Lättviktsmat?

SHøyere kroppstemeratur=tynnere sovepose=mindre vekt.

Högre kroppstemperatur är ett tecken på ökad metabolism, alltså att kroppen bränner kalorier onödigt fort. Detta gör att du kommer behöva äta mer och vikten i extra mat gör snart att du hade kunnat ta en dubbelt så tjock sovsäck.
 
Högre kroppstemperatur är ett tecken på ökad metabolism, alltså att kroppen bränner kalorier onödigt fort. Detta gör att du kommer behöva äta mer och vikten i extra mat gör snart att du hade kunnat ta en dubbelt så tjock sovsäck.

Hehe. Jeg regnet med at de svaret ville komme ;)
Effekten varer heldigvis i bare 30 min. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14649970)

En annen interessant tanke er resultatene av denne undersøkelsen http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7498104, som tar for seg mat som metter.
 
Jag som inte är ute på längre turer än ca en vecka bryr mig inte så mycket om minsta lilla energivärde. Jag är liksom många andra inte speciellt matlagningskunniga i annat än det enklaste. Och tillägg avskyr jag de färdigpackade frystorkade turmåltiderna - magen tycker verkligen inte om de...

Så jag kör med alternativen olika pastarätter (oftast knorrs spagetteria) och ölkorv eller potatismos och ölkorv! Ska på kommande veckoturen på Sörmlandsleden för första gången prova wild chips istället för ölkorv - mums! I tillägg så har jag lite kryddor med mig och en massa gott godis.

Frukost är mest bröd med tubost och en kopp te, medan lunchen består mest av pulvermjölk med musli eller hallonkräm (pulvervarianten).

Mina matpåsar per dag brukar vara från 800 g till ca 1000-1100 gram. Jag är 192cm lång och väger ca 105 kg så det krävs en del, men jag är inte stor i maten. Jag skulle självklart på en lägre tur mera anpassa maten så att jag inte saknar något väsentligt. Men lättare mat än så (för mig alla fall) är nog väldigt svårt att få till.

Jag använder c-vitaminbrus som smak till det renade vattnet och då vet jag att jag får i mig extra c-vitaminer. Jag har provat en del hemtorkat och tycker det är ett bra och smart alternativ, om än lite väl tidskrävande att få till.


/Andreas
 
Till er som letar recept:
Jag är utbildad kock med 4 års yrkeserfarenhet. Arbetar inte längre som det då lönerna är äckligt låga inom branschen. Nu har jag familj och ett stort friluftsintresse. Båda kombinationerna innebär god mat till ultralätt vikt.
Jag är inte ute efter att bloggfiska men på min blogg lägger jag upp recept som vi tillagat på våra turer. Riktat till er som tycker det är svårt att laga "ordentlig mat". Vi gör ingen reklam för något märke alls på vår blogg, så därför skriver vi inte vilka märken vi köper. Men allt går att få tag på i vanliga mataffärer som ica, coop och "invandrarbutiker" (kokosmjölkpulver), mm.
galenpannorna.wordpress.com och gå in under "recept lättviktsmat". Jag anger även vikt per vuxenportion på varje recept + bilder.
Bloggen är givetvist gratis att läsa och jag vinner inget på att ni går in där.
 
Var fick du tag på heläggsäggpulvret? Jag har bara hittat det antingen som svindyr kroppsbyggartillsats eller i 17-kilossäckar? Har du en bra leverantör som säljer i mindre förpackningar till rimligt pris får du gärna dela med dig!
 
hälskostaffärer har ju. Jag köpte från www.djurdoktorn.nu. Har för mig att det var billigare per kg, men det är inte billigt.
Ägget är spraytorkat och 80 ägg motsvarar 1 kg pulver, som kostar 420 kr. Det är äggpulver för människor, låt er inte luras av att det är en djurklinik. Kommer från Hönan Agdas. 5,25 kr/ägg.
Duger ju bara som äggröra. Men innehåller ju all protein som ägg innehåller. Och låt er inte luras av den gamla benämningen "äggviteämne" - proteinet finns i äggulan, nästan obefintligt i äggvitan (detta är ju inget problem i heläggspulver). Smakar lite annorlunda, men med salt blir det kanon. Lite bökigt för pulvret är jättefint och fastnar opraktiskt i måttet man använder.
 
(...) proteinet finns i äggulan, nästan obefintligt i äggvitan (...)
Äggula: protein 30% av torrvikten, fett 56% av torrvikten.
Äggvita: protein 94 % av torrvikten.

Är man ute efter proteinet skall man alltså köpa äggvitepulver.

Innan man torkat ägget är dock vatteninnehållet i ägggulan nästan 50%, medan det är nästan 90% i äggvitan, så äggvitans bidrag blir proportionellt mindre i torkat tillstånd. Torkar man hela ägg med både äggula och äggvita blir det ca 51% protein och 40% fett i pulvret.

http://www7.slv.se/Naringssok/
 
Nej, ägg äter man inte torrt. Men om man blöter upp äggpulver så kommer ju äggvitan inte att suga åt sig mer vatten än äggulan.

Proteinpulver äter man normalt inte heller torrt men de marknadsförs likväl med andel protein torrvikt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.