Dolomite-skor

Någon som använder Dolomite Cinquantaquattro och kan uttala sig lite? Speciellt den nya versionen med gore-tex, men även den klassiska. De är sjukt snygga.

Jag letar efter en snygg sko att resa i med dagsvandring både urbant och i naturen. Både hemma och utomlands. Istället för att behöva släpa med sig två par. Vill ha ett par som både är snygga i stan, men även funkar i naturen. Min undran gäller hur denna sko är vid dagsvandringar i terräng, på allt från stigar till stening terräng och ris etc. Den har en rejäl sula som verkar bra, men håller mellanmaterialet vid vandring i naturen?

Hej,

Jag har två par. De första var jag så nöjd med att jag snabbt köpte ett andra par. Jag går mycket och har en hel del besvär med att hitta sköna skor till breda fötter men dessa slanka snygga Dolomite är märkligt nog perfekta på mina fötter. På din fråga om skorna duger till vandring ` i naturen ´ skulle jag vilja säga att de är för snygga för att traska omkring i lervatten eller stenrös med men om det inte spelar någon roll är sulan mycket styv och klarar en hel del off-road. Skulle gissa att de är perfekta till alla välstädade och stig / väg-försedda bauta-parker i Italien, Schweiz, Tyskland etc. till skllnad mor svensk natur. Själv använder jag Merrel / Salomon mid-kängor eller Lundhags för mer seriös vandring.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för svar.
Ja, ja de lär ju inte se som nya ut när man tvättar av lera m.m. :) Men det är ju ändå skinn, så de bör ju inte se för hemska ut. Lite snyggt ingången patina kanske.

Hur håller mellansulan när man går emot ris och någon sten m.m? Det verkar vara den svagaste punkten.

Förresten, är det med eller utan gore-tex du har? Den utan är med "mocka-yta", medan den med gore-tex är "polerat" skinn. Eller vad det heter.

Funderade lite också på att de inte har något skyddande band runt om nedre delen av lädret, mot sulan.
För att svara på dina frågor,

som jag sa, Vibram-sulan är mycket styv så sten och grenar ger inget punkt-avtryck som känns i foten.
Jag har med Gore-tex (trodde jag alla Dolomite hade) och skinnet är nubuck.
Beträffande skyddande band så vet jag inte vad de skulle tillföra utom att göra skon fulare / klumpigare.

Har även skaffat en Hanwag-sko med bred läst för samma användningsområde. Mycket bekväm och robust.

Bifogar bilder
Dolomit Karakorum.jpg
A7III FE35 1.8 2024-09-08 HanWag och WoolPower .jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips