Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter?

Får väl försöka med sulbyte. Vet inte riktigt vad jag ska satsa på istället heller. Gårtäcks-kängor sitter ofta bra men "garanti too kiip joo vätt", Jörn har varit favoriter tidigare, men blev inte bra då de började med en hög, hård sula Ala Meindl. Sedan har mitt par krympt avsevärt i garderoben och väntetiden är låååång. Trailrunners funkar inte till det jag använder kängor till. Gummistövlar, njaaa... Hållbarhet, fotsvett och de flesta är väl mjuka.

Mammut Ayako High gtx
Bara gått lite inne med dessa och sedan med ryggsäck med ca 15kg några dagar helt utan probem
Inga sömmar i hälen ett formskum lika slalom pjäxor bra snörning och lätt och ej för varma för sommaren
Gortex och bra gummi skydd i tår och bra hälstöd i plast mkt bra sula olika snörsystem
Enda nackdel som andra fodrade att de torkar lååångsamt så av på raster och papper i på natten och ta på lägerskor så snabbt det går för hinna torka tills nästa dag
Har haft flera avancerade gummistövlar Lundhags skalkängor inget går upp mot dessa.
Finns dock ännu bättre märken men jag fick mina på rea för ca 1150 kr provade även Mmmut Kento för ca 1900kr de var för varma för sommaren och bättre för isklättring provade även Mammut Nordwand light mid gtx hadde varit perfekt för isklättring men ej till kombinerad känga vandra och klättra då hadde jag valt Kento.

Mannut Ayako Fungerar även med stegjärn som Grivel x10 xv el likn som ej kräver kack på hälen

En orsak till att det ej blev några skavsår var att jag hade fötter i fotbad och sedan smörjde in flera dagar i följd före vandring efter ett tips på en US sida om vandring och tips hade även med fotstift med karbarmid som ingr för uppmjukning

Bilagor

• WP_20200506_19_13_15_Pro-1.jpg
    WP_20200506_19_13_15_Pro-1.jpg
    1.3 MB · Visningar: 153
Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har haft Lundhags med cellgummi-fot i flera år, och materialet i skarven har alltid gett mig ömma eller rentav blodiga hälar. Jag har gett upp, och har kört med Meindl Island. 2 mil direkt ur kartongen - inga som helst problem. (Och jag har aldrig förstått varför materialet i just mina skor korvade sig, trots att skomakaren försökte med flera olika knep).

Lundhags enlagers ofodrade kängor är inget jag rekommenderar. I synnerhet inte om man har lätt för att få skavsår. Skarven mellan nederdelen i cellgummi och överdelen i läder är som gjord för att den skall ge upphov till mer eller mindre omfattande skoskav, i synnerhet på hälarna.

Jag hade tidigare ett par Lundhags Militär som var enlagers ofodrade. Genom att tejpa mina hälar i förebyggande syfte och genom att mjuka upp kanten invändigt med rikligt med lädersmorning fick jag det att fungera.

Jag har nu ett par Lundhags Syncro High som är flerlagers fodrade och har en mjuk bakkappa med ett visst mått av väl fungerande hälgrepp. Med dessa kängor har jag aldrig fått något skavsår. Vid kortare dagslånga vandringar på någon mil med lätt packning behöver jag inte tejpa mina fötter i förebyggande syfte.

/Birger

Lundhags är stela och svåra att gå in, så passar de inte från början, så passar de inte, tyvärr. Jag gillar Lundhags, dubbla ulldtrumpor, vädring av fötterna minst varannan timme och utkik efter tendenser till skavsår, då tejpen åker på. Jag föredrar klart det framför blöta membramkängor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips