lättast möjliga mat

Ja det poängterade du faktiskt...my bad...Sitter lite okoncentrerat här och trodde det var Tornado Pemmican...

Ingen fara! fett vs kolhydrater är onekligen ett laddat ämne med många starka åsikter...

Har du egen erfarenhet av att leva på enbart Pemmican eller liknande lågkolhydratskost under flera dagar med hög fysisk aktivitet? Det skulle vara intressant om du vill berätta hur dieten sett ut, hur länge och hur lång och intensiv aktivitet du haft då?

Är också nyfiken på att höra mer om Tordnados egna erfarenheter! Jag äter själv Paleokost sedan ett par år tillbaka men vid konditionsträning eller ansträngande vandring segnar jag till efter 1,5 - 2,5 h (beroende på intensitet) om jag inte trycker i mig kolhydrater av den lite snabbare sorten..
 
Läste en rapport om några SFare som prövade Pemican på en fyraveckorstur, resultatet var skrämmande, de bröts ner. Inuiterna och arktiska indianer lär ha större lever, vilket gör att fysiologin fungerar annorlunda.
Trist mat har ego prövat på i vecko och månadsvis det gör att man äter för lite för att det är trist. Obra.
 
Intorkad frukt, nötter och honung är gammalt karavankäk, har fungerat väl i 1000-tals år och kan bli väl så gott som närande. Kolla in din lokala invandrarhandel samt nöthyllorna.
 
Hjärnan behöver 0 (noll) kolhydrater däremot behöver hjärnan ett stabilt blodsocker vilket kroppen skapar mha protein och fett om man har ätit få kolhydrater under ca 1 vecka (sveriges minnesmästare äter tex en kost med få kolhydater när han tävlar).

Hjärnan behöver glukos, men kan fungera på ketonkroppar. Det brukar kallas ketos när man kommit så långt.

Den glukos som kroppen frigör från proteinnedbrytning behövs såvitt jag förstått för att citronsyracykeln i musklerna ska kunna bryta ner fett. Utan glukos fungerar inte citronsyracykeln.

Sen är det såvitt förstått också så att kroppens nedbrytning av protein inte handlar om digestär (eller vad heter på svenska, jag har bara läst Dr Lyndon Carews kurser på engelska) nerbrytning (d.v.s. nedbrytning av det protein vi äter) utan en nedbrytning av kroppens egna muskler och organ.
 
Svält är inget att rekommendera, att äta tillräckligt för att behålla vikten är viktigt för välbefinnandet.

Ketonerna som man först känner både doften, smaken och effekterna av är inte angenäma. När så äldre fett och muskler bryts ner luktar och smakar man gammal urea.

Vid ett tillfälla tappade ego mer an en fjärdedel av kroppsvikten och då blir man inte bara trött och svag utan även veligheten ökar. Mer än vanligt.

Att planera för tillräckligt med föda och smakupplevelser är en av säkerhetshörnstenarna. Att kunna fatta rätt beslut kan lätt bli livsviktigt.
 
Svält är inget att rekommendera, att äta tillräckligt för att behålla vikten är viktigt för välbefinnandet.

Ketonerna som man först känner både doften, smaken och effekterna av är inte angenäma. När så äldre fett och muskler bryts ner luktar och smakar man gammal urea.

Vid ett tillfälla tappade ego mer an en fjärdedel av kroppsvikten och då blir man inte bara trött och svag utan även veligheten ökar. Mer än vanligt.

Att planera för tillräckligt med föda och smakupplevelser är en av säkerhetshörnstenarna. Att kunna fatta rätt beslut kan lätt bli livsviktigt.

Instämmer helt med Seobserver…

En annan aspekt att ta hänsyn till är den ekologiska hållbarheten. Spannmål och cerealier är tveklöst den viktigaste maten i världen och mättar flest munnar. Sett ur denna synvinkel tror jag inte det skulle vara möjligt att livnära sig på proteiner och fett.
 
