lättpack tänk?

jag har gjort lite bicke packing turer, tänkte också göra lite touring.
Jag har vandrat en del och då alltid fokueerat på att ha ganska lätt vikt. nu när det kommer till cykling så resonerar jag att det inte spelar riktigt samma roll, iallafall när det kommer till touring, bikepacking är en annan historia.

varför jag undrar är för att jag funderar på att skaffa ett nallo gt eller anjan gt för absidens skull, men nallo gt väger 3 kg nästan. frågan är, spelar det någon större roll när man cyklar? cykeln väger runt 13 kg så procentuellt gör det inte så stor skillnad.

hur resonerar ni?
 
Förstår inte varför man gör så stor skillnad på touring och bikepacking. Som jag ser det är det bara olika sätt att packa cykeln på. Man måstw väl inte ha en Mtb och köra skog för att packa på ramen? Så gör inte jag iaf

Alltid skönt att "bära lätt" och köra minimalistiskt tycker jag. Gör det när jag vandrar, cyklar och paddlar.Mycket packning innebär bara mer att hålla reda på. Ang tältet så kan man väl ta det man får plats med. Jag lämnar stora Unna på 2 kg hemma vid cykingn och tar istället laser comp eller hammock på kilot. Mat spar jag in på också då jag hellre stannar och köper vid behov. Mest kaffe och frukost jag packar med.
 
Har du behov av att få in cykeln i absiden eller behöver ha plats för två i tältet? Eller cyklar touring under vinterförhållanden. Annars finns nog få nackdelar med ett enkilos tält.

Bara att få ned volymen på tält sovsäck och liggunderlag är värdefullt.
Vikten skall inte heller underskattas den påverkar cykelns väghållning.

Thure
 
Förstår inte varför man gör så stor skillnad på touring och bikepacking. Som jag ser det är det bara olika sätt att packa cykeln på.

bikepacking för mig är när jag packar min mtb/gravel bike, där finns inte pakethållare så mindre får plats och terrängen är jobbigare. därför försöke jag få ned volym och vikt, jag kan helt enkelt inte få med så mycket.
 
Har du behov av att få in cykeln i absiden eller behöver ha plats för två i tältet? Eller cyklar touring under vinterförhållanden. Annars finns nog få nackdelar med ett enkilos tält.

Bara att få ned volymen på tält sovsäck och liggunderlag är värdefullt.
Vikten skall inte heller underskattas den påverkar cykelns väghållning.

Thure

tanken var nog att få in cykeln i absiden + ev. vinter touring.
generellt tänkte jag att cykel plus packning och mat exklusive tält lätt kan komma upp i 13+7 kg (som ett exempel). dvs 20 kg. 2-3 kg till är runt 10% så skillnaden borde inte vara så stor. volymen däremot kan skapa problem.
 
nästan 3 år senare. det blev hilleberg rogen.
när det gäller lätt packning då man cyklar så resonerar jag så här: jag väger 85 kg och dessa kilo måste ingå i beräkningen, så ett kilo hit eller dit spelar procentuellt sett inte så stor roll, men eftersom jag alltid har strävat efter lättvikt vid vandring så försöker jag packa cykeln så lätt som möjligt.
 
Volym på packat tält viktigare än vikt men de hänger ihop.
Jag hade en gång ett 3.6 kg Caravan 3p (senare HB lika mod)ryggåstält där fick en cykel liggande lätt plats i ena Absiden.Skulle ej vilja ha en cykel stående i Absid om den välter finns stor risk för att tält tar skada.
Idag skulle jag lägga en liten tarp över cykeln om man vill ha regnskydd samt ev om man har litet tält lägga en del av packningen där.
 
Om det är Biketouring på asfalt och utan större backar så håller jag med om att vikten inte är lika kritisk. Men det är ändå skönt med lite packning och lätta saker. Det är oxå skönt att ha det bekvämt, med ett stort tält tex...

Detta är väl ett eget val som man måste komma fram till själv. Finns nog alla varianter bland dom som Biketourar, från superlätt & minimalistiskt till stort tält & campingstol/bord & pc ...

Tycker inte att det ena eller det andra är rätt/fel, bara olika val som man kan göra.
 
Senast ändrad:
volym är viktigt helt klart. jag tänker så här angående vikt: hela systemet som ska fram är cykel + människa + packning.
i mitt fall är cykell + människa 15 + 85 = 100 kg
om jag har en packning på 10 kg så motsvarar det 10 /110 dvs 9% av den totala vikten. 15 kg skulle motsvara 13%
dvs inga större skillnader. men visst, jag strävar efter ha lätt packning oavsett
 
Just hemkommen från en veckolång cykeltur där vi hade med en lätt tvåhjulig cykelkärra för att få med bröllopskläder mm. I motvind märktes det ökade luftmotståndet med kärran och medelhastigheten gick generellt ned ett par km/h med kärran jämfört med utan kärra. Jag cyklar numera tvåhjulig liggcykel och är mkt nöjd. Snällt mot kroppen lågt luftmotstånd. En tvåhjulig liggcykel tål en hel del last med bibehållen väghållning men luftmotståndet påverkas förstås av packväskorna.

Thure

OI002949.JPG

20220812_105657.jpg
 
volym är viktigt helt klart. jag tänker så här angående vikt: hela systemet som ska fram är cykel + människa + packning.
i mitt fall är cykell + människa 15 + 85 = 100 kg
om jag har en packning på 10 kg så motsvarar det 10 /110 dvs 9% av den totala vikten. 15 kg skulle motsvara 13%
dvs inga större skillnader. men visst, jag strävar efter ha lätt packning oavsett
Bra tänkt! Så brukar jag räkna vid vandring. Många utesluter sin kroppsvikt och tror att det är bara är packningens vikt som ska avgöra vilka skor man ska ha tex. Blir ju helfel att tro att 20 kg packning kräver kängor bara för att det är 100% tyngre än en lättpackare som bär 10 kg, men hur stor skillnad blir det när de väger in sin egen vikt också, som skorna också ska bära upp?
 
Just hemkommen från en veckolång cykeltur där vi hade med en lätt tvåhjulig cykelkärra för att få med bröllopskläder mm. I motvind märktes det ökade luftmotståndet med kärran och medelhastigheten gick generellt ned ett par km/h med kärran jämfört med utan kärra. Jag cyklar numera tvåhjulig liggcykel och är mkt nöjd. Snällt mot kroppen lågt luftmotstånd. En tvåhjulig liggcykel tål en hel del last med bibehållen väghållning men luftmotståndet påverkas förstås av packväskorna.

Thure
Hur blir det i tunga uppförsbackar med liggcykel? Med en vanlig cykel vill man ju gärna ställa sig upp, men det antar jag blir svårt från liggläge?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...