Lätta, tunna skor med stabil sula

Varför är det viktigt att de torkar fort? Jag har ställt samma fråga på amerikanska lättpackatforum men inte fått svar. Exempel: om man vandrar en vecka i Sverige så är det ju inget ovanligt med regn under mkt stora delar av veckan. Under tiden det inte regnar är marken fuktig vilket gör att skorna blir våta första steget på morgonen om man nu lyckats torka dem i ett fuktigt tält. Jag har kört med de förmodligen mest snabbtorkande skorna som finns, vivo barefoot ultra, och de torkar över natten men man blir ju genomblöt första steget av morgondaggen!

Att torka fötterna vid stoppen är så klart viktigt. När det är för kallt att gå med blöta fötter i vanliga strumpor använder jag neopren eller goretex.

För att det trots allt är skönare att gå med torra fötter? I det scenario du beskriver spelar det såklart ingen roll, men om man vandrar en solig dag är det ju ett plus om fötterna hinner bli torra efter ett vad. Om det handlar om 10 eller 20 minuter spelar väl kanske inte så stor roll, men de skor jag har nu har jag aldrig lyckats få torra igen. Kanske att det skulle gå efter en hel varm dag.
 
Ok! En vettig synpunkt men å andra sidan skulle man ju då kunna välja ett par skor i tex softshell eller läder och i vårt klimat snittat ungefär samma torrtid!? Det verkar ha blivit ett mantra att UL-skor ska torka snabbt men få har funderat på varför. Dock intressant med andra synvinklar om någon har mer input :)
 
Men hur bra andas såna material då? Jag tror att risken är att man bli blöt inifrån istället. Om du dessutom vadar i dem kommer de ju bli genomblöta, och då ser jag inte hur du menar att man snittar samma torrtid?
 
Jag tog en titt på Vivobarefoot Ultra nu, och de ser ju onekligen ultra ut. Hur är din erfarenhet av att vandra i dem, förutom att de torkar fort men blir blöta redan av morgondaggen? Känns sulan stabil? Har de hållit bra?
 
Sulan på ultra är inte så hållbar. Sprang i mina i våras och fick en sten rakt igenom in i hälen. Sån för dom man grusar trottoarer med. Men man får ju inte samma plötsliga tryck när man går så det kanske inte är ett problem då.
 
Nej Ultra har inte en stabil sula men den är förvånansvärt hållbar. Innerskon som jag inte använder ska tydligen stå för punkterings-skyddet. Jag har gått långt och snabbt med dem men ger en liten fördel till Merrel glove för att de har så extremt bra passform. De sitter som gjutna fram till ungefär mitten av foten och sedan har man tåutrymme i bredd och längd framför det. Ultran glider man lite mer i. Merrel glove har dessutom en rock plate som skyddar foten mot skarpa stenar så man skulle nog kunna säga att de har en stabil sula (relativt andra minimalistiska skor)

Angående strumpor så har jag tagit fjäderlätt.se tips om damstrumpor. De säljs i tvåpack och jag använder två lager. Inte en tillstymmelse till skoskav. Helt suveränt. Det som man ska se upp för är sömmarna framme i strumpan som är ganska "skarpa", om de hamnar under tårna så kommer blåsorna snart.

Angående mest torrtid så är det sådana här jag menar som softshell variant: http://www.northsport.se/product.html/mens-barefoot-sonic-glove Om dessa eller Ultra ger mest torrtid beror förstås på förutsättningarna men jag tror som sagt att det kan gå på ett ut och att snabb torktid är ett mantra snarare än ett verkligt behov. Jag tror inte att jag orkar men man skulle ju kunna ha Ultra på ena foten och en Merrel glove på andra foten för att veta istället för att tro :) Min gissning är att resultatet blir ungefär så här:
Vått väder och regn: Båda skorna blöta hela tiden.
Småfuktig mark. Ultra blöt, större delen av tiden, Glove torr större delen av tiden.
Torrt väder med vadning, Ultra torkar mkt fortare efter vadet.

Om du testar får du berätta om resultatet!
 
Jag har använt Merrel Waterpro Manistee. Mycket sköna och fungerade bra under 9 dagar i jämtlandsfjällen (med neoprensockar dagar det ösregnade). Dock höll de bara i ca 20 vandringsdagar innan det mesta hade gått sönder på dem och hela skon började bli förvriden... Jag gillar konceptet med låga skor som är helt ventilerade och inte suger upp fukt. Men jag ser hellre att de väger lite mer för att bli mer hållbara och pålitliga.

Skaffade sedan sandalskorna Keen Newport. De är som nya efter ett tiotal tuffa vandringsdagar, men det återstår att se hur hållbara de verkligen är. De verkar lovande och jag tror att de är betydligt hållbarare än Merrel Waterpro iaf.

