt.
go tur


Det är helt fel - finns ingen slump i att jag kan gå 8 mil utan skavsår.(bara en spontan promenad utan packning men ändå) - som exempel

Ett sätt och få till rätt storlek på långdistansskor är att köpa ett par som sitter litet lagom och om längden
är ok gå ned lite i storlek - inte 5 nummer - inte ens en hel.
Längden kan man inte töja men bredden - inte en slump att jag kan köra stora distanser utan ens spår av skavsår.
Sen går man in skorna.

Dessutom - man skall inte köpa skor som man tänker att man "får i en extra strumpa i"
Skor skall sitta som gjutna, sommarskor och vinterskor skall vara olika

Klart att folk måste köpa skavssårsplåster i mängd då jag avslösas som idiot - hehe

Köp rätt skor och följ Troys råd så slipper ni hämtas av ambulanshelikoptern på 2,3km motionsrundan
 

Bilagor

  • Asgarv.gif
    Asgarv.gif
    2.4 KB · Visningar: 347
Hejsan

att försöka lästa ut ett par skor med texmembran eller ett par jörn kan bli mindre lyckat .. ;)

Det som är viktigt är att bakkappan sitter tight och följsamt mot din häl, friktionen när det glider/nöter är av ondo.
Dessutom så måste din fot få plats att svälla av värmen när du kommit igång och gått ett tag.

Dessvärre är alla fötter lite olika så det gäller att hitta en skomodell/läst som passar sina fötter..

Go tur

Mvh
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Still Alive Livslängd på dry bags? Utrustning allmänt 27
fotografiskt Hur lång livslängd har en syntetsäck? Utrustning allmänt 14
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.