lättpack tänk?

om jag har en packning på 10 kg så motsvarar det 10 /110 dvs 9% av den totala vikten. 15 kg skulle motsvara 13%
dvs inga större skillnader. men visst, jag strävar efter ha lätt packning oavsett

Har oxå tänkt & räknat så. Men ändå så känns 5kg mer packning betydligt tyngre & jobbigare i många lägen. Om det är värt det kan var och en bestämma.
 
Det är ju skillnad på var vikten sitter. Det är i alla fall därför det vid vandring är viktigare för mig att minska vikten på ryggsäcken än att minska min egen vikt. Det blir helt enkelt bekvämare att bära.

Och det är väl lite samma sak med cykel, första gången vi cykelcampade hade vi bara packningen på pakethållaren (cykelväskor och packpåse ovanpå) och 20-liters rygga. Herregud vilken skillnad det blev när man skaffade lowrider fram, cykeln gick som ett lokomotiv istället för att vingla.
 
Jag har en Bob enkelhjulsvagn efter hojen, men den väger också och totala vikten skall lyftas över varje höjd, så lätta växlar rekommenderas och att elcykel inte tar bort cykelglädjen men glöm inte laddare och reservbatteriet.

go tur
 
För 35-36T skulle jag nog ist ta fram svetsen och bygga en egen liggcykel ist.
El får vänta tills efter 80 års dag.eller om man ska pendla flera mil till jobb åt båda håll.
Jag tog en racer på en tur och satte på mindre inre klinga och större kassett.
 
Lämpligast är att försöka hitta en begagnad liggcykel först så att man får en uppfattning om de egna preferenserna. Säljs en del liggcyklar på Blocket. Finns också andra siter i Europa med begagnade liggcyklar. Mkt jobb att få till en optimerad liggcykel.

Thure
 
För 35-36T skulle jag nog ist ta fram svetsen och bygga en egen liggcykel ist.
El får vänta tills efter 80 års dag.eller om man ska pendla flera mil till jobb åt båda håll.
Jag tog en racer på en tur och satte på mindre inre klinga och större kassett.
Med 5 kranskärl skall man vara glad att man är med.
 
Inget påhopp men jag ha sett på nära håll att motion ska man hålla på med så länge man vaknar på morgonen för att tex undvika hemjälp.
Endast 2 ggr tagit i lite mkt 1 gång på den cykelturen med lite mod.tävl cykel som blev hyperventilering(då krävs mental kontroll av andningen ,före det blev rek.att andas i en påse) i första branta backen innan jag tog det lite lungnare ,samt med lite förkylning på GBG varvet blev 1/2 varv innan jag insåg att det var dags att bryta och senare fick uppsöka vårdcentral för ev fått hjärtmuskel inflammation då blev anfådd utan direkt ansträngning det tog veckor att bli bra igen.
(Svetsa är ju kul som hobby så länge man gör det med bra utr inkl utsug eller kolfiltermask,men ej att svetsa stora balkar på min stora f.d. traktorgrävare med stor 6 cyl motor då det krävdes mkt mätning och noggrannhet för att bli rakt nog för att hydraulkolv ej skulle gå nett i tuben.samt att sveta spruckla vxl kåpor i gjutjärn med förvärming med oljan kvar i vxl. el okända AL legeringar på tex motorsågar då mtr bara smälter undan.)
 
Senast ändrad:
Motion skall alltid ske efter de förutsättningar man har. Tar man i för hårt kan muskelfästen slitas av, det blir oftast för gott, även om det minskar funktionen och kan ge blodpropp bland annat otrevligt. Att kategoriskt säga att mc, moped, elcykel är för veklingar kan vara att trampa i klaveret rejält. Vilka är förutsättningarna bör man nog alltid fråga sig.
Rätt nivå för rätt individ och som vi lärt oss de flesta klarar av att förbättra sig med rimlig träning, Tar man i för hårt kan kroppen varna eller gå sönder.
 
Muskelfästen kan sys fast.
Jag har pulsmätare vid träning för att se att ej går för högt i puls samt att det går ned snabbt när man tar rast fungerar ej detta dags att ta sig hem på 80 talet fans ej dessa att tillgå utan då fick man anv figrar och hålla på blodådror och räkna,det fungerade det med men man missade tidiga varningar på att något var fel.
Sedan ser man att de som har elcyckel oftast ej har motionerat,eller haft kroppsarbete som ej heller ska nedvärderas som ett alt till att hålla sig i trim men med kombiation med stilla sittande vilket dock oftast kan styra över om man är egen dvs har firma.
Men största risken för oss som ej har elcykel är att de lätt kommer upp i hastigheter som de ej behärskar och orsakar fara för andra.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.