Jag ångrar dock att jag köpte en modell som är för öppen, eftersom grus kommer in i skon, främst under hälen. Stängd häl och nät över öppningarna hade varit bättre. Det finns en sådan modell: Keen McKenzie. Det är den sko jag tänker köpa härnäst! Har dock inte hittat den i Sverige, inte ens på nätet... någon som testat den?
 
Kul tråd detta :)
Några av mina erfarenheter och tankar:
Jag kör fortfarande Salomon Tech Amphibian, köpte ett nytt par på XXL häromveckan. De senare reinkarnationerna är lite mer slimmade över foten, vilket jag tycker är en nackdel. Ett skäl till att jag valde dem för länge sedan (2004) var att de var ganska stora över framfoten, vilket i kombination med hälremmen gjorde att de kunde anpassas till allt från damstrumpor till fiberpälssockar med Sealskinz eller Goretexsockar utanpå.

Under min första långvandring med lätt packning från Hemavan till Nikkaluokta 2004 sydde jag också fast den glidande hälremmen. Eftersom det är bakkappan på skon som svarar för det mesta av vriststödet (bakkappan är den "skål" som finns runt hälen) så ville jag ha det hela "stabilt" därbak och drog åt remmen.
Efter några dagar fick jag ont i ena hälsenan och skar då bort det stygnen och släppte på remmen, vilket gjorde att besvären i hälsenan försvann. Dessutom tyckte jag även allmänt att den lössläppta hälen gjorde den skon skönare att gå i, så jag klippte bort stygnen även på den andra skon. Sedan dess har jag gått med de här skorna ganska sladdrigt. Jag har dem såpass löst att jag alltid kan kränga av och på dem utan att använda snörningen (som är mycket bättre på de senaste årens modell av Techamphibian, enligt min mening).

Att skorna skall vara snabbtorkande handlar nog mest om att det innebär att de inte innehåller vatten, vilket är tungt att bära på fötterna. Som redan påpekats så är ju fötterna och skorna för det mesta småfuktiga vid normala, svenska fjällförhållanden. Dock inte alls samma slags fuktighet som man får av ha fötterna instängda med samma vatten hela dagen i ett par skodon med mextex-membran. För amerikanska förhållanden, med inlandsklimat, är det mer ofta så att man efter ett vad kan räkna med att gå flera timmar eller ännu längre i ett varmt och torrt sammanhang. Då är det naturligtvis skönt med snabbtorkande skor och strumpor.

Vikten på fötterna och betydelsen av detta för energiåtgången vid vandring är synnerligen väl dokumenterad av olika vetenskapliga försök gjorda för årtionden sedan, som regel på uppdrag av amerikansk militär. En del av de resultaten finns redovisade här: http://www.fjaderlatt.se/2009/11/weight-on-your-feet.html

Jag har testat barfotaskor i fjällen för några år sedan och de funkade utmärkt. Min son skulle använda Merrell Trail Glove när han gick Kungsleden för några år sedan (http://www.fjaderlatt.se/2011/09/18-years-old-18-days-and-430-kilometers.html) men skadade/överansträngde foten på en träningstur några månader innan och använde istället Techamphibian. Min personliga åsikt är att det för de flesta av oss som är uppvuxna med vanliga skor kräver ganska mycket tillvänjning för att kroppen skall dra full nytta av dem. Så personligen har jag nöjt mig med de lätta mesh-skor jag har, eftersom de fungerat så väl både på långa turer i kanadensiska ödemarker och på motsvarande i de svenska fjällen.

Tunna sulor tycker jag är ett större problem när man går på grusvägar och liknande, med småsten man trampar på hela tiden. De har en tendens att kunna penetrera tunna sulor på ett obehagligt sätt. Överhuvudtaget är gång på väg mycket annorlunda, vilket jag fick lära mig den hårda vägen på årets upplaga av Coast2Coast Sweden (www.coast2coastsweden.com), när vi i huvudsak gick på vägar från Kalmar till Varberg. Jag, som inte haft skavsår på 10 år, fick blodiga sådana under båda främre trampdynorna. Sedan dess har jag försökt lära mig mer om hur man hindrar skavsår inför nästa års C2C.

Jörgen
 
Solomon Tech Amphibian

Solomon Tech Amphibian finns även med hel bak-kappa. Köpte en 44 från Tyskland men väldigt små storlekar gjorde den oanvändbar.
 

Bilagor

  • 2013-08-29 10.28.48.jpg
    2013-08-29 10.28.48.jpg
    27.5 KB · Visningar: 520
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32
camoscio Skor. Lättpackning 23
dmchris Skor för vandring Lättpackning 2
Tordnado Skor och stavar x 5 !! Lättpackning 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.