Långfärd med småbarn

hehe, läser dåligt - skall svara på grundfrågan lite då:
Alla barn är människor och därmed väldigt olika! Vår son gillade inte att åka i den (enkla) kärra vi hade. Jag som drömt om mysiga turer på pappaledigheten. Han satt ensam instängd där bak och inget hände - funka inte bra mer än 1km... Lika dåligt som att sitta i en ryggsäck vid en skogspromenad. Vår dotter tyckte det var toppen att sitta vid storebror när hon var tillräckligt stor och det blev faktiskt lite fikaturer en vår och sommar ändå. (Dottern trivdes fantastiskt i ryggsäcken också)

Om det hade funnits lådcyklar för 10år sedan hade jag nog funderat på det, mkt bättre kontakt med barnet som sitter framför och ser allt. Dessutom skulle det gå smidigt att storhandla med cykel som vi bor. Men en modern och bra cykelvagn har ganska många haft som enda barnvagn med alla fördelar som det för med sig.

Nackdelen jag ser med Bohuslän är inte backarna utan att man antagligen för det mesta kommer att köra på vägar med mycket trafik. Inte så roligt när man har barn med sig.

/Andreas
 
Tack Thure och Andreas.
Lutar åt att välja bort Bohuslän när det bär iväg.
Jag hoppas barnet blir en som älskar att följa med ut när jag går på föräldraledighet :)

Edit: jag har nog fått svar om allt jag velat ha på i det stadie cykelsemestern är i just nu.
Om någon vill kapa tråden och fråga nåt mer eller vill fylla på med fler tips, tankar och reflektioner så är det bara att köra på :)
 
Vi har inte dampning pa var vagn, men da sitsen ar upphangd sa flexar den nagot. Just att det skulle skaka for mycket ar inte ett klagomal jag har hort. MEN alla barn ar olika.

Angaende att ta med sig den pa taget sa ar i alla fall Burley:n fortfarande ganska stor aven ihopvikt
 
Tack Thure och Andreas.
Lutar åt att välja bort Bohuslän när det bär iväg.
Jag hoppas barnet blir en som älskar att följa med ut när jag går på föräldraledighet :)

Edit: jag har nog fått svar om allt jag velat ha på i det stadie cykelsemestern är i just nu.
Om någon vill kapa tråden och fråga nåt mer eller vill fylla på med fler tips, tankar och reflektioner så är det bara att köra på :)

Bohuslän , speciellt kustvära vägarna

Vägarna är skitjobbiga på grund av att dom är smala och massa trafik , till och med fotgängare skapar trafikstockningar och det är ingen vägren och djupa diken oftast...inte bara och kliva ned med 34kg i ryggan..har vandrat där.
 
Alternativ till tåg?

Tråkigt att di/ni bor i Malmö, annars hade jag kunnat köra ner er vid tillfälle. Så jag tänker att det kanske finns fler som kör med bagageutrymme över? Kan i varje fall vara värt att kolla upp, tåg känns idag som ett rent persontransportmedel.
 
Fast det är inte alls dumt att bo i Malmö när man vill ha cykeln med på tågsemestern - Öresundstågen är riktigt bra. Så här är det nämligen skyltat i låggolvsdelen, cyklar är faktiskt lite prioriterade! Bara att rulla ombord. Unvik gärna rusningtrafik bara.

Det kostar en barnbiljett per cykel och är inte helt obegränsat med plats men det är inte alls ovanligt att se tungt lastade touring-hojar på sommaren. Man kommer till Kalmar, Blekinge, Danmark, Göteborg.... Jag bor i Halmstad och tar ibland cykeln till Falkenberg eller Ängelholm och cyklar hem som perfekt dagstur.


/Andreas
(som daglig tågpendlare är jag inte imponerade hur det hela funkar med punktligheten nuförtiden men på semestern gör 5-10min försening mindre)
 

Bilagor

  • Skylt_cyklar_Öresundståg.JPG
    Skylt_cyklar_Öresundståg.JPG
    27.9 KB · Visningar: 272
Nu iddes jag inte läsa hela tråden, men skulle vilja tipsa om en nordic cab-cykelvagn (https://www.skistart.com/swe/nordic-cab-explorer-2i1.html).

I den kan man fälla sätet helt, vilket jag använde när min dotter var riktigt liten. Det var bara att ställa in babyinsatsen från barnvagnen... Sedan får man ju naturligtvis cykla sakta, eftersom babyn inte sitter fast, men knappast farligare än att jogga med en barnvagn, imho. Använder den fortfarande, och dottern är 4 nu.
Med ett lite större barn (1-åring typ) kan man ju helt enkelt sätta fast barnet, men luta sätet så mycket att det blir bekvämt att sova. Några kuddar/sovsäckar bredvid+runt, och det blir riktigt mysigt :).

Lite tungdragen, så det är skönt med elassisterad cykel även här, om än inte en nödvändighet. Beror väl mest på hur långt ni ska cykla och hur bråttom ni har :).

Gillar att man kan ta bort sitsen och/eller kapellet och få en transportkärra när barnet till sist vuxit ur den :).
 
Sombrer0, jag har kommit fram till vad som är bäst, tror jag. ;)
Oavsett om ni väljer trailer eller lådcykel kommer ni att ha nytta av den senare, i vardagen och på nya äventyr.

Med tanke på prisskillnaden, köp en cykelvagn nu. Se hur det funkar. Vill ni ändå ha en lådcykel kan ni ju köpa det senare och då har ni tid att leta efter nåt begagnat om ni vill. Ni kommer ändå att ha fortsatt nytta av trailern. Den går ju att köra grejer i också.

Vilket leder till att det är irriterande att trailers ofta är så specielicerade. Varför inte muduler? Jag kommer framöver att vilja dra en hund. Varför inte utgå från en lastkärra med ett regn/solskydd lämligt för hund som tillval?
 
DoktorGlas du har nog rätt. Det är det spåret jag är inne på. En riktigt mpdulär vagn hade varit perfekt. Mer än barn/skid/cykel-vagn.
Tack igen ekis. Blir några timmars läsning där :)
Ayrin, ska kika på den. Tack för tipset
4623 bara tanken på biltransport övertygar mig att en vagn blir smidigare än lådcykeln på semestern.
Troy tack för din erfarenhet. Bohuslän får bli på nåt annat färdsätt.
 
Jo, nordic caben är rätt modulär, och eftersom sätet kan tas bort eller fällas helt ser jag inga problem varför du inte skulle kunna dra en hund i den?

Finns dessutom ett "hundset" så hunden kan få dra vagnen om man vill det :D.
 
Menar du mig? Den är onödigt stor för mig. Ska inte ha en St Bernhard. En vanlig mindre lastvagn med metallreling och en "bur" med överdrag i tältduk som tillval skulle vara perfa för mig. Tror jag köper en lastvagn och snor ihop nåt eget för hunden.

Aproå moduler så gillar jag denna skarpt, även om det inte finns hundanpassade tillbehör. Onödigt stor och för dyr för mig, men nån annan kanske har behov. Flatbädd som bas, sen bygger man på reling och sidoväggar efter behov. Borde vara rätt lätt att anpassa för barn eller hund. Fanns den i en mindre modell så skulle jag ha svårt att hålla mig
http://www.roland-werk.com/trailers/trailer-carrie-m-e/
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...