Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter?

Får väl försöka med sulbyte. Vet inte riktigt vad jag ska satsa på istället heller. Gårtäcks-kängor sitter ofta bra men "garanti too kiip joo vätt", Jörn har varit favoriter tidigare, men blev inte bra då de började med en hög, hård sula Ala Meindl. Sedan har mitt par krympt avsevärt i garderoben och väntetiden är låååång. Trailrunners funkar inte till det jag använder kängor till. Gummistövlar, njaaa... Hållbarhet, fotsvett och de flesta är väl mjuka.
 
Mammut Ayako High gtx
Bara gått lite inne med dessa och sedan med ryggsäck med ca 15kg några dagar helt utan probem
Inga sömmar i hälen ett formskum lika slalom pjäxor bra snörning och lätt och ej för varma för sommaren
Gortex och bra gummi skydd i tår och bra hälstöd i plast mkt bra sula olika snörsystem
Enda nackdel som andra fodrade att de torkar lååångsamt så av på raster och papper i på natten och ta på lägerskor så snabbt det går för hinna torka tills nästa dag
Har haft flera avancerade gummistövlar Lundhags skalkängor inget går upp mot dessa.
Finns dock ännu bättre märken men jag fick mina på rea för ca 1150 kr provade även Mmmut Kento för ca 1900kr de var för varma för sommaren och bättre för isklättring provade även Mammut Nordwand light mid gtx hadde varit perfekt för isklättring men ej till kombinerad känga vandra och klättra då hadde jag valt Kento.

Mannut Ayako Fungerar även med stegjärn som Grivel x10 xv el likn som ej kräver kack på hälen

En orsak till att det ej blev några skavsår var att jag hade fötter i fotbad och sedan smörjde in flera dagar i följd före vandring efter ett tips på en US sida om vandring och tips hade även med fotstift med karbarmid som ingr för uppmjukning
 

Bilagor

  • WP_20200506_19_13_15_Pro-1.jpg
    WP_20200506_19_13_15_Pro-1.jpg
    1.3 MB · Visningar: 105
Senast ändrad:
Jag har haft Lundhags med cellgummi-fot i flera år, och materialet i skarven har alltid gett mig ömma eller rentav blodiga hälar. Jag har gett upp, och har kört med Meindl Island. 2 mil direkt ur kartongen - inga som helst problem. (Och jag har aldrig förstått varför materialet i just mina skor korvade sig, trots att skomakaren försökte med flera olika knep).
 
Lundhags enlagers ofodrade kängor är inget jag rekommenderar. I synnerhet inte om man har lätt för att få skavsår. Skarven mellan nederdelen i cellgummi och överdelen i läder är som gjord för att den skall ge upphov till mer eller mindre omfattande skoskav, i synnerhet på hälarna.

Jag hade tidigare ett par Lundhags Militär som var enlagers ofodrade. Genom att tejpa mina hälar i förebyggande syfte och genom att mjuka upp kanten invändigt med rikligt med lädersmorning fick jag det att fungera.

Jag har nu ett par Lundhags Syncro High som är flerlagers fodrade och har en mjuk bakkappa med ett visst mått av väl fungerande hälgrepp. Med dessa kängor har jag aldrig fått något skavsår. Vid kortare dagslånga vandringar på någon mil med lätt packning behöver jag inte tejpa mina fötter i förebyggande syfte.

/Birger
 
Lundhags är stela och svåra att gå in, så passar de inte från början, så passar de inte, tyvärr. Jag gillar Lundhags, dubbla ulldtrumpor, vädring av fötterna minst varannan timme och utkik efter tendenser till skavsår, då tejpen åker på. Jag föredrar klart det framför blöta membramkängor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SvanSylt Djupa skavsår på höften från ryggsäcken Utrustning allmänt 9
KillerKaninen Skavsår Utrustning allmänt 3
thureb Varför blir det skavsår? Utrustning allmänt 7
My71 Hjälp - skavsår och blåsor! Utrustning allmänt 39
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Grekgök Kompressionspåse åt "fel håll" Utrustning allmänt 5
Iggle lundhags fel/små storlekar? Utrustning allmänt 5
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
bogart Silva pedometer, fel display? Utrustning allmänt 0
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
krakelz Gå in kängor Utrustning allmänt 8
fotografiskt Vem kan sula om M90-kängor? Utrustning allmänt 12
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
Valpish Hur snöra kängor? Utrustning allmänt 9
Johan123 Erfarenhet av kängor Viking Myrdrag GTX? Utrustning allmänt 0
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
fritzov Nya kängor som skaver Utrustning allmänt 13
greenfish Köpt nya kängor, klämmer bredden Utrustning allmänt 9
Egiz M90 Kängor Utrustning allmänt 34
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
baffinguarapo Meindl kängor Utrustning allmänt 10
Redlinefoto Impregnera Patton kängor? Utrustning allmänt 7
MultiS Student kängor Utrustning allmänt 9
majkiiz Kängor Utrustning allmänt 3
saft-teo Kängor för luffning Utrustning allmänt 18
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
thureinature Varma kängor i praktiken Utrustning allmänt 36
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
elka9110 Amerikanska kängor Utrustning allmänt 6
timlaine Rengöra kängor Utrustning allmänt 2
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
niklaz Kromfria/ej kromgarvade kängor? Utrustning allmänt 5
Herr Nilsson Större kängor? Utrustning allmänt 5
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
janne_b Nyårslöftet (fråga om kängor) Utrustning allmänt 1
såg kängor Utrustning allmänt 1
Maskinisten Vårda kängor. Utrustning allmänt 16
storskogen Svart fett som färgar kängor Utrustning allmänt 8
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
JohanBergman. Korkers kängor! Utrustning allmänt 2
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.