Lätta underkläder för vinterbruk

Jasså? Jag brukar mest få glasartade uppskattande blickar från det täcka könet och avundsjuka blickar från mansidan. ;)
Jo, kvinnor kan bli lite extra hungriga på kassler i fält. Min livskamrat brukar bli mer svart än glasatrad i blicken när jag visar mig offentligt i brynje.
 
Problemen uppstår för mig när det blåser kallt och man behöver ventilera. Har dragit fjellpulk mellan svea och Lyr, i kyla och riktigt kall vind. skalbyxa och dito jacka, samt tunt ullunderställ, men jag svettades som ett djur ändå, alla försök till ventilation gjorde mig FÖR kall.
I såna situationer kan det funka med underställ + vindjacka, eventuellt dubbla underställ eller ullfrotté. Till det tjocka handskar, gotrexbrallor, vindtät mössa goggels och mask. Bodde ett tag i Longyearbyen och där kunde det vara rätt kallt och blåsigt även på motionsrundan.

Bomulsanorak är kanske bra, men jag svettas så mycket att den gärna blir blöt och torka en sån i fält är jobbigare än att torka vindjacka + goretex.

12be08ff5b30173e6f0e4365feebf6d2.jpg
 
Hej alla!

Vad är fördelarna/nackdelarna mellan Ullfrotté och dessa merinoullsplagg.

jag fick 10 år ur min 200g ullfrotté tröja.

/H
 
Hej alla!

Vad är fördelarna/nackdelarna mellan Ullfrotté och dessa merinoullsplagg.

jag fick 10 år ur min 200g ullfrotté tröja.

/H
Förutom att du kör Ulf Rotté i 60 och ren merino i 40, har du frottéöglornas dubbelverkande isoleringsegenskaper: dels mer fluff=mer luft=bättre isolering; dels mindre kontaktyta mot huden=mindre värmeavledning. Varma kläder mao, men det vet du ju. Måske inte lika behagligt som ren merino i mildare väderlek.


P.s.
Re: fläderjätt-artikeln,
Menas inte fin- snarare än kortfibrig merino? För bövelen ;)
 
Syntet ovanpå ull?

Läste lite snabbt igenom Jörgens artikel.

Om inte jag förstod fel så rekomenderade han att vid bruk av dubbla underställ ha syntetstället utanpå ulldito.

Jag ska villigt erkänna att jag inte tänkt många minuter på detta tidigare men känns det inte som att det är bättre att ha syntetstället (bättre och snabbare fukttransport) innanför ullunderstället (varmare och förhindrar snabb avkylning)?

Det finns säkert hur många aspekter som helst på denna lilla petitess, slå mig med häpnad!
Uffe
 
Hej alla!

Vad är fördelarna/nackdelarna mellan Ullfrotté och dessa merinoullsplagg.

jag fick 10 år ur min 200g ullfrotté tröja.

/H
Hej,

som tidigare kommentator skrev så är skillnaden att merinoställen är tunnare, dvs mindre fluffiga dvs mindre varma. Det omöjliggör dem som underställ om man är varm av sig eller rör sig fort.

Sen är Ullfrotté utomordentligt hållbart, min erfarenhet. Betydligt bättre än merinoställen, skulle vilja se det som överlever i tio år... Samma jämförelse kan göras mellan fleece (som jag aldrig hittills nött slut på) och tunna syntetunderställ, som kan pajas av en närgången kontakt med en risig gran.
 
Appropå pris på brynjestickade underkläder så vill jag minnas att en vän som styckade i kall miljö hade något snarlikt, och jag har svårt att se att företaget skulle lägga ut så mkt pengar på stackars styckare. Ingen som vet om någon yrkesbutik saluför nåt liknande? Eller något billigare märke än brynje?

Jag tänkte citera mig själv lite, hittade just en ganska billig nätbrynjetröja med långa ärmar. Bikebuster har en från campagnolo (!) för 183 kronor. Det får väl anses billigt, Dessutom är det ju ett ganska sött märke.
 
Behövs det verkligen så mycket kläder?

På vår tur uppe kring abisko så gick jag (som iofs var minst klädd) i icebreaker 260g på överkroppen och en softshell (tyg utan foder allså), och på benen underställ eller ullfrotte och skalbyxor eller andra tunna byxor..
Detta med pulka bakom när solen sken och det var -20 grader och även kallare.