Jag har helt gått över till Flapjacks på mina kortare vandringar. Jag har letat i många år efter den optimala maten på vandringar och flapjacks vinner alla mina tester. De är kompakta, går att äta rakt av och finns faktiskt i flera olika smaker för variation. Samma energidensitet (ca 4.3 kcal/gram) som de flesta frystorkat till ett betydligt bättre pris och tar mindre plats i ryggsäcken.
Det ser ut ungefär som runekakor, vilka är enkla att baka själv. Fast då blir de förmodligen inte lika hållbara.
 
Förutfattade meningar och missförstånd

Som vanligt när man tar upp detta så blir folk ledsna och arga eftersom deras världsbild påverkas därför bad jag om ursäkt från början men det hjälpte tydligen inte :)

Jag tränar löpning 3-4 gånger per vecka och har testat med mkt få kolhydrater under långa perioder (månader), i början var det lite segt men sen ser jag ingen försämring av fysiken. "Längre" fysisk ansträngning har varit ett att gå ett drygt marathon i terräng med packning på 7 timmar med nära 0 kolhydrater dvs pemmican.. Min kompis som är betydligt mer vältränad fick under tiden lågt blodsocker och panikhunger men jag hade naturligtvis inga sådana problem.

Gällande Colting så stämmer det att han tränar med lite kolhydrater och tävlar med mkt. Alla här som tävlar eller tränar lika hårt som Colting tränar kan räcka upp handen. Dvs klarar han att träna på den höga nivån med få kolhydrater så kan ni vandra, jogga eller skida på er nivå utan problem.

Jag har naturligtvis testat både med och utan kolhydrater till skillnad från de flesta som kommenterar här, testa själva så får ni se att båda varianterna fungerar.

Dålig lukt förekommer bara i början innan kroppen har vant sig sedan finns inga sådana problem längre.

De vetenskapsmän som dömt ut färre kolhydrater än normalt gör det av ren reflex. Det är tvärtom så att fler och fler inser fördelarna. Sen har jag aldrig sagt att pemmican är det optimala ur näringssynpunkt under hela livet men ursprungsfrågan gällde lågvikt/energi.

Jag äter inte heller någon Atkintsdiet, det enda jag normalt gör är att välja bort skräpmat som pasta, vitt ris, köpebröd, potatis och importerade frukter (den sistnämnda är inte så skräpig ur mikronutrient synvinkel men bär är överlägsna och inhemska) och ersätter detta med lite mer smör mkt mer grönsaker och jag slänger inte fettranden på tex kotletten. Dessutom äter jag vegetarisk ett par gånger i veckan så att man måste äta mer kött än tallriksmodellen är också en myt.

Ketos är ett naturligt och bra tillstånd medan ketoacidos är livsfarligt. Även "kolhydrat"forskare tar fel på dessa begrepp så att medelsvensson gör det förvånar mig inte.

Seaobserver är som vanligt fel på det och blandar in svält i diskussionen. Man ska naturligtvis aldrig svälta om man vill prestera.

Här är föresten en bra samanställning från Colting som reder ut en del missförstånd:

Här kommer svar på tal kring några av de vanligaste vanföreställningarna kring LCHF;

-LCHF är en modediet och vi känner inte till långtidseffekterna: Tvärtom! Det är en kosthållning som är i linje med människans ursprungliga kost med mycket mättat fett och protein ifrån naturen. Det är vår moderna kosthållning med raffinerad mat och spannmål som är en modediet i sammanhanget.

-man blir sjuk av LCHF: Helt fel. Varför skulle vi det när det är mat som vi är konstruerade för att äta? Människor som under många år ätit LCHF uppvisar hälsosamma blodfetter samt hjärt- och kärlhälsa.

-fett är farligt och gör oss överviktiga: Nej. Fett gör oss lika feta som grönsaker gör oss gröna. Vi är fettdrivna varelser och naturligt fett är hälsosamt. Däremot ska vi undvika alla margariner. Det är den raffinerade och moderna maten som är skuld till kostrelaterad ohälsa.