På gränsen till att det kändes kallt, men jag blev alldeles för varm om jag hade mer på mig.
Men oj va jag gillar min softshell från patagonia..
Dom andra som åkte i sina gtxjackor öppnade under ärmarna och stack ut armarna där, för det ble så varmt, men softshell är fan the shit för aktivitet..
jag kör hårt på mitt "Varför ha vattentäta kläder när det inte regnar?" ;)

Däremot så är det väl när man stannar som kläder behövs, alla raster längre än 5 min så drog jag på mig primaloftjacka, fodrade överdragsbyxor och primalofthandskar för att hålla mig varm och go..

Nu ska jag köpa en tunn softshell med huva så kanske jag känner mig mer komplett sen.. Och bivyboots..

Har en lättpackare ryggsäck eller pulka på vintern?
 
Senast ändrad:
Läste lite snabbt igenom Jörgens artikel.

Om inte jag förstod fel så rekomenderade han att vid bruk av dubbla underställ ha syntetstället utanpå ulldito.

Jag ska villigt erkänna att jag inte tänkt många minuter på detta tidigare men känns det inte som att det är bättre att ha syntetstället (bättre och snabbare fukttransport) innanför ullunderstället (varmare och förhindrar snabb avkylning)?

Det finns säkert hur många aspekter som helst på denna lilla petitess, slå mig med häpnad!
Uffe

Jag tycker att tunn ull är bättre på att hantera kroppsfukten totalt sett än syntetställ eftersom ullen även tar upp fukt inne i fibrerna utan att fibrerna plattas till och förlorar spänst. Syntet transporterar bara fukt mellan fibrerna. Till detta kommer luktfaktorn. Så tunnast möjliga ullställ närmast kroppen.

Resten av klädseln är, vid behov, mellanlager och skallager. Och jag tycker då inte att ull är särskilt bra som isolerande lager/mellanlager. Det finns lättare, slitstarkare och varmare material. Att använda tjocka ullunderkläder innebär så vitt jag förstår ofta sämre fukttransport, men också en mindre flexibel lösning än flera tunna plagg. Detta är mina erfarenheter så här långt.

Jörgen
 
Behövs det verkligen så mycket kläder?

På vår tur uppe kring abisko så gick jag (som iofs var minst klädd) i icebreaker 260g på överkroppen och en softshell (tyg utan foder allså), och på benen underställ eller ullfrotte och skalbyxor eller andra tunna byxor..
Detta med pulka bakom när solen sken och det var -20 grader och även kallare.

På gränsen till att det kändes kallt, men jag blev alldeles för varm om jag hade mer på mig.
Men oj va jag gillar min softshell från patagonia..
Dom andra som åkte i sina gtxjackor öppnade under ärmarna och stack ut armarna där, för det ble så varmt, men softshell är fan the shit för aktivitet..
jag kör hårt på mitt "Varför ha vattentäta kläder när det inte regnar?" ;)

Däremot så är det väl när man stannar som kläder behövs, alla raster längre än 5 min så drog jag på mig primaloftjacka, fodrade överdragsbyxor och primalofthandskar för att hålla mig varm och go..

Nu ska jag köpa en tunn softshell med huva så kanske jag känner mig mer komplett sen.. Och bivyboots..

Har en lättpackare ryggsäck eller pulka på vintern?
Jag kan bara instämma, åkte hela påsken (utförs i pisten resp med ryggsäck, tält etc) i underställ + mjukskal både uppe och nere. Det var perfekt till min dåliga=jobbiga telemarksteknik och till mitt ryggsäckssläpande. Men visst, när jag stannade i -23 och vind så blev det jä-la kallt. Tveksamt om ens min UL-dunjacka räckte till. Hade ett par Primaloftbrallor som gjorde ett gott arbete.

Åkte mest i yllestället eftersom jag inte ville stinka på mina stackars ovana rumskompisar i gränsen. När jag drog ut med ryggsäcken visade dock yllet sin rätta baksida igen: tröjan blev aldrig torr på hela turen efter den första dagens stigning upp mot Låktatjåkko. Trots att jag åkte i enbart underställströjan samt vindtights på underkroppen (inget annat) i -10 och vind så var ryggsäckens ryggparti blött av svett. Och ullen torkade aldrig. ALDRIG.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.