-LCHF är en extremdiet: Hur kan LCHF vara extremt när det handlar om att äta naturlig och oraffinerad mat som varit mänsklig föda i årtusenden? Borde inte Livsmedelsverkets rekommenderade produkter med lättmjölk, margariner och spannmål betraktas som mer extrem?

-handlar det inte bara om att röra sig mer och äta mindre: Nej, det är en onyanserad syn på vår metabolism. Det handlar mycket mer om hur vi reagerar hormonellt på den maten vi äter. Socker och kolhydrater stimulerar en insulinrespons och ju mer insulin kroppen producerar desto sämre förmåga har vi att vara fettdrivna. Man blir beroende av ständiga kolhydrattilskott för att orka. Därav paradoxen med många överviktiga motionärer som trots allt tränar mycket, men som är ständigt sockerdrivna och istället för att gå ned i vikt, går upp i vikt.

-hjärnan behöver socker: Inte alls på det sättet som många tror. Och verkligen inte genom en kolhydratrik kost. Hade vi varit ständigt beroende av kolhydrater som bränsle till hjärnan hade vi aldrig klarat att vara utan mat i mer än en dag. Vi vet att vi klarar oss relativt länge, utan föda, om vi får vätska. När vi äter mindre kolhydrater omvandlar kroppen fett och protein till glukos som hjärnan använder, en process som kallas glukoneogenes.

-Att servera barn LCHF-mat är att jämställa med barnmisshandel: Absurt. Men i en tid där det är ”normalt” att fredagsmysa med stora godisskålen så är det tydligen kontroversiellt att strunta i konstgjorda lightprodukter och ge sina barn riktig mat.

Jorden är inte platt (längre)

Mvh

T
 
Senast ändrad:
Ännu ett missförstånd

Instämmer helt med Seobserver…

En annan aspekt att ta hänsyn till är den ekologiska hållbarheten. Spannmål och cerealier är tveklöst den viktigaste maten i världen och mättar flest munnar. Sett ur denna synvinkel tror jag inte det skulle vara möjligt att livnära sig på proteiner och fett.

Spannmålsodling är nästan alltid en monokultur som alltså har slagit ut det mesta av övriga arter dessutom krävs stora mängder konstgödsel och besprutningsmedel. Gräsbetat nötkött och vilt är klimatneutralt och om man använder fettet på köttbiten så slösar du mindre än om du bara äter köttet och slänger fettet.

Oavsett hur vi vrider och vänder på det är vi för många på jorden för jordens bästa men LCHF är inte så mkt värre än tallriksmodellen i det avseendet. Man kan som sagt äta vegetarisk LCHF.

Nä nu har jag undervisat er så mkt så jag får äta en importerad frukt, inte för att det behövs, inte för att det är bra för miljön utan för att det är gott :)
 
Gällande Colting så stämmer det att han tränar med lite kolhydrater och tävlar med mkt. Alla här som tävlar eller tränar lika hårt som Colting tränar kan räcka upp handen. Dvs klarar han att träna på den höga nivån med få kolhydrater så kan ni vandra, jogga eller skida på er nivå utan problem.

Det har inte riktigt med saken att göra, det handlar om hur man kör i förhållande till sin egen kapacitet samt hur långa träningspassen är.

Jag har naturligtvis testat både med och utan kolhydrater till skillnad från de flesta som kommenterar här, testa själva så får ni se att båda varianterna fungerar.

Jag har testat en rad olika varianter under flera års tid men som de flesta andra som äter paleo eller LCHF så kommer man till en gräns efter 1,5-2,5 timmars aktivitet då man tappar orken och måste äta kolhydrater. Det går helt enkelt inte tillräckligt snabbt att få ut energi till kroppen mha proteiner och fett om man håller igång en hel dag.

Snittar för övrigt över 10 träningspass i veckan så jag anser väl mig tillhöra den mer aktiva skaran bland oss frilufsare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.